دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

سالهاست بودکه جهان در دست دوابرقدرت شرق وغرب مورد استعمارواستثمارقرارگرفته بود وهمه ی دار وندار آنها مورد غارت وچپاول این دوابرقدرت قرارگرفته بود، باپیروزی جمهوری اسلامی ایران با مبانی اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) با شعارنه شرقی ،نه غربی ، جمهوری اسلامی باایدئولوژی متفات باآنها وایجاد وضعیت سیاسی با استراتژی اسلامی و بروز نوعی قدرت فراگیر ودرعین حال غیر وابسته به شرق ویا به غرب موجب نگرانی وایجادزنگ خطر برای دوابرقدرت مذکور گردید وبا فروپاشی شوروی سابق وقدرت شرق ، امریگائیها احساس کردند تنها قدرت موجود درجهان هستندوبه نوعی کدخدائی بردهکده کوچک جهانی میباشند ودنبال منافع آن بودن ولیکن بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی باوحدت وایمان مردم واطاعت از ولی فقیه وبخصوص با صدور انقلاب اسلامی ایران با ارزشهای دینی وانقلابی ملت ایران وبیداری اسلامی ازپی صدور انقلاب درسایرکشورهای مسلمان منطقه وحتی غیر مسلمان ودرعین حال مظلوم سایرمناطق ،بتدریج منافع استعماری واستثماری غرب وصهیونیست بین الملل و موجودیت دولتهای دست نشانده غربی و دولت اسرائیل غاصب به خطر افتاد واین موضوع امریکائیها رابرآن داشت که بصورت علنی وبصورت وسیع وعمیق تر از گذشته با تحریک سایر دولتهای مزدور داخلی وخارجی وگروههای غیر اسلامی وتحریک قومیتهای محلی ومتاسفانه تاحدودی بنام اسلام( اسلام امریکائی) باایجادجنگ ودرگیریهای محلی، قومی، فرقه ای و مذهبی ازگسترده شدن عمق صدور انقلاب ایران واسلام گرائی جلوگیری کنند وبا برخورداری وبهره گیری از ابزارهای بین المللی نیز در تشدید محدودیتها وتحریمها علیه انقلابیون وگرایشهای اسلامی(اسلام ناب محمدی(ص)) جلوگیری نمایند و با سیاست انگلیسی بامعرفی چهره نادرست خود ، دشمن اصلی در این حوادث و درگرفتاریهای منطقه را گروهها وجریانات وابزارهای درگیر دردوجبهه حق وباطل معرفی نمایند وخود را بعنوان خیرخواه ویادشمن غیر اصلی جابیندازند واین درصورتی است که دشمن اصلی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان امریکا واسرائیل و دولتهای همدست با آنها دراروپا ودرمنطقه هستند وسایر فعالان و درگیر در جبهه مقابل ، عناصر وایزارهای دست نشانده آنها واز دشمنان فرعی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان میباشند وملتهای مسلمان وآزاده وبا بصیرت باید اولا دشمن اصلی از فرعی را تشخیص دهد و تمام دفاع وتهاجم خود را متوجه دشمن اصلی بنمایند- غافل نمانیم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

تکبیر شعار،یا ذکروعبادت خداست? قسمت اول....

دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۰ ب.ظ
پیشگفتار 

مقدمه  

مردم (مؤمنین) و بهره گیری ازقرآن کریم 

عبادت چیست؟

تکبیر 

الله اکبر الله اکبر الله اکبر

(خمینی .ره) خامنه ای .مدظله العالی.رهبر 

مرگ برضد ولایت فقیه

درود بررزمندگان اسلام 

سلام برشهیدان

 

پیشگفتار:

    درهرمقطعی اززمان نوعی حکومت سیاسی ازسوی افرادموثردرسیاستگذاری برجهان حاکم بوده است وتاظهوروحاکمیت امام زمان(عج)این وضعیت بافرازونشیب های متفاوت مبتنی برایدئولوژی وجهان بینی فردی واجتماعی سیاستمداران وقت وباتوجه به قوانین ومقررات وافکارمادی ومعنوی وفرهنگ ملتهاوبخصوص دولتهاونفوذاستعمارگران ادامه خواهدیافت وبه تبع آن اکثرقریب باتفاق دولتهاقوانین ومقررات ومحورسیاست داخلی وخارجی خودرا درهمان راستا تدوین می نمایند وبرای نیل به اهداف وآرمانهای تشکیلاتی،ملی،اعتقادی وحتی فرهنگی واجتماعی آن برنامه ریزی واقدام می کنند.

درهمین زمینه یکی ازاقدامات انکارناپذیر دولتهاوملتهای متبوعشان طراحی و تنظیم وعملیاتی نمودن یکسری رفتارهای اجتماعی و فرهنگی وعمومی خود  به منظور تثبیت قدرت وحکومت و همچنین ترویج اعتقادات وایدئولوژی ملی ومذهبی و جهان بینی خرد وکلان خود در بین مردم ودربرابر سایر حکومتها و به منظور نیل به اهداف آرمانی دولت وملت خود میباشند.

درکناراقدامات سیاسی،ملی،مذهبی ومدنی دولتهابه منظورحفظ وهدایت جامعه ومردم بسوی اهداف کلان خود وجلوگیری ازبروز وظهور افرادوگروههای مخالف،فعالیتهای گسترده تبلیغاتی ورسانه ای بابرپائی نشست های اختصاصی صنفی وگروهی و همچنین عمومی راتدارک می بینند وهمراه بافعالیتهای کاربردی ومیتینگهای سیاسی وفرهنگی وبرگزاری سخنرانی  های عمومی و هدایت شده وبعضا ویژه وتخصصی باگرایش های گوناگون ودرهمه زمینه ها برای این عرصه با برنامه ریزی متناسب با اهدافشان اقدام می کنندو درصددکنترل ومهار نمودن جبهه مخالف برمی آیند ویا اینکه آنرا مورد هجوم قرار داده ودر برابر تهاجم آنها دفاع وپاتک می نمایند.

درکنارهمه مواردکلیشه ای مذکور،شعاردادن وتائید نمودن هنجارها وارزشها ودستاوردهاسیاسی وملی وهمچنین مبانی اعتقادی ویاتکذیب کردن یک یاچند نمونه ازآن وهمچنین تائیدکردن ویامحکوم نمودن فردویاافرادموثروعناصرتشکیلاتی،یکی ازپشتوانه های مستحکم دولتی وحتی مردمی دردفاع  وتبین اهداف سازمانی بوده وخواهد بود وشعار بعنوان یک ابزار فرهنگی وعمومی مورد توجه احاد مردم وحتی دولتهادرتصمیم گیریهای گوناگون بوده است.

اززمان صدراسلام تاکنون نیزاذکاروشعارهائی بعنوان ارزشهای دینی واخلاقی ومعنوی ازطرف خداوندمنان وانبیاءواولیاءالهی مورد تذکر و سفارش قرارگرفته است وباتغییرفرآیندحکومتهاوبرنامه ریزیهای فرهنگی واجتماعی وبخصوص مدنی دولتها، درحاکمیت سیاسی برسایرکشورهای اسلامی ودرکشور ایران این فرآیند دچارفرازونشیب های متفاوتی شده است ودرهربرهه ای اززمان وضعیت خاص خودرادربرابردولتمردان و بخصوص دربین مردم داشته است وبا قیام مردم مسلمان ایران ازسال1342 به بعد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی درسال1357شعارها ی سیاسی، ملی، مذهبی، فرهنگی ومعنوی برگرفته شده ازارزشهای دینی و هنجارهای اجتماعی دربین مردم احیاء وبه همدیگر نزدیک شده وبتدریج باگذشت سالهابعدازپیروزی انقلاب اسلامی وتثبت نظام مقدس جمهوری اسلامی،برخی از این شعارهاجایگاه خاص معنوی واعتقادی خودراپیدانموده ومرتب مورد تکراروبهره برداری قرارمیگیرند و از  جمله آن شعارها ، ذکرتکبیراست که مرتب ومنظم شده و جایگاه ویژه ای را بخود گرفته است وتاحدودی نمادوشاخصه تشخیص حق ازباطل دربرخی ازمحافل وجلسات سیاسی ومذهبی شده است ولذا برای پی بردن به اهمیت وویژگیهای آن به معناومفهوم وجایگاه معنوی و دینی آن خواهیم پرداخت.

مقدمه:

    در دوران قیام وانقلاب مردم در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وبخصوص در سالهای 1356 و57 اشعار سیاسی ، فرهنگی،انقلابی و بخصوص معنوی ومذهبی از سوی مردم مسلمان و ولایتمدار ایران در سراسر کشور سر داده می شد وشور وهیجان خاصی را در بین اقشار مختلف مردم  ایجاد کرده بود وبایک انگیزه الهی موجب وحدت وهمدلی بین آنها شده بود وبرخی از این شعارها وبخصوص اشعار معنوی و مذهبی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب  اسلامی نیزتاکنون با شکل پذیری دقیق وکامل در معنا و مفهوم دینی و اخلاقی وهمچنین در وزن وقافیه ، باوضعیت بهتری ادامه پیداکرده است.

درلابلای این اشعار، تکبیر  یعنی بلند مرتبه خواندن خداوند منان و تائید مقام عظمای ولایت و بیعت باوی واعلام اطاعت پذیری از ایشان ودعا به جان رهبری و نیایش برای پیروزی رزمندگان اسلام و سایرمسلمان موردتوجه قرار گرفته است ودرمقابل تبری جستن و اعلام برائت از دشمنان و لعن ونفرین بر کفار با ویژه گی خاص خودش از جهت سیاسی ومعنوی بعنوان یکی ازاشعار واذکار دائمی مردم پذیرفته شده ومورد قبول قرار گرفته است وخود بخود یکی از نشانه های تشخیص خودی از غیر خودی درمقایسه با ارزشهای دینی ودستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی هم شده است وبه همین سبب عده ای(شامل نیروهای حزب الهی)بااین ذکر موافق و در بین عناصر وگروههای سیاسی وملی وحتی مذهبی برخی هم مخالف آن هستند و درهمین راستا افرادی مبدا ومنشآ این اذکار را به انقلاب وجمهوری اسلامی ربط می دهند و ارتباط آن را با ارزشهای دینی ومذهبی راکم رنگ کرده ویارد می نمایند ودر هر مکانی وبخصوص در مساجدی که حضور وادای وظیفه عناصر مذهبی و ولایتی وحزب الهی کمتر باشد ، افراد مخالف از پرداختن به ذکر تکبیر خودداری نموده وحتی از سردادن آن توسط سایرنیروهای حاضر و(محدود) حزب الهی در مسجد وسایر مکانهای مذهبی وعمومی جلوگیری می نمایند.

برهمین اساس باتوجه به آیات 61 سوره یونس و59 سوره انعام که خداوند به رسول اعظم اسلام(ص) وبه همه مسلمانان فرموده است که: ای رسول ما بدان که تو درهیچ حال نباشی وهیچ آیه ازقرآن تلاوت نکنی وبه هیچ عملی تو و امت وارد نشوند جز آنکه ماهمان لحظه شما را مشاهده می کنیم و هیچ ذره ای در همه زمین وآسمان از خدای تو پنهان نیست وکوچکتر از ذره و بزرگتر از آن هرچه هست همه در کتاب مبین و لوح علم الهدی مسطور است و اینکه کلید خزائن غیب نزد خداست وکسی جز خدا بر آن آگاه نیست ونیز آنچه در خشکی ودریاست، همه را می داند وهیچ برگی از درخت نمی افتد مگر آنکه او اگاه است وهیچ دانه ای در زیر تاریکیهای زمین وهیچ تر وخشکی درجهان نیست،جزآنکه همه چیز درکتاب مبین (قرآن عظیم)مسطور است وهمچنین سایرآیات الهی که خداوند متعال برای هدایت وراهنمائی بشر و بخصوص ایمان آورندگان در همه ابعاد زندگی بصورت فردی واجتماعی و درراستای محقق نمودن فرآیند عبادت فرستاده است ، موضوع مقاله وشعار وذکر تکبیر را درقرآن کریم مورد بررسی قرار داده و جایگاه اینگونه اشعار و اذکار ونمونه ای از تکبیررا در بین آیات الهی رد یابی خواهیم نمود و وظیفه مردم وایمان آورندگان پیرامون کمیت وکیفیت ایمان آوردن وعمل نمودن به رهنمودهای قرآن کریم ونحوه برخورداری از این نعمت و ودیعه الهی برای انجام عبادت و توسعه و ترویج فرهنگ وارزشهای دینی واخلاقی وتذکر وهشدار به همه دشمنان در بین مردم ودر سطح جامعه رامورد توجه قرار خواهیم داد.

مردم (مؤمنین) وبهره گیری از قرآن کریم:

     خداوند کریم درآیه20سوره مزمل به منظور بهره گیری مردم مسلمان ازقرآن کریم اینگونه رهنمودداده است،این قرآن برای تذکرویاد آوری فرستاده شده تاهرکه بخواهد، راهی به سوی خدا پیش گیردوبرای سعادت ابدی به فکروذکروعبادت بپردازد و خطاب به پیمبر (ص)می فرماید، خدابه همه چیز اگاه است که تو وجمعی هم ازآنان که باتوهستنداغلب نزدیک دوثلث یانصف یالااقل ثلث شب راهمیشه به اطاعت ونمازمی پردازید و خداگردش روزوشب رامقدر میکندتاهرچه درروزفوت شده درشب ، وهرچه درشب فوت شده درروز تدارک وجبران کنید، لذاازشمااوقات خواب وکارهای دیگررادرگذشت تا هرچه ازشب رابی مشقت وآسان است به تلاوت قرآن بپردازید وخدابراحوال شما آگاه است که برخی مریض وناتوانیدوبرخی درسفر برای کسب وتجارت ازکرم خداروزی می طلبیدوبرخی درراه خداروزوشب به جنگ وجهاد مشغولید، پس درهرحال آنچه میسراست وآسان باشدبه قرآئت قرآن بپردازیدونمازبپادارید وزکات مالتان رابه فقیران بدهیدوبه خداقرض نیکو دهید،یعنی برای خدا به محتاجان احسان کنیدوقرض الحسنه بدهید و بدانید که هرعمل نیک برای آخرت خودوبسوی خداوند پیش میفرستیدواجروثواب اخروی که بهشت ابدی است وازمتاع دنیابسی بهتروبزرگتر است رابدنبال دارد،بیائیدودائم به دعاازخدا آمرزش طلبید،که خدابسیارآمرزنده ومهربانست ودراول سوره حجرنیزفرموده است:(الر)اسرار این حروف نزد خدا و رسول(ص)است وآن اسرار،آیات کتاب خدا وقرآنی است که راه حق وباطل راروشن وآشکار میگرداند .

پیرامون ارتباط مردم باقرآن کریم وکمیت وکیفیت بهره مندی ازرهنمودهای آن،آیات زیادی درقرآن کریم آمده است وهرکدام ازآیات آن بخودی خودیک موضوع کامل وجامع درراهنمائی بشردرهمه ابعاد زندگی بسوی خداوند وبرای عبادت میباشد ودرعین حال هم یک موضوع تحقیقی وارزشی عمیق وفراگیر وگسترده است ولیکن برای نزدیک شدن به موضوع تحقیق به چندآیه دیگراشاره میگرددوازجمله،خداوندمنان درآیات91و92 سوره حجرمیفرماید: آنانکه قرآن رابه میل خودوغرض فاسدخویش جزءجزءوپاره پاره کردندبعضی راقبول وبعضی راردکردند،قسم بخدای توکه همه آنهاراسخت مواخذه خواهم کرد وقرآن کریم باآیات وعده ووعیدبابیان فصیح آسان گردیده تاخلق متذکرحقایق آن شوند(دخان58)وقرآن برای آدمیان پندواندرزاست(مدثر36)وکتابی بزرگوارسودمندوگرامی است(واقعه77)وبه هنگام تلاوت آن بایداول ازشروسوسه های شیطان مردودشده به خداپناه ببرید(نحل98)وهمچنین درآیات27و28 سوره زمرفرموده است:مادراین قرآن برای هدایت مردم هرگونه مثلهای روشن آوردیم،باشدکه خلق متذکرحقایق آن شونداین کتاب الهی عربی فصیح است که درآن هیچ نادرستی وحکم ناصواب نیست وخلق رابه راه راست میخواند،باشدکه مردم ازآن پندگرفته وپرهیزکارشوندودرآیه89سوره نساءو54کهف برهمین موضوع تاکیدشده است:همانامادراین قرآن برای مردم هرگونه مثال وبیان روشن آوردیم تامگرهدایت شوندولیکن اکثرمردم به جزازکفروعناد،ازهمه چیزامتناع کردند وناگفته نماند که توصیف قرآن کریم از بحث موضوع این جزوء وتوان ما خارج است ونکته مهم این است که به رهنمودها و اهمیت قرآن کریم در کلیه امور سیاسی واجتماعی ، فرهنگی، عبادی ، اقتصادی، اخلاقی ، معنوی  ومدنی پی ببریم ، قرآن کریم شفای دل ورحمت الهی برای اهل ایمان است ولیکن کافران را بجز زیان وشقاوت چیزی نخواهد بود (اسری82) .

خداوندکریم درموردعظمت قرآن کریم درایه21سوره حشرمیفرماید:اگراین قرآن عظیم الشآن رابه جای دلهای خلق برکوه نازل می شد، مشاهده میکردی که کوه ازترس وعظمت خداخاشع وذلیل ومتلاشی می گشت واین مثال رادرقرآن برای مردم بیان می کنیم باشدکه اهل عقل وفکرت شوندوآنهائی که درقرآن تفکرنمیکنندرامنافق می داندوافزوده اند:آیامنافقان درآیات قرآن تفکرنمیکنند،یابردلهای خود قفلهای جهل و نفاق زده اند(محمد24)وماقرآن رابرای وعظ واندرزبه فهم آسان کردیم،آیاکیست که ازآن پندگیردواین تذکربیش ازهفده مرتبه درسوره قمر تکرارشده است وباحدودسیزه باردرسوره الرحمن، خطاب به جن وانسان فرموده اند،کدامین نعمتهای خدارانکار می کنید؟.

خداوندحی وقیوم متعجب ازکفارکه چراوقتی برآنان آیات قرآن تلاوت میشود،سجده حق نمیکنند(انشقاق21)وهمچنین افزوده است،آیا مسلمانی که به یقین می داندکه این قرآن به حق ازجانب خدابرتونازل شده است وازآن کسب علم وحکمت وسعادت میکند،مقامش نزدحق باکافرنابینای جاهل یکسان است؟ هرگزیکسان نیست وتنها عاملان(به قرآن)متذکراین حقیقتند،تنها عاقلانندکه بعهدخداوفا میکنندوپیمان حق رانمی شکنندوآنچه راخداامربه پیوندآن کرده، مانندصله رحم ودوستی پدرومادرومحبت اهل ایمان وعلم وحفظ عهدوپیمان باخداوخلق اطاعت میکنندوازخدامیترسندوازسختی هنگام حساب می اندیشند (رعد19تا21)ودرشرایط واوصاف آنهاافزوده است،وچون قرآن قرائت شود همه گوش  بدان فرادهیدوسکوت کنیدتاحقایق ونصایح قرآن رافهم کنید،باشدکه مورد لطف ورحمت حق شوید(اعراف 204)ومابهترین حکایات را بوحی این قرآن برتو می گوئیم و هرچندپیش ازاین وحی ازآن حکایات آگاه نبودی (هود3) وتوهرگز اطاعت مکن احدی ازمنافقان دون را که دایم به دروغ سوگند میخورندودایم عیبجوئی وسخن چینی میکنند و می کوشند،بااین همه عیب،باز متکبرند وخشن هستندباآنکه حرامزاده وبی اصل و نسب میباشند،پیرو چنین مردمی برای اینکه مال وفرزندان بسیار دارند،نبایدشددرصورتیکه چون آیات مارابراوتلاوت کنند،گوید این سخنان،افسانه پیشینیان است(قلم12تا14)وآیات ورهنمودهای مکرر درقرآن کریم که دستورالعمل ومنشور زندگی وعملکرد بشردرهمه ابعادزندگی درسطح جامعه بصورت فردی وخانوادگی وبخصوص اجتماعی نازل وبیان شده است ودرآیه2سوره انفال تاکید شده است، مومنان حقیقی آنان هستندکه چون ذکری از خدا شودازعظمت وجلال خدا دلهاشان ترسان ولرزان شود وچون آیات خدا را برآنهاتلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می کنند.

بهرحال قرآن کریم منبع عظیم الهی برای تعیین سرنوشت بشروتبیین جایگاه همه فعالیتهای انسان درتمام لحظات زندگی ودرتمام سطوح جامعه ودر همه ابعاد مختلف مورد نیازبشر برای عبادت و در جهت رشد وتعالی او به سمت الی الله از ایمان آوردن به ذات احدیت تا خلیفه الله شدن در روی زمین میباشد وهمه این امور حول محور عبادت که تنها انگیزه الهی ازآفرینش بشر میباشد، خلاصه شده است و اهمیت وجایگاه قرآن کریم در راهنمائی همه جانبه انسان، انکار ناپذیر میباشد و برای ثانیه به ثانیه انسان درهمه اعمال ورفتار وگفتار او نقش حیاتی ورهنمودهای محکم واساسی ارائه نموده است وذکر خداوند پیرامون تکبیر نیز درهمین جهت قابل بررسی است و لذابه ردیابی  آن درقرآن کریم میپردازیم وقبل ازآن به کمیت وکیفیت عبادت وجایگاه آن در این راستا اشاره ای خواهیم داشت.

عبادت چیست؟

    با بررسی ومطالعه آیات الهی در قرآن کریم وبخصوص باعنایت به آیه 56 سوره ذاریات انسان موجودی خلق شده از سوی خداوند است که  فقط برای عبادت آفریده شده است وآزاد ورها نیست وانسان نیزعبث وبیهوده آفریده نشده است(مومنون115) وباید درچارچوب تکالیف تعیین شده از سوی آفریدگار خود وجامه عمل پوشاندن به عبادت ، آنچه از سوی آفریننده اش تدوین وابلاغ شده است ، اقدام نماید .

دررهنمودهای الهی در قرآن کریم وظیفه انسان برای انجام عبادت ونیل به اهداف والای آفرینش،پس از ایمان واعتقاد به خداوند کریم  وبه عدل وعدالت او وایمان به غیب وبه انبیاء واولیاء الهی وبه جهان آخرت، درحول چهارمحور ذیل تعریف وتکلیف شده است :

1-انجام واجبات ، فرائض دین         2- ترک محرمات ومنکرات از نظر دین مبین اسلام         3- انجام مستحبات          4- ترک مکروهات

طبق آنچه از آیات الهی برآورد میشود،انجام واجبات همان فروع دین است که پس از ایمان آوردن به اسلام و به اصول ومبانی آن موردتوجه قرار داده شده است واز نتایج  آن رسیدن به بالاترین درجه عبودیت دردنیا ، یعنی خلیفه الله در روی زمین وبرای انسان میباشد ( بقره 30) وفروع دین را ازجهت کمی وکیفی می توان به دو دسته تقسیم کرد:

الف- اعمالی مانند نماز، روزه، حج ، جهاد، خمس وزکات که پرداختن به آنها درحول یک موضوع وبا یک محور و درعین حال جامع وکامل و بصورت عمیق وگسترده  در ردیف عبادات الهی قرار دارند.

ب-اعمالی مانند امر به معروف ونهی ازمنکر وتولی وتبری که هرچند در حول یک محور مشخص تعریف وتفسیرشده اند ولیکن شامل موضوعات مختلف رفتاری ، فکری ، ارتباطی ، انضباطی ، گفتاری وتنظیم روابط فردی وعمومی واجتماعی ازنوع اسلامی ودرعین حال عمیق وفراگیروگسترده تر ازبخش اول میباشند که ، بازهم بعنوان عبادت برای هر فرد مسلمان با دیدگاه وشناخت خود از آموزه های دینی وبا نظر فقها وخبرگان اسلامی گوشه ای از آن ، بخصوص در ارتباط با امر به معروف ونهی ازمنکر لمس ومشاهده می شود که بر اساس تکالیف دینی وشرعی و در برخی از موارد ازجهت قانونی(تحت نظارت ولایت فقیه)برنامه ریزی و انجام میگیرند وعلیرغم اهمیت فوق العاده آن نسبت به سایر فرائض، کمتر مورد توجه وعمل قرار است و همچنین اعمالی مانند نماز و روزه وحج وتاحدودی خمس وزکات مورد توجه خیلی ازمسلمانان میباشند ولیکن موضوعی مانند جهاد بکلی فراموش شده است واکثرا آنرا در جهاد اصغر (جنگ وتهاجم سخت ودفاع در مقابل آن )خلاصه می دانند، که در عمر بشر شاید اتفاق نیفتد و یا یک اتفاق ساده وزودگذر حادث گردد و در آن صورت هم درپی حمله دشمنان به حدود ومال وناموس مردم و به خطوط قرمز دینی مسلمانان و درپی نیاز به حضور در جبهه و برای جهاد اصغر، شاید درآن شرایط نیز فرآیند شرکت در این جهاد هم برای همه مردم فراهم نگردد و این درصورتی است که در طول عمر بشر ، دائما انسان باید در حال جهاد اکبر ومبارزه با هوای نفس باشد ، اصلا خبری از این نوع جهاد نیست و در زندگی روزمره مردم به بوته فراموشی سپرده شده است و متاسفانه سرمشق سایر گناهان بشر وبخصوص مسلمانان نیز همین بی توجهی به این امر مهم الهی قرار گرفته است ,ودرهمین راستا یکی ازروشهای جاری وساری جهاد، ترویج واشاعه اشعار واذکار الهی وذکر تکبیر وتبلیغ ارزشهای دینی واخلاقی و همچنین نفی کردن ناهنجاریها وفرهنگ وارزشهای غیر دینی و بخصوص غربی دربین مردم و همینطور لعن ونفرین به همه بدیها وزشتیها وپلیدیها وبخصوص به عاملان و مروجین این اعمال وافکار منحرف غیر الهی دربین مردم ودرسطح جامعه میباشد.

خداوند منان درآیات61و62 سوره انفال  با  اشاره به تفاوت شگردهای دشمن، مومنین را به امادگی کامل برای مبارزه ودفاع فراخوانده است ومی فرماید، ای مومنان  در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیاکنید وتا آن حد که بتوانید از آذوقه وتسلیحات وآلات جنگی واسبان سواری برای تهدید وتخویف دشمنان خدا ودشمنان خودتان کاملا فراهم سازید وبرقوم دیگری که شما در دشمنی انان مطلع نیستید(منافقان)که ظاهرا مسلمان وباطنا کافر محض هستند وخدا به مکر و ودشمنی آنها اگاه است نیز مهیا باشید وانچه درراه خدا واحیاء دین خدا صرف می کنید،خدا تمام وکامل به شما عوض خواهد داد وهرگز به شما ستم نخواهد شد واگر دشمنان به صلح ومسالمت با شما تمایل داشتند،تو(پیامبر) نیز مایل به صلح  باش واز مکردشمن اندیشه مکن وبرخدا توکل کن وکار خود به خدا واگذار که خدا شنوای دعای مومنان ودانا به صلاح خلق است.

خداوند منان برای هدایت بشر بسوی عبادت خویش قرآن کریم را با همه خصوصیات جامع وکاملش فرستاده است ودراین خصوص فرموده است، این قرآن کریم جزپند ونصیحت اهل عالم ، هیچ نیست(تکویر27)وآن بندگانی که چون سخن بشنوند و نیکوتر عمل کنند، انان هستند که خدا آنها را به لطف خاص خود هدایت فرموده وانان به حقیقت،خردمندان عالمند(زمر18)وبرخی شب را درنماز به سجده خدا می پردازند وشام دراز را به تسبیح وستایش او صبح میکنند، ولیکن مردم کافر و غافل همه دنیای نقد عاجل را دوست می دارند وآن روزقیامت سخت سنگین را بکلی از یاد میبرند .

خداوند کریم مردم را در دوسته حزب الله وحز ب الشیطان معرفی ودر مورد کفار فرموده است،شیطان بر دل آنها سخت احاطه کرده وفکر وذکر خدا را بکلی ازیادبرده اند ، اینان حزب شیطانند وحزب شیطان به حقیقت زیانکاران عالمند ودر میان خلق خوار وذلیل ترین مردمند ودر مقابل این گروه پیرامون مومنین فرموده است، هرگز مردمی که به خدا و روز قیامت ایمان آورده چنین نخواهی یافت که،با دشمنان خدا و رسول دوستی کنند،هرچند که پدر وفرزند وبرادر وخویشان آنها باشند، خداوند بر دل این مردم نور ایمان نگاشته  وبه روح الهی مؤید ومنصور گردانیده  وخدا از آنها خشنود وانها هم از خدا خشنودند، اینان به حقیقت حزب خداهستند،الاای اهل ایمان بدانیدکه حزب خدارستگاران عالمند(مجادله 19تاآخر) ولذابابررسی تاریخ بشریت وبخصوص تاریخ اسلام به این نکته مهم متوجه خواهیم شدکه همیشه بین این دوگروه اختلاف ودرگیری و تهاجم ودرمقابل آن دفاع وجودداشته است ومطلب انکارناپذیرآن دراین است که ازصدراسلام تاکنون توطئه های دشمنان قرآن واسلام وانبیاء واولیاء الهی درراستای جنگ سخت ودرگیری فیزیکی ورویاروئی با مسلمان گرفته تاتحریم اقتصادی،شایعه سازی ودروغ پراکنی علیه آنان ومتوسل شدن به چهره نفاق ونفوذدربین لشکریان اسلام وهمچنین تربیت وبهره گیری ازجاسوس وتهدیدوترغیب افراد موثروهواداران خودوبکارگیری چهره های معلوم الحال در بین مردم وبخصوص تهدیدنرم ونفرین وبدگوئی نسبت مسلمین وتعرض به ارزشهای دینی و تلاش درجلوگیری ازانجام عبادات ودربیان ذکرالهی ودرانجام کارهای نیک وامورخیروسایر فعالتیهای موردسفارش اسلام وفرامین الهی ازمواردی است که توسط دشمنان طراحی واجرامی شده است وهمه این مواردبا شگردها وپیچیدگیهای خاص خودش ومتناسب بااین زمان هنوزهم ادامه دارد وبایددرمقابل اینگونه اعمال ورفتار وتهاجمات سخت ونرم ونظامی وفرهنگی واعتقادی بابهره گیری ازرهنمودهای خداوندوقرآن کریم  واز شیوه های اجرائی برگرفته شده ازسنت انبیاء واولیاء الهی و برخورداری ازشرایط روزومنطبق با رهنمودهای فقها ومراجع وآیات عظام وبخصوص درتبعیت ازولی امر مسلمین درباب جهاداکبروجهاداصغربادشمنان مبارزه ودربرابر تهاجمات همه جانبه آنها دفاع نمودوازباب نمونه دریک موردجنگ نرم خداوند کریم درآیه61 سوره آل عمران درخصوص ایجاد شبه پیرامون تولدحضرت عیسی(ع)فرمودند،پس هرکس باتودرمقام مجادله برآیددرباره عیسی بعدازآنکه به وحی خدابه احوال اوآگاهی یافتی،بگوبیائیدماوشمابخوانیم،فرزندان وزنان ونفوس خودراتاباهم به مباهله برخیزیم،یعنی درحق یکدیگرنفرین کرده ودردعا والتجاءبدرگاه خدااصرارکنیم تادروغگووکافران را بلعن وعذاب خداگرفتار سازیم،این آیه بیانگر این میباشدکه نفرین(مرگ)نوعی ذکروازعبادات الهی  وبه سفارش خداوندبه بهترین بندگانش وبرای دفاع از معجزات الهی واز برترین انسانها ازنوع تهاجم نرم ودرمقابل نیز دفاع از همین روش میباشد وهمه این اموردرراستای عبادت حق تعالی تعریف وتبیین شده است وبهرحال عبادت خداوند در دو طیف مرتبط با همدیگر وبنوعی مکمل همدیگر تعریف وتکلیف شده است و در یک طیف انجام واجبات (فروع دین) و درمقابل دوری ازمحرمات ودر لایه بیرونی ومکمل آن انجام مستحبات و دوری جستن ازمکروهات  میباشدواعمل مباح نیز که جای خود دارد و نکته جالب وقابل توجه اینکه یکی از اماکن عمومی ، مذهبی ومعنوی برای ادای واجبات وتبلیغ وتوسعه دین مبین اسلام یعنی  جامع عمل پوشاندن به عبادت در بین مردم و در سطح جامعه مساجد (محله عبادت وسجود برآفریدگار) میباشند ودراهمیت مساجد در آیه18سوره توبه اینگونه آمده است که می فرماید:جزاین نیست که آبادانی وتعمیر مساجد بدست کسانی است که به خداوندو به روزرستاخیزایمان آورده اند ونمازبپامی دارندوزکات می دهندوبه غیراز خداوند،هرگز ازکسی،نمی ترسند،آنها امیدوارندکه ازگروه هدایت یافته گانندو دربرخی ازمواردحتی درصدر اسلام ، هدف ازبناوحضوردربرخی ازمساجدوحتی مدیریت آن  به منظورخدمت به اسلام ومسلمانان وعبادت فراگیروتکبیروذکرخداوندنبوده است ونمونه بارزو مصداق عینی آن موضوع مسجدضراربوده که توسط منافقین وباسوءاستفاده ازنام مقدس اسلام وبنام مسجدومثلابرای عبادت مردم مسلمان دربرابر مسجدقبااحداث گردیدوبادستورونظرپیامبرگرامی اسلام(ص)تخریب شد(توبه107و108)وخطاب به مسلمانان یادآوری شده است،مسجدی که بنای عنادو تفرقه بین مسلمانان داردوبادشمنان مساعدت داردودروغ میگویندکه قصدخیروتوسعه اسلام رادارنددرآن مسجدنروید،مسجدی که آنها(دشمنان)بنیان کردند، موجب گردیدکه خداونددلهایشان راهمیشه به حیرت وشک وریب افکندتاآنکه ازآن وضعیت توبه کنندویابه مرگ بمیرند(توبه106تا110)واین بیانگراین موضوع است که عبادت فقط موضوع نمازومنبرخشک وخالی نیست وبایدهمه ابعادعبادت درهمه جاوبخصوص درمساجدموردتوجه قرارگیردوباگذشت زمان ودرسالهای اخیرواحیاءمجددارزشهای دینی دربین مسلمانان وبخصوص درکشور اسلامی ایران،دشمنان تادندان مسلح ووارثان حکومتهاوشجره ناپاک بنی امیه درجنگ همه جانبه سخت ونرم به مقابله باهمه وارزشهای دینی واعتقادی مسلمانان جهان وایران اسلامی آمده اندتابلکه بتوانندباجلوگیری ازرشد وگسترش ارزشهای دینی مثل گذشته به غارت وچپاول ملتها ودولتهای مستضعف واسلامی درسطح جهان بپردازندودرهمین راستایکی ازابزارهای موردنیاز آنهابرای بکارگیری دربرابرسایرمسلمین استخدام وفعال نمودن افراد بی بصیرت وکم بصیرت درسطح جامعه و هدایت وقراردادن آنهادرمقابل مواضع دینی برای تهاجم به ارزشهای اسلامی میباشندودرهمین رابطه یکی ازابزارهای فعالیت وتشخیص حق وباطل درجامعه وبخصوص درسطح ایران اسلامی موضوع تکبیردرمجالس عمومی ومذهبی وبخصوص درمساجدودرکنارسایرعبادات(فروع دین)است که ازیک طرف موردتاکیدوموردنظرنیروهای مومن وحزب الهی وبرگرفته شده ازسفارشات دین درذکروعبادت خداوندمیباشدوازطرف دیگرموردمخالفت وممانعت افرادی به ظاهر مسلمان(مثل منافقین،لیبرالها وعوامل سکولار واصلاح طلبان متعهدبه اسلام امریکائی ووابستگان به سیاستهای استعماری آنها)ودرعین حال بی بصیرت وناآگاه میباشدولذابه نظرمیرسد موضوع تکبیروجایگاه آن درجامعه موردتوجه بیشتری قرارگیرد.

تکبیر

     تکبیر یعنی بزرگ وکلان گردانیدن چیزی را که بزرگ شمردن آن حق وحقیقت واز ارزشهای دینی واعتقادی است ، تکبیر یعنی تعظیم نمودن و بزرگ دانستن خداوند منان ، تکبیر یعنی بزرگ  شماردن خداوند ، در آیه 3 سوره مدثرآمده است- وربک فکبر، خدایت را به بزرگی وکبریائی یادکن ودر همین رابطه امام صادق (ع) می فرماید الله اکبر من ان یوصف ، خدا بزرگتر از آن است که به وصف آید(بحارالانوار ج 84ص366)وبه قول امام رضا(ع) وپیامبراعظم(ص)دربحارالانوار ج84ص 395)به ذکر تکبیر خداوند درقبل از هر تکبیره الاحرام نماز به تعداد شش مرتبه تاکید شده است و تکبیر وبزرگداشت خداوند در اشعار واذکار هنگام  نماز در روز عید قربان وعید فطر و سردادن شعار وانجام راهپیمائی درآن اعیاد وبخصوص ذکر پروردگار در آن اشعار و تکریم عبادت کنندگان در زمره عبادات این روزها برای مسلمانان قرار گرفته است.

در آیه 202 سوره بقره آمده است، خدا را یادکنید بذکر تکبیر وبخصوص بعد از هر نماز درچند روزی معین،یعنی ایام تشریق در منا وعرفات که آنجا تنها باید بیاد خدا وذکر حق پرداخت و باکی نیست که، دو روز حرکت از صحرای منا را مقدم یا موخر دارد، واز خدا بترسید وبدانید که بسوی خداوند بازخواهید گشت ودرمراسم حج نیز ذکر وشعار –اللهم لبیک .... از شرایط اعمال حج و پذیرفته شدن اعمال آن از سوی مسلمانانی است که درحال برگزاری مراسم حج میباشد که بصورت دسته جمعی وبا صدای بلند قرائت میگردد.

درخصوص ذکر تکبیر ویاد خداوند در مساجد در آیه 114 سوره بقره چنین آمده است،کیست ستمکار تر از آنکه مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند ودر خرابی آن اهتمام وکوشش نماید، چنین گروهی در مساجدمسلمین در نیایند جز اینکه برخود (اعمال زشت خویش) ترسان باشند، این گروه رادردنیا ذلت وخواری نصیب است ودر آخرت عذابی بزرگ است و همچنین در سوره احزاب آیات 41و42 فرموده اند: ای کسانیکه ایمان آوردید ذکر حق ویاد خداوندبسیارکنیدودائم صبح وشام به تسبیح وتنزیه ذات پاکش بپردازید،بگوستایش مخصوص خداست که نه هرگزفرزندی ونه شریکی درملکش برگرفته و نه هرگز عزت واقتداربی انتهای اورانقصی رسدکه به دوست ومددکاری نیازمندشودوپیوسته ذات الهی رابه بزرگترین اوصاف کمال ستایش کنید (اسری111) ودرموردذکرخداوندآمده است،سعی صفاومروه ازشعائردین خداست پس هرکس حج خانه کعبه یااعمال مخصوص عمره بجای آورد،باکی براو نیست که سعی صفاومروه نیزبجای آوردوهرکس براه خیرونیکی شتابد،خداپاداش وی راخواهددادکه او به همه امورخلق عالم است(بقره158)وذکرتکبیر وبزرگ شمردن وبزرگ خواندن  وبخصوص اعلام بندگی وتاکیدبراطاعت وپرستش ذات اقدس الهی واعتراف به دوری از دشمنان وازهرچه غیر اوست، ازسفارشات حق تعالی و ازسنت و روش انبیاءواولیاء الهی است که در دستور کار مردم قرار داده شده است.

درکتاب مفاتیح الجنان این اذکارباکمیت وکیفیت های متفاوت برای مردم بیان شده است که همیشه وهمه جاو بخصوص درمساجدوزیارتگاهها تکبیر بگویندویکی ازنشانه های ایمان آورندگان همین ذکراست،درهرصورت شعارتکبیربااشکال مختلف آن برای مسلمانان درکنارانجام فرائض دینی وحتی درغالب فریضه جهادوامربه معروف وتولی وتبری نیزبیان شده است ودرکنارشعارهای ملی ومذهبی،فرهنگی وسیاسی،دینی و اجتماعی دراکثرکشورها وملتهای اسلامی ودربین مردم حزب الهی جمهوری اسلامی ایران، تکبیردرجملات مختلف بیان میشودوارتباط آن باارزشهاونمونه های قرآنی وبنوعی عبرت گیری آن ازمثالهای فراوان درقرآن کریم قابل توجه میباشدوجایگاه این اشعارواذکاردر راستای عبادت حق تعالی توصیف شدنی است.

الله اکبر الله اکبر الله اکبر

        ذکر خداوند منان از مستحبات موکداست که به هر صورتی می تواند اداء شود وازآن یاد کرد ،درآیات110سوره اسری و55 سوره اعراف بدین موضوع اشاره شده است ، پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم وسپس شکر نعمت من را بجای آرید وکفران نعمت نکنید(152بقره) .

امیرامومنین(ع)فرمودند،روزی فاطمه(س)ازپدربزرگوارش خادمه ای درخواست نمود،پیمبراسلام(ص)به وی گفتند،ای فاطمه چیزی به تودهم که ازخادمه واز دنیاوآنچه درآن است بهترباشد،وفرمودند:پس ازهرنماز34تکبیرو33بارحمدو33بارتسبیح میگوئی وآن رابه لااله الاالله ختم میکنی که این ازآنچه خواستی واز دنیاومافیهای آن برای توبهتراست(بحارالانوارج85ص336)وهمچنین امام صادق(ع)بیان نمودند،تسبیح حضرت زهرا(س)پس ازهرنمازنزدمن بهترازآن است که هرروزهزاررکعت نمازبخوانند(بحارالانوار ج85ص328و331)ودرموردتسبیحات اربعه که دررکعت سوم وچهارم نمازبیان میشود،بایدافزودکه این ذکر شریف درمیان اذکارمعروفه شآنی والاداردوآمده است که خداونداین کلمات راهنگامی که حضرت ابراهیم کعبه رابنانهادبرای اوانتخاب نمود (بحارالانوارج93ص166)

همه موجودات عالم وهمه خلائق و تمام هستی در همیشه اوقات ذکر خداوند منان را می گویندوهفت آسمان وزمین وهرچه درآنهاست همه به ستایش وتنزیه خداوند مشغولند وموجودی نیست در عالم جزآنکه ذکرش تسبیح وستایش حضرت اوست ولیکن شما تسبیح آنهارا نمی فهمید(اسری 44)وذکرالله اکبروهرعبارت مترادف وهماننداوکه خطاب به حق تعالی ویادآوری وجودآن بزرگوارباشد،ذکرخداست ویکهزارنام وصفات ذاتی وثبوتی خداوندکریم دردعای جوشن کبیردرمفاتیح الجنان آمده است ومسلمانان خداوندرابااین نامهاصدامیزنندوذکرمیگویندودعامی کنندوالله اکبرخودش یک ذکروتکبیرکامل است وذکراول وآخرودردل هرنمازودرحین برگزاری مراسم های سیاسی ومذهبی ودرعین حال منتسب به دین اسلام میباشد، الله اکبر است که بیان میگردد.

خداوندمنان درآیات36تا38سوره نورفرموده اند:درمکانهائی مانندمعابدومساجدومنازل انبیاء واولیاء، خدارخصت داده که آنجا رفعت یابدودرآن ذکرنام خداشود وصبح وشام تسبیح وتنزیه ذات پاک او کنند ، پاک مردانی که هیچ کسب وتجارت آنان راازیادخدا غافل نگرداندونمازبپا داشته وزکات به فقیران میدهندواز روزی که دل ودیده هاحیران ومضطربست ، ترسان وهراسانند،تاخدا درمقابل بهترین اعمال ایشان که خلوص قلب وخوف ازخداومعرفت اوست، جزاءوثواب کامل عطافرمایدواز فضل و احسان خویش برآنها بیفزاید وخدا هرکه را بخواهد روزی بی حد وحساب بخشد ودرآیه21سوره احزاب نیز چنین آمده است،البته شمارادراقتدای به رسول خداچه درصبر ومقاومت بادشمن وچه در دیگراوصاف وافعال نیکوخیروسعادت بسیارنزدخداست،برای آن کس که به ثواب خداوروزقیامت امیدوارباشد ویاد خدا بسیار کند ،بهرحال تکبیرونام خداوندازاذکاررفیع وبلندمرتبه وپیش نیازهرگونه دعاونیایش است که مورد سفارش قرارگرفته وبایددرهرامری ودرهرمکانی ودرهمه اوقات بدان مشغول بود وبا این ذکروحتی باهرذکردیگری که مخاطب اوخداوندمنان باشد،میتوان تمام نیازهاودعاهاودرخواستهای معنوی،اخلاقی،اجتماعی،دینی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی وحکومتی را بصورت فردی واجتماعی راز ونیاز ونیایش نمودوتوکل بر خداوند ازنتایج ذکر تکبیر است که از بهترین های آن ذکر شریف الله اکبر میباشد

درتجمعات سیاسی ومذهبی امروزدربین نیروهای حزب الهی درادامه تکبیر، شعارهاوذکر های دیگری نیزبیان میگرددکه خودی بخودنوعی دعاورازونیازو بیان نیازهای معنوی ومذهبی فراترازنیازهای شخصی وحتی درابعادجهانی میباشدولذابطور خلاصه بابیان آن اذکاربه بررسی جایگاه ارزشی آن می پردازیم.

(خمینی .ره) ، خامنه ای .مدظله العالی.رهبر

       بحث ولایت فقیه فراتر از موضوع تحقیق ماست ولیکن وجود واثابت جایگاه واهمیت شرعی وقانونی آن از طریق علما وکارشناسان دینی وفقهی برای عموم مردم بیان شده است واز باب نمونه واهمیت آن به چند نکته اشاره میگردد، امام محمدباقر(ع)در اصول کافی جلد2 می فرمایند،اسلام برپنج چیز بنا نهاد شده است، نماز ، روزه، زکات، حج و ولایت واز ایشان سوال شد،کدام مهمتر است؟ ، فرمودند، ولایت

مهم نیست که درادامه الله اکبرنام کدامیک ازبزرگان ومراجع بعنوان رهبروولی فقیه بیان میگردد،نکته مهم این است که انسان در هر زمان زمان  و بخصوص درعصر غیبت ، ولی و سرپرست دینی وفقهی میخواهدباید برای بررسی وتعیین تکلیف عبادی وسیاسی خود در برابر حوادث به ولی فقیه مراجعه نمود وچه کسی بهترازآن فردی که ازسوی اکثر قریب باتفاق علماومراجع وکارشناسان دین وفقه اسلامی موردانتخاب و انتصاب وتائیدقرار گرفته باشد.

یک نکته درهمین راستااین است که،این ذکرنوعی ابرازعقیده درونی انسان نسبت به باورهای دینی است که پس ازذکر الله اکبر به آن اعتراف مینمایند،که اهمیت آن درموضوع تولی وحمایت ازاسوه های دینی موردتوجه قرارخواهدگرفت،همانند بیان الهی درآیه77سوره توبه،مردان وزنان مومن همه یارویاور  ودوستداریکدیگرندوخلق رابه کارنیکو امروازکارزشت نهی می کنند،انان را البته خداوندمشمول رحمت خودخواهدگردانیدکه خداصاحب اقتداروحکیم ودرست کردار است ودر آیه 257 سوره بقره نیزفرموده است، خدایار اهل ایمان است آنان را از تاریکیهای جهان بیرون آورد وبه عالم نور هدایت می کندو آنانکه راه کفر گزینند،یار ایشان شیطان ودیو رهزن است،که انها راازعالم نور به تاریکیهای گمراهی درافکند، این گروه اهل دوزخند ودر آن جاوید خواهند بود.

خداوند منان برای هدایت و راهنمائی بشر ولی وسرپرست تعیین کرده ومردم را موظف به اطاعت ویاری وهمراهی ازآنان نموده است  ودر همین رابطه در آیه55 سوره مائده بیان شده است ، ولی امر ویاور شما تنها خدا ورسول او وآن مومنانی هستند که نماز بپا داشته وبه فقیران در حال رکوع زکات می دهند، که مراد از قسمت آخر این آیه حضرت علی(ع)میباشند.

درموضوع بعدی با اشاره بیشتربه برخی ازآیات به اهمیت  این موضوع خواهیم پرداخت ولیکن باید مومنین  همدیگررادعاکرده وبرای موفقیت وبهروزی و پیروزی همدیگردعاوازدرگاه خداوندطلب رحمت وحمایت وفضل وکرم اورابنمایندوچه کسی بهترازفقیه جامع الشرایط وکسی که زمام امورمسلمین رادراختیارداردوهربزرگواری که شایسته این جایگاه والای دینی وفقهی(یعنی جایگاه ولایت فقیه)باشد،مهم این است که درمقطعی اززمان،آن فرد محور تشخیص حق وباطل وتبیین ارزشهای دینی وهنجارهای اجتماعی وبخصوص سیاسی وحکومتی برای مردم ومسلمانان میباشدوهمه مردم نیز با محوریت او(درزمینه معنوی،اخلاقی،اعتقادی وبویژه سیاسی وحکومتی)خط ومشی اعمال ورفتارخودراتبیین وباتعیین مواضع فردی واجتماعی فعالیت می کنند وبرهمین اساس بابهره گیری ازرهنمودهای دینی واعتقادی باوحدت وهمدلی امت اسلامی دراطاعت ازولی فقیه درتشکیل امت واحدودولت اسلامی درراستای تشکیل جامعه وحکومت اسلامی با فرضیه مدینه النبی منتظرظهورامام زمان(عج) برنامه ریزی وتلاش می نمایند واین شعارازاذکارباارزش دینی، اخلاقی، معنوی ومذهبی است که میزان حق وباطل دردل حکومتهاودرفعالیتهای سیاسی واجتماعی وفرهنگی ومدنی وتشخیص حزب الله ازحزب الشیطان برای مردم وبخصوص شیعیان رافراهم می نمایدواعتراف به این موضوع،همان پذیرفتن ولایت انبیاءواولیاء الهی ودرغیاب امام عصر(عج)و بیعت بانواب عام آن  حجت غایب الهی در روی زمین است که مشخصات کمی وکیفی ، ولی فقیه نیز  توسط آن بزرگواران برای شیعیان اعلام شده است.

مرگ برضد ولایت فقیه

    این ذکردرادامه موضوع قبلی و مکمل آن نیز میباشد واز چهار جهت قابل توجه وبررسی میباشد، نکته اول اینکه در این شعار فرد خاصی مطرح نیست و موضوع آن یک ارزشی وجایگاه سیاسی ومذهبی است و پس از تبیین وتشخیص این جایگاه ، احراز نمودن آن شامل فرد ویا افرادی میباشد که کارشناس و فقیه و خبره علوم دینی و مذهبی ودر عین حال عالم وعامل به احکام وارزشهای آن میباشند وسایر مردم وجامعه را نیز بدین مسیر سرپرستی وهدایت می نمایند و این شخص همان فقیهی است که ولایت وسرپرستی او در امور دینی و مسائل سیاسی وحکومتی ازنظر شرعی وعرفی وحتی ازنظر قانونی مورد توجه مردم و جزء باورهای دینی واعتقادی آنان قرار گرفته است.

نکته دوم بحت ولایت وسرپرستی(ویا حکومت دینی) است که محور وزیر بنای اساسی دین اسلام در اجرای احکام ودستورات دینی وبخصوص در بعد حکومتی آن در بین مردم ودر سطح جامعه ودر ادامه واستمرار رسالت انبیاء و امامت اولیاء الهی به توسط فقیه جامع الشرایط است ،که خداوند کریم برای هدایت وراهنمائی وسرپرستی  وامامت ورهبری مردم از زمان خلقت بشر تاکنون انبیاء ورسولان واولیاء الهی رامامور این جایگاه درامر ولایت نموده است و بخصوص در زمان غیبت امام زمان(عج) آن رابه نواب خاص و سپس به نواب عام ایشان سپرده است و آنان مامور تشکیل دولت اسلامی و انجام ولایت وحکومت بر مردم در جامعه اسلامی میباشند و ولایت وفقاهت مکمل یکدیگر و دو بازوی توانمندحاکم فقیه و ولی امر مسلمین میباشند.

نکته سوم نوعی بیعت و اعلام مواضع دینی وسیاسی وهمراهی وهمگامی مردم مسلمان با ولی فقیه خود بعنوان الگو وشاخص در باورها واعتقادات دینی ونمونه عینی آن در تطبیق وبررسی ارزشهای اسلامی وحکومتی وهمچنین تعیین صحت وسقم عمل به رهنمودها ودستورات دینی است که برای تحقق بخشیدن به تشکیل حکومت اسلامی وانجام عبادت توسط بشر عینیت وجامع عمل بخود میگیرد و با تسری دادن آن در بین همه مسلمانان موجب وحدت وهمدلی ویکپارچگی دربین آحاد جامعه وعامل کسب موفقیتهای دینی ، سیاسی وحکومتی می شود ویا حداقل شرایط این فرآیند را فراهم می نمایند.

نکته چهارم اینکه بااین ذکروباشاخص قراردادن ولایت فقیه ،خط ومرزمیان دوست ودشمن،برمبنای ایمان واعتقادبه اصول دین وعمل نمودن درفروع آن ودراهم رهنمودهای الهی ازرباورهاوارزشهای دینی مشخص وبرهمه هویدامیگرددوباتوجه به اینکه ولی فقیه درحکومت اسلامی محورتعیین مواضع سیاسی وحکومتی درهمه زمینه هاوبخصوص درروابط بین الملل میباشد، دشمنان تمام شکست وعدم موفقیت خود درغارت وچپاول ملتهای اسلامی وبخصوص دربیداری ملتهای اسلامی ومستضعف را متوجه رفتاروگفتاروعملکردوجبهه گیریهای ولی فقیه می دانند ، ولذا اهمیت وارزش ولی فقیه وجایگاه ولایت فقیه برای دشمنان بهتروبیشترقابل درک میباشد ولذابا تمام وجوددربرابرآن ایستاده و سعی برتخریب وایجاد خلل وشبه برای این شخصیت اسلامی دارندوتمام هجمه سخت ونرم خودرامتوجه این اهمیت دینی کرده اند ودرپی آن جبهه حق و حزب الهی ضمن تلاش درجهت حفظ موجودیت وموقعیت اسلامی خود درپیروی وتبعیت ازولی فقیه ودرهمان مسیرعبادت حق تعالی، باید فرصت توطئه و خیانت راازدشمنان(داخلی وخارجی)بگیرند وازفراهم شدن محدوده فعالیت مناسب وحضورفعال وقابل توجه دشمنان درمقابل مسلمانان ودرجامعه اسلامی موانع موثری ایجاد نمایند ودرحفاظت ازارزشهاوهنجارهای دینی واخلاقی فعال ودربرابرتوطئه وتهاجم دشمنان درزمینه های فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی وحتی مدنی دفاع نمایند وبراین عقیده باشندکه مرگ بر ضد ولایت فقیه،ذکر الهی ودرچارچوب ارزشها ورهنمودهای دینی ودرهمان راستای عبادت خداوند میباشد.

این ذکریعنی لعن ونفرین بردشمنان ولایت فقیه،دفاع ازیک اصل مهم دینی وسیاسی یعنی اصل رهبری وزمامداری فقهای جامع الشرایط برمسلمانان ودر جامعه اسلامی است وخشم وغضب برعلیه مخالفین یک جایگاه ولائی وحکومت دینی است که برای نیل به اهداف عبادی درهدایت جامعه اسلامی وبرای مسلمانان توسط انبیاء واولیاءالهی رهنمودداده شده است،واین اصل تحت هیچ شرایطی تغییرنخواهدکردودچارحوادث واتفاقات وفرازونشیب های فردی وعمومی نیز نخواهدشدولیکن ممکن است فقیه باصطلاح منطبق بااین جایگاه دچارحوادث(خارج ازشرایط وضوابط فقیه جامع الشرایط)گرددکه چگونگی آن ونحوه کمی وکیفی همکاری وتبعیت ازوی دراختیارمردم(مومن وبا بصیرت)وتشخیص آن تغییرات وفرازونشیب هانیزاز طریق مراجع مناسب وبخصوص ازطرف(اکثریت)کارشناسان فقه وعلوم دینی وسیاسی واحکام حکومتی(که دارای وشناخت وبصیرت دینی وسیاسی عمیق وگسترده)ودرعین حال درچارچوب رهنمودهاوارزشهای دینی میباشد،خواهدبودودراین صورت این اموربه فردواجدشرایط دیگری(یعنی به ولی فقیه جامع الشرایط)محول خواهدشد.

لذا درصورت شناخت وتشخیص اهمیت وجایگاه شرعی ، عرفی وقانونی ولایت فقیه وتطبیق آن با ارزشهای دینی واخلاقی وکشف اهمیت وارزش حیاتی آن در حکومت اسلامی ، به این نکته پی خواهیم برد ، که دشمنان ولی فقیه در نظام اسلامی و درمقایسه با ارزشهای دینی،همان دشمنان خدا و انبیاء واولیاء الهی هستند ونمونه های مرگ ولعن ونفرین وخشم وغضب الهی بر اینگونه دشمنان در آیات قرآن کریم زیاد است وخداوند کریم نیز آنها را مورد عذاب ولعن ونفرین خود قرار داده است ، درنمونه ای از آیات قرآن کریم خداوند میفرماید،اینها(دشمنان)مرض دارند وخدا برمرض آنها می افزاید(بقره10) ودر آیه 217سوره بقره آمده است ، دشمنان اهل فتنه وفساد هستند وفتنه گری وفسادآنها از قتل بدتر وگناهش بیشتر است وهمچنین درآیه 205 سوره بقره آورده است، چون دشمنان از برابر تو دور شوند وقدرت یابند کارشان فتنه وفساد است و می کوشند تا حاصل خلق را به باد دهند ونسل بشر را قطع کنند وخداوند مفسدان را دوست ندارد وهرگز در مشیت الهی نخواسته که فسادی بوجود آید وخداوند لعن ونفرین وغضب نموده برکافران چون اتمام حجت شده برآنها ومطلب را فهمیدند ولیکن حقیقت را نپذیرفتند وبر پیامبر موعود در حالی که اوراشناختند ، کافر شدند (بقره 88 و 89) ودر سوره مسد (لهب) بر بزرگترین دشمن نبی مکرم خدا(ص) غضب ونفرین شده است، ابولهب نابود شد و دو دستش قطع گردید و مال وثروتی که اندوخته بود هیچ به کارش نیامد واز هلاکش شدنش جلوگیری نکرد و زود باشد که به دوزخ در آتشی شعله ور در افتدونمونه بارزوعینی این اذکاردردعامعروف زیارت عاشورا بارها مورد توجه وتائیدقرارگرفته ودریک بررسی ساده وابتدائی درزیارت عاشورامتوجه این مهم خواهیم شدکه نزدیک به20مرتبه قاتلین ودشمنان اسلام و دشمنان امام حسین(ع)واهل بیت بزرگوارشان وکسانیکه یار ومددکار دشمن بودندموردلعن ونفرین قرارگرفته اند و درنکات ظریفی درلابلای این دعای جامع وعمیق ودرعین حال کوتاه بیان شده است،که خواننده زیارت درمقابل خداوندوشهداء،ازآن ظالمان ودوستان وپیروان آنهاباتفاق سایرشیعیان بیزاری می جویندومی افزاید،تاقیامت جنگ وجهادخودراباهرکسی که باآنان درجنگ است،اعلام میدارندوازدشمنان بیزاری میجویندوبراین نکته هم اشاره داردکه ازکسانیکه اساس وپایه ظلم وبیدادرابرخاندان نبوت وامامت بنانهادندوهمچنین برپیروان آن افراد لعن ونفرین و اعلام بیزاری شده است

درموضوع مرگ برامریکا وانگلیس ومرگ برمنافق آیات بیشتری مورد توجه قرار خواهد گرفت ولیکن در باب نمونه به دو3 مورد وبخصوص به زیارت عاشورا که تجدید بیعت با ولایت اولیاء الهی و در ادامه رسالت انبیاء و ولایت حضرت علی ابن ابیطالب(ع) میباشد، مورد توجه قرار گرفت وپس ازبررسی کوتاه سایر شعارهای مورد نظر در تکبیر ، به آن موارد نیز اشاره خواهد شد.

درود بر رزمندگان اسلام

       درود یعنی تحیت  ، درود یعنی سلام ،یعنی آفرین، درود یعنی سلام وصلوات برهمه خوبیها وبرهمه خوبان ،سلیمان بن خالد اقطع گوید، به حضرت امام صادق (ع) عرض کردم آیا جایز است کسی برای مومنان صلوات بفرستد، فرمود آری ،به خدا سوگند به آنها درود فرست که ، خدا بر آنها درود فرستاده مگر نشنیده ای که میفرماید هو الذی یصلی علیکم(بحالانوار ج 94ص70).

هرکسی که برای دفاع دربرابر توطئه های دشمنان اسلام و معترضین به ارزشهای دینی واخلاقی درسعی وتلاش وجهاد ومبارزه باشد، رزمنده محسوب میگردد وکسی که تلاش وکوشش بنماید که ارزشهای دینی در جامعه ودر بین مردم حاکم شود ودر مقابل ستمگران و منافقین وکفار از مردم مظلوم ومستضعف و مسلمان در بلاد مسلمین دفاع نماید رزمنده است ورزمنده بودن برای اسلام هم حد ومرز ومحدوده جغرافیائی ندارد ودر هرجا انسانی زندگی می کند و فردی با یکی از این شرایط از حدود وثغور اسلامی وازمبانی وارزشهای دینی واخلاقی  دفاع مینماید ودر حال جهاد باشد، مبارز ومجاهد ورزمنده است ولذا در غالب دفاع از هجمه همه جانبه دشمنان به همه ارزشهای دینی و درراستای موضوع جهاد بایدرزمنده بود یا بهر طریق ممکن از رزمندگان اسلام که بهر نحو ممکن از تهاجمات مختلف دشمن دفاع می نمایند ، حمایت کرد و برای حمایت ویاری نمودن آنها ، درحداقل ممکن جهت موفقیت و پاسداشت از انگیزه واهداف دینی واعتقادی رزمندگان ، باید آنها را مورد دعا وسلام و درود قرار داد وخود را همراه وپشتیبان انان اعلام نمود.

خداوندمنان درآیه56 سوره احزاب درموردپیامبرگرامی اسلام(ص)وبه جهت اینکه ایشان ازبهترین بندگان خداست ودرراه تبلیغ وترویج دین اسلام همه سختیهارابرای خودپذیرفته است ودائمادرحال جهاد(اصغرواکبر)میباشد،فرموده است،خداوفرشتگانش به روان پاک این پیامبرصلوات و درود می فرستند،شما ای اهل ایمان بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و با جلال وبا عظمت براو سلام گوئیدوتسلیم امراوباشید.

همچنین درآیات 40تا43 سوره احزاب خداوند کریم به ایمان آورندگان توصیه وسفارش نموده است که ذکر حق ویادخداوند را به دل وبه زبان بسیار انجام دهید  ودائم صبح وشام به تسبیح وتنزیه ذات پاکش بپردازند ودر همین رابطه افزوده است، اوست خدائی که  هم او وهم فرشتگانش بر شما بندگان رحمت میفرستند تا شما رااز ظلمتهای جهل ونقص وگمراهی  بیرون آورد وبه عالم نور وعلم وایمان برساند وبر اهل ایمان بسیاررئوف ومهربان است واز این موارد درآیه 24 سوره رعدنیزچنین بیان شده است، سلام وتحیت فرشتگان برطاعت وعبادت کنندگان خدا که صبرپیشه کردند.

رزمنده بودن دردفاع از ارزشهای دینی صرفا مربوط به موضوع جنگ وجهاد اصغر نمیباشد وهرکسی که بهر شکلی از احکام واصول وفروع دین وسایر رهنمودها وارزشهای آن دفاع می کند وبا افشاء توطئه ها ودسیسه های دشمن درصدد مقابله با آنان بر آمده واز دین خداوند ازجهت رزمی،فکری، علمی،آموزشی وعملی دفاع می نماید، رزمنده محسوب میشود ورزمندگان ومجاهدین راه خدا از بندگان صالح خداوند هستند که بطور حتم اینگونه افرادی که از جان ومال خود برای دفاع از ارزشهای دین مبین اسلام می گذرند ودر برابر توطئه ها وفشار زورگویان واستعمار جهانی ودولتهای استبدادی وطاغوتی قیام ومبارزه می کننداز بهترین های امت اسلامی وازبندگان مخلص الهی هستند و هر روز  در پس از آخرین فرستاده خداوند وسایر اولیاء الهی ، با ویژگی والقاب بندگان صالح خداوند، درسلام های آخرتمام نمازهای واجب ومستحب مورد سلام ودرود هرمسلمانی که اقامه نماز می کنند، قرار میگیرند واین ازتوصیه های خداوند برای عبادت به بشر بوده است واین یکی از ذکرهای مؤکددرفرائض دینی میباشد.

سلام برشهیدان

   بیش ازچهل مورد ازسوی خداوند واز طرف وی بواسطه انبیاء وفرستادگان الهی و بخصوص توسط فرشتگان در قرآن کریم بر متقین و بر پویندگان طریق حق و حقیقت وحتی بر عصر وزمان و به نمونه های خوب وارزشهای فرهنگی وبرنمونه ای از معجزات الهی سلام ودرود  فرستاده شده است وپرداختن به آنها موجب افزایش حجم این مقاله وفراتر از عرف معمولی مقالات میگردد وشهید وشهادت یکی از بهترینهای خداوند در دین اسلام میباشد.

شهید یکی از نامهای خداوند است ، شهید حاضر است (بقره 282 )وشهادت مرگ در راه خداست (نساء 69 )والبته که شهیدان راه خدا نمرده اند ، بلکه زنده به حیات ابدی هستند ودر نزد خداوند متنعم میشوند ، آنان به فضل ورحمتی که خداوند نصیبشان گردانیده ، شادمانند و به مومنان که هنوز به شهداء نپیوسته اند و بعد به راه آخرت خواهند شتافت ، مژده دهید که از مردن هیچ نترسند واز فوت متاع دنیا هیچ غم مخورند(آل عمران 169و170)وآن کسانیکه درجنگ با سپاه اسلام همراهی نکردند وگفتند اگر خویشان وبرادران ما نیز سخن ما راشنیده وبه جنگ(احد)نرفته بودند کشته نمی شدند، ای پیغمبر به چنین مردم منافق  بگو پس شماکه برای حفظ حیات دیگران چاره می کنید، مرگ راازجان خود دورکنید اگر راست می گوئید (آل عمران168)وخداجان و مال اهل ایمان رابه بهای بهشت خریداری کرده ، آنها درراه خداجهاد میکنند که دشمنان دین رابه قتل رسانند ویا خود کشته شوندریا،این وعده قطعی برخدا وعهدیست که درسه دفتر آسمانی تورات وانجیل وقرآن یاد فرموده واز خدابا وفاتر بعهد کیست؟(توبه111).

شهدالگوی همه خوبیهاونمادعینی جهادبانفس وسمبل مبارزه ودفاع دربرابرباکفاربرای حفظ وگسترش وبقاءدین مبین اسلام میباشندویکی ازدلائل زنده و پویاوحاکم بودن دین مبین اسلام درجهان فعلی وتسری آن به همه ابعادزندگی بشرودرگسترش آن درتمام جوامع بشری واسلامی و همچنین بهره برداری ملتهای غیرمسلمان ازرهنمودها وراهکارهای اجتماعی وسیاسی وفرهنگی آن  وعمق وگسترش آن در سطح جهان ، وجود شهیدان ورزمندگان وبزرگوارانی است که با جان ومال وهمه هستی خود قیام ودفاع کرده اند ودین مبین اسلام را با جان وخون خود حفظ نموده اند وسلام ودرود وصلوات گوشه ای از ادای دین یک مسلمان واقعی به این زندگان همیشه جاوید تاریخ خواهدبود که از اشعار واذکار معنوی واز ارزشهای دینی واخلاقی بشر میباشد.

سلام برشهیدان یعنی،عهدومیثاق مجددباالگوهای عشق ومحبت وپایبندی عملی به احکام دینی وبا صاحب منصبان جهاد وشهادت وایثارکنندگان با جان ومال خویش وازخودگذشتگی هابرای رسیدن به معبود خود در پس قله های رفیع عبدوعبادت بشردربرابر خداوندوسلام برشهیدان یعنی اعتراف برآمادگی درامرجهادومبارزه بادشمنان اسلام بانثارجان ومال وهمه هستی خویش برای دست یابی به معنای واقعی عبادت،سلام برشهیدان بیان خط مشی دفاعی خوددرمقابل توطئه های دشمنان خواهدبود،که دفاع همه جانبه پایان و ظاهری فرد مسلمان رادرحفاظت ازارزشهای دینی واعتقادی خودبیان می دارد.

مسلمانان با این ذکر بر همه دشمنان (ازکفار ومنافقین واهل فتنه ومنحرفین) اتمام حجت واعلام مواضع مینمایند که برای حفظ دین وارزشهای دینی خود تا مرز شهادت ایستاده وبر آن هم افتخار می نمایند و بر پیشگامان این مسیر نیزسلام و درود می فرستند واین بیمه نامه واقعی وحقیقی اسلام از طرف مسلمین وایمان آورندگان به اصول ومبانی آن دربرابرکفر والحاد وسردمداران نظام های طاغوتی واستعماری واستبدادی است.

ذکر با ارزش والای سلام برشهیدان عینیت بخشیدن به زنده بودن شهیدان والگو قرار دادن آنها برای خود در دفاع کردن از ارزشهای دینی دربرابرشیطان وشیطان صفتان درهرگونه توطئه وتهاجم برعلیه سعادت بشریت ودر راه عبادت خداوند منان میباشد.

ادامه این مطلب در قسمت دوم و پایانی موضوع بیان شده است

  • حسن مومنیراد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی