دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

سالهاست بودکه جهان در دست دوابرقدرت شرق وغرب مورد استعمارواستثمارقرارگرفته بود وهمه ی دار وندار آنها مورد غارت وچپاول این دوابرقدرت قرارگرفته بود، باپیروزی جمهوری اسلامی ایران با مبانی اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) با شعارنه شرقی ،نه غربی ، جمهوری اسلامی باایدئولوژی متفات باآنها وایجاد وضعیت سیاسی با استراتژی اسلامی و بروز نوعی قدرت فراگیر ودرعین حال غیر وابسته به شرق ویا به غرب موجب نگرانی وایجادزنگ خطر برای دوابرقدرت مذکور گردید وبا فروپاشی شوروی سابق وقدرت شرق ، امریگائیها احساس کردند تنها قدرت موجود درجهان هستندوبه نوعی کدخدائی بردهکده کوچک جهانی میباشند ودنبال منافع آن بودن ولیکن بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی باوحدت وایمان مردم واطاعت از ولی فقیه وبخصوص با صدور انقلاب اسلامی ایران با ارزشهای دینی وانقلابی ملت ایران وبیداری اسلامی ازپی صدور انقلاب درسایرکشورهای مسلمان منطقه وحتی غیر مسلمان ودرعین حال مظلوم سایرمناطق ،بتدریج منافع استعماری واستثماری غرب وصهیونیست بین الملل و موجودیت دولتهای دست نشانده غربی و دولت اسرائیل غاصب به خطر افتاد واین موضوع امریکائیها رابرآن داشت که بصورت علنی وبصورت وسیع وعمیق تر از گذشته با تحریک سایر دولتهای مزدور داخلی وخارجی وگروههای غیر اسلامی وتحریک قومیتهای محلی ومتاسفانه تاحدودی بنام اسلام( اسلام امریکائی) باایجادجنگ ودرگیریهای محلی، قومی، فرقه ای و مذهبی ازگسترده شدن عمق صدور انقلاب ایران واسلام گرائی جلوگیری کنند وبا برخورداری وبهره گیری از ابزارهای بین المللی نیز در تشدید محدودیتها وتحریمها علیه انقلابیون وگرایشهای اسلامی(اسلام ناب محمدی(ص)) جلوگیری نمایند و با سیاست انگلیسی بامعرفی چهره نادرست خود ، دشمن اصلی در این حوادث و درگرفتاریهای منطقه را گروهها وجریانات وابزارهای درگیر دردوجبهه حق وباطل معرفی نمایند وخود را بعنوان خیرخواه ویادشمن غیر اصلی جابیندازند واین درصورتی است که دشمن اصلی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان امریکا واسرائیل و دولتهای همدست با آنها دراروپا ودرمنطقه هستند وسایر فعالان و درگیر در جبهه مقابل ، عناصر وایزارهای دست نشانده آنها واز دشمنان فرعی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان میباشند وملتهای مسلمان وآزاده وبا بصیرت باید اولا دشمن اصلی از فرعی را تشخیص دهد و تمام دفاع وتهاجم خود را متوجه دشمن اصلی بنمایند- غافل نمانیم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

احزاب وگروهها وجریانات سیاسی درایران-قسمت اول

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۲۴ ب.ظ


 —            احزاب وگروهها

— یا

—جریان شناسی

درجمهوری اسلامی ایران

—           احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 53 سوره مومنون - تعصب جاهلانه

—             فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَیْنَهُمْ زُبُرًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ

—            ترجمه:    سوره:    آیه:    اما آنها کارهای خود را به پراکندگی کشاندند و هر گروهی به راهی رفتند (و عجب اینکه) هر گروه، به آنچه نزد خود دارند خوشحالند.

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 32 سوره روم

—            مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ

—            از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته‏ها و گروه‏ها تقسیم شدند و (عجب اینکه) هر گروهی به آنچه نزد آنهاست (دلبسته و) خوشحالند.

—             دوری از فطرت وانگیزه آفرینش برخی از احزاب وگروهها

—            نکته برخلاف آیه 6 سوره ذاریات

—            عبادت الهی وظیفه جن وانس در برابر خداوند

—            فطرت یعنی عبادت

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 19 سوره مجادله - معرفی حزب الشیطان.آیه 22 سوره مجادله-معرفی حزب الله- حزب خدا

—            اسْتَحْوَذَعَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُوْلَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ

—             لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُوْلَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

—            شیطان بر آنها چیره شده و یاد خدا را از خاطر آنها برده است، آنها حزب شیطانند بدانید حزب شیطان زیانکارانند.

—            هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز قیامت دارد نمی‏یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندان آنها باشند، آنها کسانی هستند که خدا ایمان را بر صفحه قلوبشان نوشته و با روحی از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، آنها را در باغهائی از بهشت داخل می‏کند که نهرها از زیر درختانش جاری است، جاودانه در آن می‏مانند خدا از آنها خشنود و آنها نیز از خدا خشنودند آنها حزب الله اند بدانید حزب الله پیروز است

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 6 سوره فاطر

—            حزب الشیطان اهل جهنم هستند

—            إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ

—            مسلما شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بدانید، او فقط حزبش را به این دعوت میکند که اهل آتش سوزان (جهنم) باشند!

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 17 سوره هود

أَفَمَن کَانَ عَلَى بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَیَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ کِتَابُ مُوسَى إَمَامًا وَرَحْمَةً أُوْلَئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلاَ تَکُ فِی مِرْیَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یُؤْمِنُونَ

آیا آن کس که دلیل آشکاری از پروردگار خویش دارد و بدنبال آن شاهدی از سوی او می‏باشد و پیش از آن کتاب موسی که پیشوا و رحمت بود (گواهی بر آن میدهد همچون کسی است که چنین نباشد آن (حق طلبان و حقیقت جویان) به او (که دارای این ویژگیهاست) ایمان می‏آورند و هر کس از گروههای مختلف به او کافر شود آتش وعده گاه اوست، بنابراین تردیدی در آن نداشته باش که آن حق است از پروردگارت ولی اکثر مردم ایمان نمی‏آورند

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه37 سوره مریم

—            اختلاف احزاب در برابر سخنان معجزه آسا(کودک) عیسی ابن مریم(ع)

—            فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ کَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ

—            ولی (بعد از او) گروهها از میان پیروان او اختلاف کردند، وای به حال کافران از مشاهده روز بزرگ (رستاخیز).

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 20تا22 جنگ احزاب

—            وحدت احزاب وگروههای دشمن پیابر در برابر پیامبراسلام(ص)

—            یَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ یَذْهَبُوا وَإِن یَأْتِ الْأَحْزَابُ یَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُم بَادُونَ فِی الْأَعْرَابِ یَسْأَلُونَ عَنْ أَنبَائِکُمْ وَلَوْ کَانُوا فِیکُم مَّا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِیلًا . لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا. وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا

—            آنها گمان می‏کنند هنوز لشکر احزاب نرفته‏اند، و اگر برگردند اینها دوست می‏دارند در میان اعراب بادیه نشین پراکنده و پنهان شوند و از اخبار شما جویا گردند و اگر در میان شما باشند جز کمی پیکار نمی‏کنند.

—             برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکوئی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند، و خدا را بسیار یاد می‏کنند.

—            هنگامی که مؤ منان، لشکر احزاب را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده فرموده و خدا و رسولش راست گفته‏اند، و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنها چیزی نیفزود.

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 11 وآیه 13 سوره ص

—            جُندٌ مَّا هُنَالِکَ مَهْزُومٌ مِّنَ الْأَحْزَابِ . وَثَمُودُ وَقَوْمُ لُوطٍ وَأَصْحَابُ الأَیْکَةِ أُوْلَئِکَ الْأَحْزَابُ

—            (آری) اینها لشکر کوچک شکست خورده‏ای از احزابند!

—            و قوم ثمود و لوط و اصحاب الایکه (قوم شعیب)، اینها احزابی بودند (که به تکذیب پیامبران برخاستند).

—            لشکر شکست خوره از احزاب شامل کفار ، منافقین  ومشرکین دربرابر پیامبر اسلام (ص) واشاره به سایر پیامبران الهی(ص)

—            نکته : در برابر پیامر(ص) وبخصوص جنگ بدر

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه 5 سوره غافر

—            تکذیب ومخالفت با پیامبران ومجازات الهی در نیا برای آنان

—            کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَالْأَحْزَابُ مِن بَعْدِهِمْ وَهَمَّتْ کُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِیَأْخُذُوهُ وَجَادَلُوا بِالْبَاطِلِ لِیُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ عِقَابِ

—            پیش از آنها قوم نوح و اقوامی که بعد از آنها آمدند (پیامبرانشان را) تکذیب کردند، و هرامتی توطئه‏ای چید که پیامبرش رابگیرد(وآزاردهد)و برای محو حق به مجادله باطل دست زدند، اما من آنها را گرفتم (و سخت مجازات کردم) ببین عذاب الهی چگونه بود؟

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            آیه30 سوره غافر

—            مؤمن آل فرعون‌، پس از آن‌که با نقشة قتل حضرت موسی‌غ توسط فرعونیان مخالفت کرد و با مقاومت سرسختانة فرعون روبرو شد، دست از تلاش برنداشت و این بار برای ترساندن قوم فرعون‌، آن‌ها را به سرنوشت دردناک اقوام گذشته حواله داد و در واقع آن‌ها را از تکرار چنان اشتباهاتی در مورد خودشان نهی کرد و به آن‌ها هشدار داد که در صورت مخالفت با پیامبر خدا و احکام الهی‌، همانند اقوام سرکش گذشته مجازات می‌شوند; "وَ قَال‌َ الَّذِی‌َّ ءَامَن‌َ یَـَقَوْم‌ِ إِنِّی‌َّ أَخَاف‌ُ عَلَیْکُم مِّثْل‌َ یَوْم‌ِ الاْحْزَاب‌ِ آن مرد باایمان گفت‌: ای قوم من‌، من بر شما از روزی همانند روز(عذاب)اقوام پیشین خائفم

—            بنابراین‌، مراد از "یوم الاحزاب‌" روز عذاب امت‌های پیشین است که در آیات بعدی به سرنوشت آن‌ها اشاره کرده است‌; مثل : کفار ، منافقین ، مشرکین ، جنگ بدر، قوم ثمود ، اصحاب ایکه (قوم شعیب)، قوم حضرت نوح‌، عاد

—            نکته:بیمناکی فرعون از زنده ماندن حضرت موسی(ع) ونگرانی مومن آل فرعون از کشتن حضرت موسی برای فرود آمدن عذاب بر آنها مثل سایر گروهها واحزاب قبل از آنها

—            احزاب وگروهها درقرآن کریم

—            آیه 65 سوره زخرف

—            فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ یَوْمٍ أَلِیمٍ

—            ولی گروههائی از میان آنها ظهور کردند که (درباره مسیح) اختلاف نمودند و بعضی او را خدا پنداشتند وای بر آنها که ستم کردند از عذاب روز دردناک

—            اختلاف برخی از احزاب بر خدائی حضرت موسی(ع)

—            احزاب وگروهها در قرآن کریم

—            مائده 56

—            وَمَن یَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

—            و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند (پیروزند زیرا) حزب و جمعیت خدا پیروز می‏باشد!

—            احزاب وگروهها در ادعیه وزیارات

—            دعای روز سه شنبه

—            ...اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ جُنْدِکَ فَإِنَّ جُنْدَکَ هُمُ الْغَالِبُونَ وَ اجْعَلْنِی مِنْ حِزْبِکَ فَإِنَّ حِزْبَکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ،وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَوْلِیَائِکَ فَإِنَّ أَوْلِیَاءَکَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ...

...خدایا مرا از سپاهیانت قرار ده،چرا که همانا تنها سپاه تو پیروز است،و مرا از حزب  خود قرار ده که تنها حزب تو رستگار است،و هم از دوستانت قرارم ده که بر دوستانت ترسى نیست و اندوهگین نمیشوند،...

—            احزاب وگروهها –چرا؟

—            درهرحکومتی ودرهرمقطع زمانی برخی از افراد وجمعیتها باتوجه به مبانی فرهنگی، اعتقادی وسیاسی خود با مبانی سیاسی واجرائی دولت وحاکم برجامعه دچار تنش و چالش سیاسی،اعتقادی ومدنی می شود و با نوعی احساس وظیفه ، با دستگاه حکومتی به مخالف بر

می خیزند وبصورت انفرادی ویا با تشکل حزبی وگروهی و بر اساس روش عملکرد گروهها واحزاب وجمعیتهای مختلف سیاسی واجتماعی بصورت علنی ومخفی با سیاستهای دولتی مخالفت می نمایند.درمقابل سیاستها واهداف خود را برای جلب نظر وحمایت توده مردم وهمچنین به چالش کشاندن حکومت بیان واقدام می نمایند

—            تاریخچه احزاب وگروهها قبل از انقلاب

—            بعد از حکومت قاجار (ازسال1300 تا1304)برخی از احزاب وگروههای محدود وکوچک در کشور اعلام موجودیت کردند وبا اثر گذاری محدود ومقطعی وباچالش های سیاسی واقتصادی منحل و فراموش شدند وهمچنین حکومت پادشاهی ایران به منظور کنترل وهدایت نمودن برخی از حرکتهای سیاسی علیه خود وبرای توجیه وقانع کردن افکار عمومی به بهانه وجود آزادی سیاسی وفعالیت احزاب وگروهها به سفارش وتوصیه برخی از سفارتخانه های غربی مثل انگلستان ودولت امریکا بعضا با هدایت وتوجیه مستقیم وغیر مستقیم افراد سرشناس وبا نفوذ درون حکومت ، اقدام به تشکیل احزاب وانجمن وگروه های خاصی با محدودیت زمانی وجغرافیائی می کردند ودر مواقعی که احساس خطر می نمودند نسبت به انحلا ل وجمع کردن آن اقدام می نمودند.

—            شکل احزاب وگروهها در ایران

—            قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وبخصوص در دوران پهلوی گروها ودسته جات سیاسی وصنفی مختلف وجهت داری درکشورتاسیس شده بودند وفعالیتهای متفاوتی هم داشتند که کمیت وکیفیت تشکیل ونوع فعالیت آنها را می توان به سه دسته تقسیم گرد:

—            1-دسته جات واحزاب کوچک وانجمن های کوچک ، مقطعی، محدود  و  درعین حال کم اثرویا بی تاثیر

—            2-گروهها واحزاب ولژهای وابسته به حکومت ویا دراختیار افراد حکومتی وسرسپرده شاهنشاهی

—            3-گروهها،دسته جات واحزاب مخالف دولت شاهنشاهی

—            اهداف حکومت پهلوی از تشکیل احزاب وگروهها

—             حکومت پادشاهی ، پهلوی ایران به منظور توجیه وقانع کردن افکار عمومی به بهانه کنترل وسرکوب حرکتهای سیاسی وبخصوص جریانات مذهبی علیه دولت واعلام وجود آزادیهای سیاسی وفضای باز برای فعالیت احزاب وگروهها وبخصوص توجه وهدایت وکنترل  رشد وبلوغ سیاسی ملت ایران وانعکاس رشد تمدن سیاسی واجتماعی ملت به سایر ملتهای منطقه وبه دولتهای اروپائی وغربی وبا کنترل وهدایت وتوصیه برخی از سفارتخانه های غربی مثل انگلستان ودولت امریکا از طرف دولت شاهنشاهی وافراد وابسته به شاه وبامسئولیت برخی ازوابستگان اقدام به تشکیل احزاب وگروههای دولتی نمودند

—            احزاب وگروههای دولتی وابسته به شاه درایران

—            وبرنامه ریزی، تلاش می کردند ، اهداف وحرکت اینگونه احزاب وگروهها را در راستای اهداف حکومتی قرار دهند: مثل

—            1-حزب رستاخیز ملت ایران 

—            2-حزب ایران نوین

—            3-لژ فراماسونری

—            4-کاخ جوانان  

—            5- انقلاب سفید

—            احزاب وگروههای سیاسی مطرح (ملی ولیبرالی) ومخالف دولت پهلوی

—            الف- نهضت آزادی،ازحدود سال 1340 توسط مرحوم مهندس مهدی بازرگان ومرحوم آیت الله سید محمود طالقانی ویدالله سحابی (با درنظر گرفتن رفتار و روش سیاسی دکتر مصدق) پایه گذاری وتاسیس گردید.

—            ب-جبهه ملی: درسال 1330توسط 19نفرازملی گرایان بامسئولیت دکترمحمدمصدق تشکیل شدودرکودتای سال 1332 5 نفر با مصدق مانند وبقیه یاکنارر فتند ،یا به کودتا پیوستند.

—            باپیوستن حزب ایران وسازمان پان ایرانسیم به رهبری محسن پزشکپور ونهضت خداپرستان سوسیالیست(حزب آزادی مردم ایران) به رهبری داریوش فروهر وبعدها برخی از هواداران خلیل ملکی (سیاستمدار، تنها بانفوذ ومخالف) ، جبهه ملی به صورت مهم‌ترین سازمان سیاسی ملی‌گرای ایران در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت در آمد

—            ج- سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی  (متشکل ازهفت گروه )درسال 58 13 تشکیل شد

—            احزاب وگروههای سیاسی مطرح(باصطلاح اسلامی) ومخالف دولت پهلوی

—            د-سازمان مجاهدین خلق(منافقین)

—            ه-جمعیت موتلفه اسلامی

—            و-فرقان،آرمان،پیمان،میثمی (نفاق)

—            ز-انجمن حجتیه تشکیلاتی بود که با هدف اصلی، دفاع از اسلام در مقابل بهائیت و تلاش برای فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر در سال ۱۳۳۲ توسط شیخ محمود ذاکر زاده تولائی معروف به شیخ محمود حلبی از اساتید حوزه علمیه مشهدتأسیس شد، آقای حلبی این گروه را در سال ۱۳۶۲ پس از تهدید حضرا امام(ره)و متهم‌شدن به خیانت و ارتجاع، تعطیل کرد ..
اختلاف اصلی اعتقادی انجمن حجتیه با دیدگاه حاکم در جمهوری‌اسلامی ایران، آنست که آنها معتقد به تلاش برای تشکیل حکومتی اسلامی تا پیش از ظهور امام عصر نیستند

—            دسته بندی کلی احزاب وگروههای درایران ودر شش طیف متفاوت همزمان با دولت اول ودوم

—            الف- گروههای موسوم به جناح چپ کمونیستی که بعضا مربوط به قبل ازانقلاب وبا انشعاب وتاسیس شاخه های جدید آن ، با گرایش به سیاستهای شوروی سابق ماندند وتاسیس شدند ومخالف جمهوری اسلامی بودند وشروع به فعالیت نمودند(حزب توده- کیانوری،طبری)

—            ب- گروههای راست ضد انقلاب از سران متواری ارتش و وابستگان حکومت شاهنشاهی ووابستگان  به رژیم پهلوی وفراریان از ساواک و گروههای محافظه کار ولیبرالیستی وملی مذهبی ،باگرایش و وابستگی به امریکا وکشورهای غرب واروپا.(سلطنت طلبها)

—            دسته بندی کلی احزاب وگروههای درایران ودر شش طیف متفاوت همزمان با دولت اول ودوم

—            ج –گروههای التقاطی – سازمان مجاهدین خلق وفرقان ومیثمی (منافقین) و باحمایت دولتهااروپائی ومخالفین با نظام جمهوری اسلامی درمنطقه

—            د-شخصیتها وگروههای دگر اندیش وروشنفکرغرب زده وبا گرایشات اصلاح طلبی حکومت و کم توجهی به ارزشهای دینی و کم رنگ کردن آنها در حکومت، با گرایشات غربی وطیف اسلامگرای سکولار (سوسیال اسلامی، سهم خواهی همه گروههای اسلامی ولغو مالکیت شخصی )- لیبرال اسلامی(جدا کردن دین ازسیاست وحکومت)

—            ه-فرق ومذاهب وعرفانهای نوظهور وکاذب

—            و-حزب جمهوری اسلامی ایران- اصولگرایان

—            مبانی فکری، ارزشی، اعتقادی وعملی احزاب وگروهها
و جهان بینی، ایدئولوژی واستراتژیک نظام جمهوری اسلامی

—            مبانی واصول مذهبی ومکتب دینی واخروی (یعنی ایمان واعتقاد به آخرت و موضوع معاد) درجهان بینی ، ایدئولوژی واستراتژیک جمهوری اسلامی ایران برای اکثر آن کشورها شناخته شده نیست ویا اینکه ، دولتهای غیر اسلامی این مبانی واصول را مخالف ومضر برمبانی مادی وسرمایه داری وبخصوص حاکمیت داخلی وخارجی(سکولار) خود می بینندوحداقل  اینکه این مبانی وارزشها را از حکومت وسیاست دولتها جدا می دانند (لیبرال) و کشورجمهوری اسلامی ایران ازبین بیش از200 کشورجهان ازاین جهت منحصربه فردمیباشد وازجهت جهان بینی ،ایدئولوژی واستراتژیک حکومتی،سیاسی،فرهنگی، اقتصادی،مدنی وبخصوص نظامی و دفاعی باتمام قدرتهاوحکومتهای موجوددرسطح جهان متفاوت ومبتنی برارزشها ونظرات دین مبین اسلام میباشد.

—            استراتژیک اسلامی ونظام جمهوری اسلامی  نیز مبتنی بر جهان بینی وایدئولوژی  دین اسلام ودر نتیجه متفاوت با بیشتر ملتهای(غیرمسلمان) واکثر قریب باتفاق دولتها در سطح جهان میباشد

—            جهان بینی، ایدئولوژی، استراتژیک وفعالتیهای سیاسی

—            تعریف جهان بینی:یک مسلک و یک فلسفه زندگی بر نوعی اعتقاد و بینش و ارزیابی درباره جهان هستی و بر یک نوع تفسیر و تحلیل از جهان میباشد، نوع برداشت و طرز تفکری که یک مکتب ، گروه وحزب درباره جهان بیان می کند و این دیدگاه زیرساز و تکیه گاه فکری آن مکتب به شمارمیرود و اصطلاحا " جهان بینی " نامیده می شود. جهان بینی :موضوعی نظری است وعبارتست از نگرش انسان به هستی و توجیه و تبیین آن در رابطه با انسان. به عبارت دیگر دید کلی که انسان از جهان هستی دارد

—            ایدئولوژی:ایدئولوژی مفهومی عملی است، معنای اصطلاحی خاص ایدئولوژی عبارت است از: سیستم فکری که شکل و طرح کلی رفتار انسان را تعیین می‌کند و به عبارت دیگر ایدئولوژی یک سلسله آراء کلی هماهنگ دربارة رفتارهای انسانی است و طبق تعریف دیگر، ایدئولوژی، اندیشه‌ای عمل زا است ،ایدئولوژی اسلامی از نوع ایدئولوژی انسانی است و خاستگاه آن فطرت انسان است

—            تعریف استراتژیک:استراتژی یعنی بررسی شرایط وامکانات موجود در تمام زمینه ها وپیش بینی اهداف ممکن وتلاش در نیل به آن اهداف وبخصوص حفظ ونگهداری دستاوردهای آن اهداف(کوتاه،میان وبلند مدت)  وبه سه عنصر: اهداف،راه ها وشرایط ، ابزارها وامکانات تشکیل می شود.

—            حزب جمهوری اسلامی ایران- قبل وحین وبعدازانقلاب در زمان دولتهای اول ودوم

—            حزب جمهوری اسلامی ایران: در لابلای تمام احزاب وگروهها وجمعیتهای صنفی وانجمن های موجود در داخل وخارج از کشور ودر تمام مبارزات افراد وگروههاعلیه رژیم پهلوی با گرایشهای ملی، مذهبی، لیبرالی ، کمونیستی، خلقی، کارگری واجتماعی آنچه مورد حمایت ومد نظر حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود  شخصیت معنوی و ماهیت افراد تشکیل دهنده و کمیت وکیفیت وبخصوص محور فعالیتهای ، حزب جمهوری اسلامی بود که از حدود سال 1342 توسط استاد شهید مرتضی مطهری (بطور غیر رسمی)بنیاد وپایه ریزی گردید ونقش محوری در مبارزات دوران انقلاب وپیروزی جمهوری اسلامی ازسالهای 1356 و 1357 داشت و اکثرمسئولین مملکتی درسالهای اول پیروزی انقلاب از طرف این حزب ( و بخصوص ازاعضای حزب) تعیین و منصوب  می شدند و قبل از اکثر اعضای این حزب مورد تعقیب ساواک و ازمتهمین امنیتی رژیم پهلوی بودند.

—            نکته:اکثر گروهها و دسته جات ملی مذهبی ومبارز قبل ازانقلاب به منظور جلب نظر حضرت امام(ره) ادعای ماهیت اسلامی در مبارزات خود داشتند وحضرت امام(ره) نیز در باره ماهیت تشکیلاتی و مبارزاتی آنان نظر مشروط داشت

—            وضعیت احزاب وگروهها همزمان درادامه دولت اول ودوم وهمزمان با دولت سوم وچهارم

—            ادامه فعالیت همه جانبه وگسترده وفعال حزب جمهوری اسلامی 

—            بروز وظهور و اختلاف نظر و تفاوت سلیقه های سیاسی، نظامی، فرهنگی واقتصادی تریجی وروز افزون دربین برخی از اعضای برجسته آن

—            بروز اختلافات عمیق بین این حزب و دیگر گروهها واحزاب سیاسی در داخل کشور و اختلاف سلیقه با برخی از فعالان  موثر در نظام و تآثیر ات این اختلافات و مواضع وعملکرد ها در سطح جامعه  ،

—            موجبات تغییر وتقسیم بندی دوجناحی سیاسی را دیدگاه مردم  و درسطح جامعه سیاستمداران داخل وخارج کشور بوجودآورد و این افراد وگروهها را به همان گزینه های چپ و راست  مرسوم جهانی  وبرگرفته از انقلاب کبیر فرانسه وسایر انقلابات جهانی  بدین شکل دسته بندی کردند:

—            الف- راست : محافظه کار، بنیادگرائی، اصولگرائی، سنت گرا، خودی

—            ب-چپ : اصلاحات، غیر خودی، تجدد طلبی،افراط گرائی

—            وضعیت احزاب وگروهها همزمان دولتهای سوم وچهارم وشاخصه های سیاسی در دهه اول انقلاب

—            -تشکیل مجمع تشخیص مصلحت ، که در سال 66/11/18 به فرمان حضرت امام(ره) در ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بعدها در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ رسماً وارد قانون اساسی شد و جزء بی بدیل این قانون گشت. انگیزه اصلی در تاسیس چنین نهادی، ایجاد نقش میانجی بین مجلس شورای اسلامی وشورای نگهبان بود که در دهه اول انقلاب اسلامی ایران دچار اختلاف‌نظرها و تعارض‌هایی شده بودند. تعداد اعضای این مجمع ۴۴ نفر ثابت و ۱ نفر میهمان متناسب با موضوع آن جلسه است است که اعضای ثابت هر ۵ سال یکبار و از طریق حکم رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند. و در مواردی که اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان باشد جلسه‌های مجمع با دو سوم اعضا رسمیت پیدا می‌کند و با دو سوم اعضا هم مصوبات به تصویب میرسد.

—            رحلت حضرت امام خمینی (ره) وانتصاب حضرت آیت الله خامنه ای به مقام ولایت فقیه1368/4/14

—            وضعیت احزاب وگروهها همزمان دولتهای سوم وچهارم وشاخصه های سیاسی در دهه اول انقلاب

—            دستور امام خمینی برای بازنگری قانون اساسی  که حضرت امام(ره) در تاریخ 14 اردیبهشت 1368، طی حکمی خطاب به ریاست‌جمهوری وقت (آیت­الله خامنه‌ای) دستور تشکیل شورای بازنگری قانون اساسی را صادر نمودند و با اتخاذ یک تصمیم اساسی، روند مشورت دهی، مشورت گیری را تکمیل نمودند وآقایانی را که برای این مهم در نظر گرفته شده عبارت بودند از:آقای مشکینی، طاهری خرم آبادی، مومن، هاشمی رفسنجانی، امینی، خامنه‌ای، مهندس موسوی ، حسن حبیبی، موسوی اردبیلی، موسوی خوئینی‌ها، محمدی گیلانی، خزعلی، یزدی، امامی کاشانی، جنتی، مهدوی کنی، آذری قمی، توسلی، کروبی، عبدالله نوری  وقرار بود درحداکثر مدت 2ماه درمحدوده ی مسایل رهبری ،  تمرکز در مدیریت قوه مجریه، تمرکز در مدیریت قوه قضائیه ،  تمرکز درمدیریت صدا و سیما در صورتی که قوای سه‌گانه در آن نظارت داشته باشند ، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل معظلات نظام و مشورت رهبری به صورتی که قدرتی در عرض قوای دیگر نباشد، راه بازنگری به قانون اساسی، تغییر نام مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی ،بحث وقانونگذاری نمایند وهمه پرسی اصلاح قانون اساسی در تاریخ 06/ 05/ 1368 ورای موافقت مردم وتصویب اصلاحیه قانون اساسی

—            وضعیت احزاب وگروهها همزمان دولتهای سوم وچهارم وشاخصه های سیاسی در دهه اول انقلاب

—            -انتخاب وعزل آقای منتظری در تاریخ 26 /4/ 1364بعنوان قائم مقام رهبری  که با این انتصاب، متاسفانه امید وفرصت مناسبی برای دگراندیشان وبازماندگان گروههای ضدانقلاب وبخصوص گروه مهدی هاشمی معدوم فراهم گردید – چون انتخاب برخلاف نظر امام(ره) بنابرخاطرات آیت الله محمدی گیلا نی 79/9/6و طبق نامه امام(ره)تاریخ68/1/6 والله قسم از اول با انتخاب شما مخالف بودم و درنتیجه درتاریخ ۸ فروردین ۱۳۶۸: برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری وانهدام باند مهدی هاشمی

—            موافقت با پذیرش قطعنامه در تاریخ 66/4/29 و پذیرفته شدن آن درتاریخ 67/4/29 وپایان جنگ درتاریخ67/5/29

—            تعطیلی حزب جمهوری اسلامی وآغاز فعالیت رسمی دو گروه اصولگرا واصلاح طلب

—            شروع غیر علنی اختلافات در حزب جمهوری اسلامی با آزاد سازی خرمشهر در جنگ تحمیلی در سال 1361 وپیشنهاد سازمان ملل در خاتمه جنگ وآتش بس

—            تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، درتاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۶۶(همزمان با دولت چهارم) امام خمینی (ره) در پاسخ به نامه مشترک دو تن از رهبران حزب، با درخواست انحلال این حزب موافقت کرد.  نکته:، حضرت حجج الاسلام خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی  نامه ای بدین شرح  به  حضرت امام (ره) نوشتند:،«بسم الله الرحمن الرحیم،محضر مبارک مرجع عالیقدر و رهبر کبیر انقلاب،حضرت امام خمینی- مدظله‌العالی، همان‏طور که آن رهبر عزیز اطلاع دارند، تاسیس حزب جمهوری اسلامی از طرف هیات موسس با مشورت آن مقام معظم و در شرایطی انجام شد که نیاز به یک تشکل در برابر انبوه مسائل در آغاز انقلاب و لزوم انسجام و انتظام نیروهای آگاه و مؤمن و گسترش آگاهی‌های انقلابی و تربیت کادرهای فعال و کارآمد برای اداره کشور و خنثی کردن توطئه گروهک‌ها و عوامل دشمن خارجی و ضد انقلاب داخلی به شدت احساس می‌‏شد. این حزب در طول سال‌های گذشته در حد توان خود به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی و انجام تکالیف بزرگی که بر دوش خود حس می‌‏کرد، از هیچ کوششی فروگذار نکرد؛ و در کوران توطئه‏های چپ و راست با فداکاری و تقدیم شهدایی که بعضی از آنان چهره‏های برجسته و فراموش نشدنی انقلابند، از جمله شهدای هفتم تیر، نقاب از روی نفاق برانداخت و مظلومیت و حقانیت خط امام را به نمایش گذارد. در طول جنگ تحمیلی، حزب جمهوری اسلامی در سراسر کشور به وظیفه اسلامی خود برای بسیج مردم و شرکت فعال در جبهه‏های نور عمل کرد، و جمعی از کادر‌ها و اعضای آن در این جهاد مقدس به افتخار شهادت نایل آمدند. تعبد افراد این حزب به اسلام و اعتقاد راسخ آنان به ولایت فقیه، که خود عامل مهمی در کینه‌توزی ضدانقلاب بود، ایجاب می‌‏کرد که در مراحل و مقاطع مختلف انقلاب، با کسب رهنمودهایی از آن مقام معظم، حرکت حزب را تنظیم و سیاست‌های آن را پی‌ریزی‏ نمایند.

—            تعطیلی حزب جمهوری اسلامی وآغاز فعالیت رسمی دو گروه اصولگرا واصلاح طلب

—            اکنون به فضل الهی نهادهای جمهوری اسلامی تثبیت شده و سطح آگاهی و درک سیاسی آحاد ملت انقلاب را از جهات عدیده آسیب‌ناپذیر ساخته و روشن‌بینی و توکل و قوت اراده آن رهبر عالیقدر و فداکاری و آمادگی مردم حزب الله توطئه‏های ضد انقلاب داخلی و استکبار جهانی را بی‏اثر و کم خطر نموده است. لذا احساس می‌‏شود که وجود حزب، دیگر آن منافع و فواید آغاز کار را نداشته، و بلعکس، ممکن است تحزب در شرایط کنونی بهانه‏ای برای ایجاد اختلاف و دودستگی و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد، و حتی نیرو‌ها را صرف مقابله با یکدیگر و خنثی‌سازی یکدیگر کند. لذا، همان‏طور که قبلاً نیز کراراً عرض شد، شورای مرکزی پس از بحث و بررسی مبسوط و مستوفا با اکثریت قاطع به این نتیجه رسید که مصلحت کنونی انقلاب در آن است که حزب جمهوری اسلامی تعطیل و فعالیت‌های آن به کلی متوقف گردد.مراتب برای استحضار و کسب رهنمود عالی معروض می‌‏گردد.والامر الیکم، و ادام الله بقائکم الشریف سیدعلی خامنه‏ای- اکبر هاشمی رفسنجانی‏

—            امام خمینی (ره)در پاسخ به نامه رهبران حزب، موافقت خود را با تعطیلی آن اعلام کردند. متن پاسخ امام به شرح ذیل است:

—            بسمه تعالی ، جنابان حجج الاسلام آقای خامنه‏ای و آقای هاشمی- دام توفیقهما.

—             موافقت می‌‏شود. لازم است تذکر دهم که حضرات آقایان موسسین محترم حزب، مورد علاقه اینجانب می‌‏باشند. امیدوارم همگی در این موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پیشبرد مقاصد عالیه اسلام و جمهوری اسلامی کوشا باشید. ضمناً تذکر می‌‏دهم که اهانت به هر مسلمانی چه عضو حزب باشد یا نه بر خلاف اسلام و تفرقه‌اندازی در این موقع از بزرگ‌ترین گناهان است. والسلام علیکما و رحمة الله.     ۱۱ خرداد ۶۶روح الله الموسوی الخمینی

—             به این‌ ترتیب رهبران حزب جمهوری اسلامی با کسب اجازه از امام، یک ماه بعد، در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۶۶ تعطیلی حزب جمهوری اسلامی را اعلام کردند

—            تعطیلی حزب جمهوری اسلامی وآغاز فعالیت رسمی دوگروه ، اصولگرا جامعه روحانیت مبارز واصلاح طلب  تشکیل مجمع روحانیون مبارز

—            تعطیلی حزب جمهوری اسلامی(همزمان با دولت چهارم) دو نهاد مستقل وباهمان گرایش چپ و راست وبه عبارت سیاسی داخلی  اصلاح طلب واصولگرا یعنی:

—            الف- موافقت حضرت امام(ره) با تفکیک  مجمع روحانیون مبارز در تاریخ ۲۵ /01/ ۱۳۶۷ و تشکیل مجمع روحانیون مبارز ، چپ سنتی وارزشی، اصلاح طلب ،مجمع روحانیون مبارز پس از تعطیلی حزب  جمهوری اسلامی و اخذ مجوز رسمی درتاریخ 12/ 4/ 1368با مسئولیت حجت الاسلام مهدی کروبی

—            ب- جامعه روحانیت مبارز ، راست سنتی وارزشی، اصولگرا،  جامعه روحانیت مبارز پس از تعطیلی حزب رسما شروع به فعالیت نمود ولیکن درتاریخ 12/ 4/ 1368با مسئولیت آیت الله محمدرضا مهدوی

—            نکته: روزنامه جمهوری اسلامی به مدیر مسئولی  مسیح مهاجری  روزنامه رسمی این حزب بود که پس از انحلال حزب نیز به فعالیتش ادامه می‌دهد،اولین مدیر مسئول این روزنامه  مقام معظم رهبری بود. .

—            تعطیلی حزب جمهوری اسلامی وتشکیل دو جبهه جدید اصولگرا واصلاحات وآقای هاشمی رفسنجانی

—            درتعطیلی و تقسیم حزب جمهوری اسلامی به دو دسته متفاوت ،آقای اکبرهاشمی بهرمانی در جبهه جامعه روحانیت مبارز یعنی گروه راست و اصولگرایان قرارگرفته بود ولیکن با شرایط جدیدحاکم برکشور وپیروزی در انتخابات ریاست جمهوری درسال 1368با شعار توسعه اقتصادی (با روش تکنوکرات یعنی توسعه با قیمت نادیده گرفتن ارزشها، توسعه با ازبین رفتن طبقه مستضعف جامعه، توسعه حتی با ورود فرهنگ بیگانه ، توسعه به شرط تخصص منهای تعهد، فن سالاری وتکنوکراسی یعنی برتری علم وفن وتخصص وحکومت فن وعلم برجامعه)دولتهای پنجم و ششم را تشکیل دادند وعملا در چارچوب دیدگاهها ونظرات اصلاح طلبان و یا راست گرایان مترقی قرار گرفتند.

—            تشکیل حزب کارگزاران سازندگی- راست مترقی- در زمان دولت پنجم- آقای هاشمی

—            حزب کارگزاران سازندگی  باحضور شانزده تن از وزیران، معاونان و نزدیکان  رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای با عنوان خدمتگزاران سازندگی دربهمن ماه  سال 1374 اعلام موجودیت کردند ودر انتخابات  مجلس پنج حضور فعال داشتند و فهرستی از کاندیداهای مورد حمایت خود را معرفی خواهند کردند. این اقدام با واکنش منفی جبهه راست گرایان رو به رو شد که این اقدام را دخالت  قوه مجریه  در قوه مقننه قلمداد کرده و حتی موضوع استیضاح وزرای امضاکننده بیانیه  و حتی طرح بررسی کفایت  رئیس جمهور در مجلس را مطرح گردید و در نهایت با فرمان  مقام معظم رهبری مبنی بر حضورنداشتن وزیران در این گروه غائله فروکش کرد و با حذف ۱۰ وزیر، به یک جمع ۶ نفره کاهش یافتند که شامل ۵ معاون رئیس جمهور و شهردار تهران می‌شدند که با صدور بیانیه‌ای با عنوان کارگزاران سازندگی حضور خود را در عرصه انتخابات اعلام کردند. این گروه نهایتا با نظر شورای نگهبان  فعالیت انتخاباتی خود را با عنوان جمعی از کارگزاران سازندگی سامان داد.

—            دولت رفسنجانی،پیش نیاز دولت خاتمی ،
راه توسعه سیاسی در ابتدای راه توسعه اقتصادی

—            مقدمه: وضعیت وکمیت وکیفیت جریانات سیاسی در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی با  پنج پدیده  ذیل روبرو بود:

—            1-فعالیتهای سیاسی واقتصادی دولت سازندگی آقای رفسنجانی با گرایش چپ و مقدمه ای بر نظرات ودیدگاههای اصلاحات وپیش زمینه و مقدمه تفکرات و فعالیت آقای سید محمد خاتمی بود- راه برای وی هموار شده بود.

—            2-عدم موفقیت جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری و وجود فضا وحمایتهای مردمی (طیف خاکستری جامعه) از دولت اصلاحات.

—            دولت رفسنجانی،پیش نیاز دولت خاتمی ،
راه توسعه سیاسی در ابتدای راه توسعه اقتصادی

—            3-شعار توسعه سیاسی دولت هفتم وهشتم وفراهم بودن شرایط سیاسی وامنیتی کشور برای توسعه، گسترش و فعالیت احزاب وگروههای ناهمگون با ارزشها ودستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی

—            4-سوابق ووضعیت سوء سیاسی چپ گرایان تند رو هوادار وحامی دولت ، نسبت به اهداف وآرمانهای انقلاب اسلامی

—            5-سیاه نمائی از فعالیتها وعملکرد گروهها وجمعیتها و بخصوص نهادهای مستقل از دولت و وابسته به راستگرایان.

—            بااین شرایط فعالیت احزاب وگروهها بدین گونه بوده است:

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای جدید

—            پس از دولت ششم وبا شروع دولت هفتم گروههای واحزاب وجمعیتهای سیاسی زیادی (قارچ گونه) بروز وظهور کردند وهمه گروهها واحزاب قبلی نیز فعالتر از گذشته وارد عرصه سیاسی شدند و بیش از 120 جریان وحرکت سیاسی در این دوران اعلام موجودیت کردند وآنچه از این احزاب وگروهها، انجمن وجامعه وجمعیتها ، در راستای  سیاستهای دولت پنجم تا نهم بود مجوز وپروانه فعالیت نیز گرفتند

—            این جریانات سیاسی به  شش دسته تقسیم بندی وشکل گرفتند

—            الف- گروههای راست سنتی ومحافظه کار، اصواگرا،بنیاد گرا، اسلام گرای سنتی مانند: جامعه روحانیت مبارز، جامعه اسلامی  مهندسین، (انصار حزب الله، جبهه پیروان خط امام ورهبری، جبهه بصیرت وبیداری اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ، حزب موتلفه اسلامی، حزب نواندیشان ایران اسلامی، ایثارگران جهادی، ائتلاف آبادگران ایران اسلامی،

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای جدید

—            ب-جریانات سیاسی باصطلاح راست گرا، که خودشان را از نسل وجبهه اصولگرائی معرفی میکردند ولیکن در زمین چپگرایان از دولت توسعه اقتصادی وتوسعه سیاسی بازی میکردند واز حامیان اصلاحات وعناصر حکومتی ودولتی آن بودند(اپوزیسیون حکومتی):

—             حزب اعتدال وتوسعه، حزب چکاد آزاد اندیشان،حزب تمدن ، اعتدال گرایان،حزب اسلامی رفاه کارگران،حزب کارگزاران سازندگی(لیبرال دمکرات) ،جامعه اسلامی دانشجویان، دفترتحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجوئی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، دانشجویان ودانش آموختگان لیبرال ایران، کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، حزب جامعه مدنی همدان(لیبرال دموکرات اعتدالی)، حزب همبستگی ایران اسلامی

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای جدید

—            ج- جریانات سیاسی واصلاح طلبان (چپ گرا)

—            مجمع روحانیون مبارز-خط مشی سوسیال دموکرات-سال 1366 بامسئولیت مهدی کروبی تشکیل ودرحال حاضر سیدمحمدخاتمی دبیر آن  وفعلا آقای خوئینی ها میباشد

—            حزب اسلامی کار-خط مشی سوسیال دموکرات- خانه کارگردرسال۱۳۷۶ از بطن خانه کارگربه دبیرکلی ابوالقاسم سرحدی زاده شکل گرفت ودر سال 1377از وزارت کشور اجازه فعالیت یافت این حزب درسال ۸۰ ازخاتمی, سال ۸۴ ازهاشمی ودر سال ۸۸ ازمیرحسین موسوی و در سال 92 از هاشمی رفسنجانی و سپس آقای روحانی حمایت کرد.خانه کارگربه شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی می‌رسد که بعنوان مدافع حقوق کارگران توسط حسین کمالی، علیرضا محجوب وعلی ربیعی تأسیس شد

—            مجمع اسلامی بانوان -خط مشی سوسیال دموکرات، درسال 1377 بادبیر کلی فاطمه کروبی همسر  مهدی کروبی تشکیل گردید. این تشکل پس از جدایی مهدی کروبی از مجمع روحانیون مبارز و ائتلاف دوم خرداد و تشکیل حزب اعتماد ملی، از احزاب اقماری حامی اعتماد ملی به شمار می‌رود.

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای جدید

—            حزب مردم سالاری -خط مشی سوسیال دموکرات ، درسال 1376 ، توسط یک گروه سیاسی اصلاح طلب در سمنان تشکیل و توسط مصطفی کواکبیان اداره می‌شود . ارگان مطبوعاتی این حزب روزنامه مردم سالاری است،حزب مردمسالاری و حزب همبستگی در دو انتخابات گذشته از متحدین  حزب اعتماد ملی بوده و در انتخابات مجلس هشتم اقدام به راه اندازی ائتلافی به‌عنوان ائتلاف مردمی اصلاحات در برابر ائتلاف اصلاح طلبان کرد.ریاست این ائتلاف بر عهده فاطمه کروبی بود.

—            سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی -خط مشی سوسیال دموکرات

—            جبهه مشارکت ایران اسلامی -خط مشی سوسیال دموکرات، در سال 1377 با دبیری محمدرضا خاتمی (برادر رئیس جمهور تشکیل گردید ودر سال 1389 بجرم فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی در فتنه سال 1388 منحل گردیده است.

—            حزب اعتدال وتوسعه-برای دوره  یازدهم ریاست جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت گرفت وموفق شد

—            حزب اسلامی رفاه کارگران ازاحزاب کارگری که حدود سال 1378این حزب توسط بادبیری حسین سرافرازتأسیس شد

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای جدید

—            د- احزاب ملی ومذهبی (لیبرال) نهضت آزادی، گروه ایران فردا، جنبش مسلمانان مبارز، حزب ملت ایران، جبهه ملی ایران، سازمان سوسیالیستهای ایران، حزب مردم ایران، حزب ایران،  حزب سوسیالیست ایران، حزب سوسیال دموکرات ایران، شورای فعالان ملی مذهبی، حزب پان ایرانیست ، نهضت ملی مقاومت، حزب مرز پرگهر، حزب وحدت ملی ایران، جامعه بازاریان ملی ومسلمان، هیات علمیه تهران، سازمان دانشجویان ملی

—            نکته : دبیر ومسئول اکثر گروههای ملی مذهبی در خارج از کشور وبخصوص غرب وامریکا بوده وهستند وبیشتر میتینگ های سیاسی وفعالیت آنها در خارج از کشور بوده واست

—            نکته:برخی از گروههامنحل وغیرمجاز در این مقطع شروع به فعالیت کردند.

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای جدید

—            ه-فرق ومذاهب وگروههای(ضد)فرهنگی

—            بدنبال شرایط فراهم شده فرهنگی ،اجتماعی واعتقادی ازسوی اکثر قریب باتفاق احزاب وگروهها در مقاطع زمانی دولت پنجم تانهم وهمچنین فعالیتها واقدامات دولتهای توسعه اقتصادی وتوسعه سیاسی وعکس العمل این دولتها در برابر مواضع وجبهه گیری جریانات سیاسی وبویژه مواضع فرهنگی ، اجتماعی واعتقادی آنان ، فعالیت فرق ومذاهب موجود وبخصوص فرق ومذاهب نوظهور وعرفانهای کاذب درکشوروضعیت عریان ومشهودی را بخود گرفت وبدون مانع حکومتی درسراسر کشور وبخصوص در شهرهای بزرگ مشغول فعالیت شدند وعلاوه بر جذب وانحراف بخش قابل توجهی از قشر جوان جامعه، شرایط بی تفاوتی وحتی مخالفت وجبهه گیری این قشر ازجامعه را در مقابل ارزشهای اسلامی ودستآوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی راپدید آورد و همچنین بدلیل بروز آزادی عمل از سوی دولتمردان اصلاح طلب،  دفاع وحمایت آنان از احزاب وگروههای اصلاح طلب ودگراندیشان روشنفکرباگرایشات غربی را فراهم نمود و درکنار فعالیت وحضور فرق ومذاهب قدیم ونوظهور موضوع تهاجم وناتو وشبیحون فرهنگی نیز درجنگ نرم درکنار اصلاحات قرار گرفت.

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای فرهنگی

—            ه-فرق ومذاهب وگروههای(ضد)فرهنگی

—            درموضوع تهاجم وتبلیغات فرهنگی حدود33 رفتار وایده  زیر گروه  هوی متال برپایه ژانر(حالت،شیوه،سبک ،قائده، وحدود28 گروه موزئیک  و موسیقی رپ وجود دارد که از سوی قدرتهای استکباری ودر راستای ترویج فرهنگ غیر اسلامی به منظور نابودی فرهنگ واعتقادات اسلامی ودرنتیجه  از بین بردن حکومتهای اسلامی  وبخصوص جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند.

—            وهمچنین  تعداد عرفان های کاذب در دنیا زیاد است و برخی تا سه هزار نوع عرفان را شناسایی کرده اند ودر واقع تکثیر این نوع عرفانها برای آن است که در مقابل عرفان اسلامی بایستند ونقطه اشتراک تمام عرفان‌های کاذب تکیه بر ابعاد عاطفی و غفلت از بُعد عقلانی استه-فرق ومذاهب وگروههای(ضد) فرهنگی

—            معروفترین گرایشهای ضاله در کشور ما شیطان پرستی، عرفان کیهانی، اوشو، اکنکار، سرخپوستی، رام الله، پائولو کوئیلو و دالایی یاما هستندومعروف ترین آن در کشور ما شیطان پرستی است که به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیست و گرایشهای جنسی نیز دارد. همچنین عرفان کیهانی، اوشو، اکنکار که مبنای آن سازمانهای جاسوسی آمریکا و در میان نظامیان آمریکا رواج بیشتری دارد، از معروف‌ترینها در ایران هستند و برخی از این عرفانها نمایندگی و انتشارات در ایران دارند. به طور مثال اوشو شاید بیش از صد جلد کتابش به فارسی ترجمه شده است وحدود 200 میلیون کتاب معرفی وتبلیغ عرفانهای کاذب در دنیا وجود دارد ونمونه برخی از آنها در ایران نیز پیدا می شود

—            تاسیس، راه اندازی، فعالیت احزاب وگروههای فرهنگی وجنگ نرم

—            این جریان تهاجم فرهنگی که از مقطع دوم خرداد ۱۳۷۶ به بعد، به صورت یک «جنگ فرهنگی ـ سیاسی» هم‌زمان (جنگ نرم) درآمد، اگرچه توسط پیاده نظام فرهنگی دشمن و با بهره گیری از «تساهل و تسامح» غرض‌مند و هدفدار برخی مدیران فرهنگی اجرا می شد، در مرتبة طراحی و برنامه ریزی،‌ تماماً محصول فعالیت ناتوی فرهنگی بود. ناتوی فرهنگی نیز از اواخر دهة شصت شمسی، دیگر کانون فعالیت خود را بر مبارزه فرهنگی و پس از آن مبارزه فرهنگی ـ سیاسی (جنگ نرم) علیه انقلاب اسلامی و اصل ولایت فقیه متمرکز نمود و در این راه از مجموعة زرادخانة تئوریک خود (ترجمه و انتشار آثار و آراء کسانی چون هانا آرنت، آیزایا برلین، کارل پوپر، فردریش فون هایک، جورج اورول، مانس اشپربر، آرتورکوئیستلر و …) و نیز طیف روشنفکران ایرانی ایدئولوگ داخل و خارج کشور (سروش، کدیور، مهرزاد بروجردی، همایون کاتوزیان، ‌عباس میلانی، رامین جهانبگلو، داریوش شایگان، عبدی، حجاریان، مهاجرانی، گنجی،یوسفی اشکوری، طبرزدی …) به طور گسترده بهره گرفت

—            روش کار و محور فعالیتهای سیاسی اصلاحات در توسعه سیاسی خاتمی

—            پروژه اصلی اصلاحات (توسعه سیاسی) با روی کار آمدن خاتمی طیّ هشت سال کلید خورد و یاران وی که پیشتر در کیان، آئین و مرکز مطالعات استراتژیک به هم پیوند خورده بودند؛ برنامه های ساختارشکن خویش را دنبال نمودند. زیرپروژه هایی چون مطبوعات زنجیره ای و مبارزه با قانون مطبوعات، قتل های زنجیره ای، کوی دانشگاه و 15 تیر، تئوری سازی اسلام خشونت- اسلام تسامح، پلورالیسم دینی و رنسانس اسلامی، لوایح دوقلو(افزایش اختیارات رئیس جمهور در برابر ولایت فقیه و همچنین عدم نظارت استصوابی شورای نگهبان برانتخاباتها وصرف مسلمان بودن برای شرط حضور در انتخابات) ،

—            پروژه و محور فعالیتهای سیاسی اصلاحات در توسعه سیاسی خاتمی

—            فتح سنگر به سنگر، فشار از پایین چانه زنی از بالا، مشروعیت زدایی از نظام (انتخابات مجلس هفتم، استعفای دسته جمعی کارگزاران دولت و تحصّن مجلس ششم)، نظر سازی های زنجیره ای و ... همه عمل نمودن به اتود پروژه توسعه سیاسی بود که قبل  ازآن در کنار هم آن را گِرد آورده بودند.

—            با این وجود انتخابات  سوم تیر 84 (انتخاب احمد نژاد وعدم موفقیت رفسنجانی)مانع بزرگی بر سر پروژه اصلاحات گذاشت و در واقع فتنه 88 طرّاحیِ اقتضایی بود برای بازگشت دوباره به ریل توسعه سیاسی. با تطبیق چهره های برجسته فتنه 88 و حلقه یاران توسعه سیاسی در حلقه های رفّرمیستی(تغییر، کودتا در کودتا، انقلاب مخملی)  تا حدودی مشخّص می شود که بسترسازی فتنه از چه دوره ای آغاز شده بود.

—            تقسیم بندی اصلی تمام گروهها واحزاب از آغاز دولت خاتمی

—            تقسیم بندی بزرگ سیاسی در احزاب وگروهها،انجمن وجامعه، جمعیت وشخصیتهای کشوری وموثردرکشور ایران:

—            بدنبال اتفاقات وحوداث سیاسی واقتصادی در دولت پنجم وششم آقای رفسنجانی  وبخصوص در دولت هفتم وهشتم آقای خاتمی وبهره گیری دشمنان داخلی وخارجی از مواضع ورفتار دولتمردان ودخالت ونفوذ (تهاجم) بیگانان درموضوعات اقتصادی وسیاسی وفرهنگی واعتقادی کشورو تاثیرات گسترده آن درجامعه ، تمام جریانات سیاسی به دو دسته تقسیم شدند:

—            1-جبهه اصولگرایان

—            2-جبهه دوم خرداد (روز انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری درسال 1376 وپیروز شدن کاندیدای تمام جریانات سیاسی (چپ گرا وملی مذهبی  درسطح کشور وحتی خارج نشین) متمرکزدر جبهه مقابل اصولگرائی

—            پیروزی احمدی نژاد وبریده شدن خط سیاسی اصلاح طلبان وبازنگری اصلاح طلبان وخط فتنه 88

—            انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 وپیروزی آقای محمود احمدی نژاد درحالی اتفاق افتاد که، جبهه دوم خرداد(متشکل از سران وتمام مدیران ومسئولین وتئوریسینهای دو  دولت توسعه اقتصادی وسیاسی)  از سال 1368 برنامه ریزی وپیش بینی پلورالیسم دینی و رنسانس اسلامی وانقلاب رفرمیستی (یعنی برداشت ومعانی متعدد از اسلام و نوزائی حرکت مردمی در دین ودر فرهنگ وانقلاب مخملی نرم وتدریجی و از قبل پیش بین شده ودرنهایت تغییر حکومت) را کرده بودند وبا برنامه ریزی قبلی ، مطمئن شده بودند که یکی از چهره های سرشناس خودشان به ریاست جمهوری خواهد رسید وشکست آقای رفسنجانی در برابرآقای  احمدی نژاد برای آن غیر منظره بود و علاوه بر عدم پذیرش ومقبولیت این شرایط ، در صدد جبران این شکست وادامه طرح های قبلی خود برای دوره بعد ، یعنی انتخابات سال 1388(فتنه) برآمدند.

—        —            ادامه در قسمت دوم

 

  • حسن مومنیراد

نظرات  (۱)

برای آنکه بتوانیم با آسایش و خوشبختی زندگی کنیم، باید دانش کنترل زندگی خود را تجربه کنیم. این کار مستلزم آن است که من بتوانم مسئولیت کارهایی را که انجام می‌دهم، بپذیرم و از این راه، ایده‌آل‌هایم را برآورده سازم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی