دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

سالهاست بودکه جهان در دست دوابرقدرت شرق وغرب مورد استعمارواستثمارقرارگرفته بود وهمه ی دار وندار آنها مورد غارت وچپاول این دوابرقدرت قرارگرفته بود، باپیروزی جمهوری اسلامی ایران با مبانی اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) با شعارنه شرقی ،نه غربی ، جمهوری اسلامی باایدئولوژی متفات باآنها وایجاد وضعیت سیاسی با استراتژی اسلامی و بروز نوعی قدرت فراگیر ودرعین حال غیر وابسته به شرق ویا به غرب موجب نگرانی وایجادزنگ خطر برای دوابرقدرت مذکور گردید وبا فروپاشی شوروی سابق وقدرت شرق ، امریگائیها احساس کردند تنها قدرت موجود درجهان هستندوبه نوعی کدخدائی بردهکده کوچک جهانی میباشند ودنبال منافع آن بودن ولیکن بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی باوحدت وایمان مردم واطاعت از ولی فقیه وبخصوص با صدور انقلاب اسلامی ایران با ارزشهای دینی وانقلابی ملت ایران وبیداری اسلامی ازپی صدور انقلاب درسایرکشورهای مسلمان منطقه وحتی غیر مسلمان ودرعین حال مظلوم سایرمناطق ،بتدریج منافع استعماری واستثماری غرب وصهیونیست بین الملل و موجودیت دولتهای دست نشانده غربی و دولت اسرائیل غاصب به خطر افتاد واین موضوع امریکائیها رابرآن داشت که بصورت علنی وبصورت وسیع وعمیق تر از گذشته با تحریک سایر دولتهای مزدور داخلی وخارجی وگروههای غیر اسلامی وتحریک قومیتهای محلی ومتاسفانه تاحدودی بنام اسلام( اسلام امریکائی) باایجادجنگ ودرگیریهای محلی، قومی، فرقه ای و مذهبی ازگسترده شدن عمق صدور انقلاب ایران واسلام گرائی جلوگیری کنند وبا برخورداری وبهره گیری از ابزارهای بین المللی نیز در تشدید محدودیتها وتحریمها علیه انقلابیون وگرایشهای اسلامی(اسلام ناب محمدی(ص)) جلوگیری نمایند و با سیاست انگلیسی بامعرفی چهره نادرست خود ، دشمن اصلی در این حوادث و درگرفتاریهای منطقه را گروهها وجریانات وابزارهای درگیر دردوجبهه حق وباطل معرفی نمایند وخود را بعنوان خیرخواه ویادشمن غیر اصلی جابیندازند واین درصورتی است که دشمن اصلی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان امریکا واسرائیل و دولتهای همدست با آنها دراروپا ودرمنطقه هستند وسایر فعالان و درگیر در جبهه مقابل ، عناصر وایزارهای دست نشانده آنها واز دشمنان فرعی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان میباشند وملتهای مسلمان وآزاده وبا بصیرت باید اولا دشمن اصلی از فرعی را تشخیص دهد و تمام دفاع وتهاجم خود را متوجه دشمن اصلی بنمایند- غافل نمانیم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

آموزش های عقیدتی و سیاسی

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰ ب.ظ


خلاصه وچکیده موضوع

مقدمه


بررسی اهداف آموزشی


ویژگیها وتوانائیهای مربیان ونقش روحانیت


شیوه های نوین آموزشی


تاثیر زمان ومکان واهمیت مساجد ونقش آموزش درسرنوشت فراگیر


ارزیابی دوره آموزش و مرییان


نتیجه گیری
بنام خدا  
خلاصه وچکیده  موضوع

      اعتقاد به اصول دین واجرای فروع دین از مبانی مذهبی اولیه مسلمانان است وکمیت وکیفیت باورها و نحوه اجرای احکام ودستورات الهی نقطه عطفی در تعین جایگاه مسلمانان در مراتب ایمان مؤمنان درطی مسیر به خلیفة الله است.

انسان بالفطره پاک ومسلمان است ، اما قرار گرفتن او در مسیر زمان ودر جوار دیگران وشریک شدن درسرگذشت جامعه ، فطرت ودل ودین او را به سمت باورها وارزشهای مجاورین وهمنوعان او در همان جامعه سوق می دهد.
انسان حس می کند گم گشته ای دارد وبا رشد عقل وشعورش بدنبال آن می گردد واگر از واقعیتها دور باشد ودیگران هم در یافتن اوموفق نشده باشند، بناچار با هر ایده وعقیده وایدئولوژی موجود همراه می شود وگوشه ای از آینده خود را با آن می سازد وشاید هویت ومنیت شکل گرفته او ، آن چیزی که خداوند می خواهد نباشد.
درجوامع اسلامی و در بین مسلمانان یکی از اموری که خانواده ها و همنوعان و صاحبان عقل وخرد نسبت به آن احساس تکلیف می نمایندو برجو عمومی جامعه نیزحاکم کرده اند ، یادآوری وآموزش اولیه امور دینی واعتقادی واحکام عملی است.
با رشد فرهنگی وعلمی جامعه ووجود باورهای متفاوت جهانی وعدم امکان لمس نمودن ودیدن عواقب مثبت و سوء رفتاری وعملی ، آموزش جایگاه ویژه ای را بخود خواهد گرفت وباید همه مردم وبخصوص نوجوانان وجوانان را در این راستا بیشتر مورد آموزش وفراگیری اینگونه علوم قرار داد وبا پیشرفت علم وتکنولوژی باید مرتب از روشهای جدید ومثمرثمراستفاده نمود  والی درهمین جامعه اسلامی،مردم وبخصوص جوانان دچارهمان هویت ومنیت غیرخدائی میشوند.
آموزش با شیوه های جدید باتحقیق در زمینه های عقیدتی وسیاسی وفرهنگی اثر مستقیم در پذیرش عقاید حقیقی ومبنائی و سیاست صحیح دینی واسلامی را دارد وانسانی که به این طریق به این واقعیتها پی برده باشد تاآخرین لحضات عمر خویش برآن پایبند بوده واز آنها دفاع می نماید ودر ترویج وگسترش آن درجامعه وبرای دیگران نیز جانفشانی خواهد نمود وبرای آن ارزش وافتخار قائل بوده و سختیهای آنرا نیز تحمل می نماید وهمه این مراحل را موجب سعادت وافتخار خود می داند ودر صورت عدم استفاده ازآموزش وهمچنین عدم برنامه ریزی مناسب وشایسته آموزشی موجب زودباوری در برابر تبلیغات وآموزشهای انحرافی دیگران قرار خواهد گرفت و به همین راحتی از حمایت وپشتیبانی عملی ورفتاری به منظور حفظ ونگهداری عقاید وباورهای خود احساس بی مسئولیتی خواهدکرد وارزشهای معنوی ودینی رااز دست می دهد.
مقدمه:
      آموزش یکی از عوامل مهم وسرنوشت ساز در تغیرات کمی وکیفی فراگیران درهدف مورد نظر میباشد ، فراگیری علوم جدید ، یاد آوری اطلاعات وعلوم قبلی آموخته شده ، تذکر ویادآوری وظائف فردی واجتماعی درابعاد معنوی ومادی ، ایجاد واختراع طرحها وروشهای جدید عملی وآموزشی ، افزایش همفکری وهمکاری ، به روز شدن علمی درجامعه و درزندگی ، نگرش وتغیر اساسی در شگردهای آموزشی ، از دستاوردهای مهم آموزش در تمام زمینه های اعتقادی ومعنوی و سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی وحتی اقتصادی میباشد ووضعیت عمومی مربیان در یک یا چند موضوع از زمینه های مذکور ومیزان شناخت واطلاع وی از محتوای مطلب یکی از عوامل مؤثر درافزایش رضایت فراگیران خواهد بود.
استفاده ازمساجد و به همکاری گرفتن روحانیت بعنوان مربی واستاد وبرنامه ریزی آموزشی در تمام اوقات وبرای همه مردم حاضر درمساجد وبا حضور جوانان وبسیجیان یکی از شیوه های مناسب وشایسته وارزشمند وفراگیر ومؤثر آموزشی است.
وضعیت دینی وعملی ، نحوه تدریس وفن کلاسداری باوجود فراگیران متفاوت ازنظر سن وتحصیلات ، میزان توجه وارزش گذاری آنان به موضوع درس ومطالبی که بیان میشود ، وایجاد انگیزه نسبت به فراگیری و ایجاد احساس نیازدربین آنان برای آموختن موضوع آموزشی از دیگر خصوصیات مربیان به منظور اثرگذاری درمیزان رضایت فراگیران خواهد بود.
بهره گیری ازمشخصه های اخلاقی ومعنوی وتوجه به میزان عملکردمرییان نسبت به آنچه آموزش می دهند و بهره مندی از معنویت حاکم برمساجد ، توجه به نتایج ارزیابی های آموزشی درادامه برگزاری دوره ها وهمچنین توجه به نیازهای ممکن ودرخور نیاز فراگیران و مربیان ، ازاقدامات مؤثر سایر مسئولین درراستای افزایش اثرات آموزش نسبت به بحث و آموزش و اساتید خواهد بود و برنامه ریزی دقیق ومناسب ازطرف مسئولین نقش اول آموزشی را ایفا خواهدکرد.
دردنیای امروز دشمنان دین وبشریت ، به نام ارزشهای دینی و به تعبیر کارشناسان ،  با تهاجم وناتوی فرهنگی ودینی و سیاسی به جنگ اسلام وسیاستهای اسلامی  آمده اندتاازاین طریق بهتربتوانند نظرمردم مسلمان وبخصوص عقب ماندگان از آموخته های اعتقادی وسیاسی بهره ببرند و از طریق آنان وعوامل سست عنصر داخلی در رده های مدیریتی وحتی مذهبی به اهداف غیر دینی خود برسند ولذا آموزشهای عقیدتی وسیاسی با روشها وشگردهای جدید از نیازهای محسوس و ضروری جامعه امروزی است  و این احساس برای مدعیان وحامیان ارزشهای فرهنگ دینی و انقلابی ، یعنی بسیجیان وسایر جوانان مذهبی بیشتر وجود دارد.                        
بررسی اهداف آموزشی
    سوگند به قلم وآنچه تا ابد خواهد نگاشت(قلم 1و2)آموزش در دین اسلام وفراگیری علوم مختلف چنان از اهمیت وجایگاه ویژه ای برخوردار میباشد که خداوند ضمن وحی ونزول سوره وآیه درقرآن کریم به اثرات آن سوگند یادکرده است.
هربحث آموزشی از نگاه دوطیف قابل توجه وبا اهمیت میباشد،اول انگیزه وهدف ومقصدتشکیل دهنده گان وبرگزارکنندگان ومسئولین دست اندرکارمباحث آموزشی، دوم انگیزه وپیش بینی فردی واجتماعی فراگیران درچارچوب نیل به اهداف کوتاه ودراز مدت با ترسیم آینده ای مطمئن وموفق ودر جهت نیل به آرزوهای شخصی وخانوادگی واجتماعی.
دریک جامعه اسلامی و با حکومت دینی و با بهره مندی از قرآن کریم وسنت وسیره انبیاء واولیاء الهی و مشخص بودن اهداف تعلیم وتربیت برای معلم ومتعلم در جهت اصلاح و هدایت فردی واجتماعی بسوی خداوند وسعادت در دنیا وآخرت ، بطور دقیق ومسلم تمام اهداف وانگیزه وپیش بینی هر دوطیف مذکور باید به این منظور برنامه ریزی وتعین محتوا واقدام شود که اینطور بوده وهست وباید عمیق وگسترده وبا شیوه های نوین به روز شود.
فوائد ونتایج آموزش با بهره برداری از منابع موجود وبا اهداف مورد نظر شامل موارد ذیل خواهد شد:
1- آموزش وفراگیری علوم جدید درزمینه های اعتقادی، سیاسی ، فرهنگی ورفتاری فردی واجتماعی که به دومنظور انجام میگیرد.
 الف : ارتقاء سطح دانش وبینش  خود وخانواده در تمام زمینه های مذکور
ب : شناخت نسبت به دانش وبینش دیگران ( مخالفان ودشمنان باارزشها ومبانی دینی واجتماعی ) که درمقابل ما قرار دارند ودر نتیجه برنامه ریزی وتلاش در ارتقاء کمیت وکیفیت آموزش به منظور خنثی کردن اهداف وتوطئه ای آنان.
2- یاد آوری وتکرار وتآکید بر علوم واطلاعات آموخته شده قبلی و بیان اهمیت  آن مطالب.
3- تذکر ویاد آوری وظائف فردی واجتماعی شخصی وسازمانی وهشدار نسبت به عواقب بی توجهی نسبت به آنها.
4-ایجاد واختراع طرحها وراه کارهای جدید وشیوه بکارگیری آنها به منظور نیل به اهداف ذکر شده.
5- افزایش همفکری وهمکاری اجتماعی وصنفی افراد با تشریک مساعی وگفتگو ووحدت وهمدلی
6- بهره گیری مادی ومعنوی
لذا هرگونه اقدام آموزشی وبکارگیری هر شیوه وطرح جدید با این اهداف و نتایج آن مساوی وهمراه است.
ویژگیها وتوانائیهای مربیان ونقش روحانیت
   مربیان از لحاظ عملی وگفتاری در تمام زمینها ها باید به آیات قرآن کریم  وسنت انبیاء واولیاء الهی توجه داشته باشند ، ای رسول بخوان بر مردم داستان بلعم باعورا ، آن کس که ما آیات خود را براو عطا کردیم واو از آن آیات سرپیچید وشیطان اورا دنبال نمود تا سرانجام آن دانشمند از گمراهان گردید واگر می خواستیم اورا به واسطه داشتن اسم اعظم ،  به مقام قرب می رساندیم ولیکن او به واسطه بد سیرتی پایبند زمین گشت وپیروی هوای نفس وخواهشهای شیطانی نمود ، پس حکایت او مانند سگی است که به آن حمله کنی یا بحال خودش واگذاری عوعو وزبان از دهانش بیرون کند، ای رسول این داستان مردمی است که آیات ماراتکذیب کنند(اعراف 175و176)، مربی باید در نزد فراگیران شناخته شده  باشند وضمن شناخت خوبیها وبدیها ، خودش نمونه کاملی از رستگاری به خداوند باشد ، و باید باشند گروهی ازشما که دعوت کنند مردم را بسوی خیر وخوبی وامرکنند آنان را به نیکو کاری وبازدارند ازبدی وآنان راستگارانند(آل عمران 104) وای پیغمبرما ، طریقه بخشش واغماض پیشه کن ومردم راامربه نیکوئی فرما وپیوسته ازمردم نادان روی گردان باش(اعراف199)بدرستی کسانیکه پرهیزکاران را ، اگرازشیطان وسوسه ای رسد(توجه دهند) ، هماندم به یاد خدا آیند وناگهان بصیرت وبینائی یابند(اعراف201) ، قرآن کریم شامل همه دستورات الهی در همه زمینها ی مورد نیاز بشری است و سرگذشت اطاعت کنندگان وهمچنین سرگذشت وعاقبت سرکشان ومتمردان در آن بیان شده ووقتی که اهداف الهی در مسیر آموزش مربیان قرار گرفته باشد ، توجه و راهنمائی به این سرگذشتها صد در صد اثر مستقیم وقابل توجهی در میزان فراگیری دانش پژوهان دارد ، وماسرگذشت پیشینیان وحالات آنها وپیامبرانش را برتو حکایت نمودیم که تا قلب ترا قوی نمائیم ودر این شرح حالات پیامبران واقوام آنان  ، راه حق برتوروشن وپند وعبرتی برای مؤمنان باشد(هود 120وطه 128و اکثر آیات سوره صافات)، ساده زیستی و افتادگی ازنشانه های صاحبان علم وخرد ودانش است،هرگز درزمین باتکبر ومنیت راه نروید زیرا هیچگاه نتوانی زمین را شکافت ودربلندی به کوه نخواهی رسید(اسری37) و استاد باید تمام مراحل آموزش را با نام  ویاد خداوند شروع کند وآغاز هر کارآموزشی وتبلیغی را بابسم الله الرحمن الرحیم  شروع نماید وشکر خداوند رابجا آورد (تمام سوره های قرآن ونامه حضرت سلیمان به بلقیس نمل 30) وبه لقمان مقام علم وحکمت عطا کردیم که شکر کند وهرکس شکر حق گوید هماناثمره این شکر به نفع اوست وهرکه ناسپاسی وکفران کند که خدا بی نیاز وستوده صفات است(لقمان12) واستاد ومربی یعنی فرد دانشمند و با تقوا و هادی خویش ودیگران در جهت نیل به اهداف الهی ، اساتید ودانشمندان مقام آنها در دوگیتی بلند مرتبه است (مجادله 11).
وقتی قراراست مربی واستادوبخصوص دردروس عقیدتی وسیاسی از بهترین های باتقوا باشد،هرچنددراین برتری لباس و شغل وسن وسال وامثالهم ملاک ومعیارنمیباشد،ولیکن پیشنهاد می شود،دراینگونه دروس ازروحانیت برجسته استفاده گردد
حضور وعضویت حداقل چند نفر نیروی متعهدبسیجی از طلاب وروحانیون در هر مرکز فرهنگی وحوزه های مقاومت بسیج ضروری به نظر می رسد وپیشنهاد می گردد بسیج طلاب به شکل کنونی فعالیت ننماید وافتخار بسیجی بودن وفعالیت روحانیت را به همه حوزه ها منتقل نمایند تا همکاری وهماهنگی امور آموزشی عقیدتی وسیاسی بین همه اقشار بسیج همانند سالهای قبل از پیروزی انقلاب وسالهای اول حکومت جمهوری اسلامی و بخصوص حضور طلاب وروحانیت دربین اقشار مختلف مردم و بخصوص در جبهه های جنگ ، نقش مؤثر واثر بخش واقعی خود را ایفا نمایند.
حضور این بزرگواران درهرجمعی از نیروهای مذهبی وحزب الهی و بخصوص نیروهای متعهد حزب الهی وبسیجی بر ارزش معنوی وفرهنگ انقلابی واسلامی آن می افزاید و دراثر بخشی آموزشی مؤثر است و موجبات وحدت وهمفکری وهمسوئی اهداف را ترسیم وتقویت خواهد نمود و مانع تداعی عدم وحدت در بین همه اقشار جامعه خواهد شد.
دربررسی اهمیت مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی وارتقاء سطح آگاهی وبینش سیاسی ومذهبی مردم ، دونکته اساسی وجود دارد ، نکته اول اهمیت وحساسیت جایگاه مساجد در همه مراحل انقلاب و ضرورت توجه به آن وقرار دادن مساجد به پایگاههای اصلی انقلاب وجمهوری اسلامی وتمام امور آموزشی سیاسی و عقیدتی و نکته دوم اینکه نام مسجد با روحانی همراه وشناخته می شودو جایگاه مهم مربیگری و استادی وآموزش متوجه آن بزرگواران خواهد بود ولذا پیشنهاد می گردد ، با بررسی طرح های پیشنهادی در شیوه های نوین آموزشی کلاسهای آموزش به مساجد وپای منابر روحانیون کشیده شود و با بهره مندی همه مردم وبخصوص قشری خاص وافراد مورد نظر، به منظورارتقاء سطح علمی وآموزشی آنان ، درهمکاری وبکارگیری روحانیون وعمومی نمودن وفراگیر شدن امر مهم آموزش فعال وموفق باشیم .
حضور یکی 2 نفر روحانی معمم در جمع نیروهای متعهد وحزب الهی در هر مکانی وبه هرمناسبتی ویژه گی وحالت روحی ومعنوی خاصی را برآن جمعیت حاکم خواهد نمود و در جهت نیل به اهداف معنوی وسیاسی اسلامی ومعنوی کمک خواهد نمود ودر صورت عدم حضور آنان از سایر افراد واجد شرایط در این امر مهم استفاده گردد .
شیوه های نوین آموزش
         معمولاٌ آموزش به سه روش حضوری ، نیمه حضوری وغیر حضوری انجام می شود ، آن چیزی که تاکنون توسط مسئولین آموزشی درامر آموزش عقیدتی وسیاسی وعلمی ونظامی درحال  اجرا می باشد ، برگزاری کلاسهای درس با حضور فراگیران بصورت حضوری وبا طرح یک موضوع خاص ونتیجه گیری از آن تحت عنوان انجام یک دوره آموزشی ، حداکثر روش آموزشی موجود را تشکیل داده است وآنچه تاکنون در غالب انواع کتابها وجزوات ونشریات و گاهنامه وروزنامه تهیه وتوزیع شده و می شود ، به نظرمی رسد ، دارای اهداف عمومی آموزشی می باشند ولیکن هدف خاصی را دنبال نمی کنند و بدلائل پائین بودن تعداد جلد های مربوطه و عدم دسترسی همه فراگیران به آن و همچنین عادی شدن نحوه توزیع آنان و عدم تآثیر مطالعه وفراگیری آن در سرنوشت آنان وخدمات رسانی به عموم علاقمندان و همینطور اهمیت فراتر دروس مدرسه ودانشگاه نسبت به آنها ، اینگونه نشریات نیز مورد توجه وبهره برداری قرار نمی گیرد ومتاسفانه هزینه وبودجه زیادی را نیز در بر گرفته است وجوابگوی اهداف آموزش نیست.
طی بررسیهای صورت گرفته ومشاهدات علنی از انجام آموزش به روشهای مذکور ، آنچنان که مد نظر مسئولین و حتی مورد نیاز و انتظار داوطلبان آموزشی است ، هدفمند ومؤثر وبه روز نمیباشد ونکته اساسی وحیاتی دیگر ، به فرض اینکه روش وشکل ومحتوای آموزشی موجود اغنا کننده آنان در زمینه های علمی و عقیدتی وسیاسی باشد ، بدلیل تبلیغات مسموم دشمن در سطح جامعه و جاذبه های کاذب شبیخون وناتوی فرهنگی وسم پاشیهای سیاسی داخلی وخارجی ، دست یابی به اهداف آموزش با کمیت وکیفیت فعلی در سطح جامعه عملی نسیت و ازطرف دیگرتمایل بعضی از جوانان به فرهنگ وارزشهای ناهنجار غربی ، ناامنی فرهنگی ودینی وسیاسی درجامعه را سبب شده است و با تآثیر آن بردیگران ، امکان تاثیر در برخی از فراگیران را نیز نباید نادیده گرفت وبعضاٌ آنها را به سر دور اهی صراط مستقیم وغیر آن قرار می دهد و لذا می طلبد علاوه بر برنامه ریزی آموزشی با شیوه ها ی نوین وبکارگیری کلیه ابزار وامکانات موجود برای علاقمندان ، بگونه ای این موضوع را سراسری و برای سایر مردم در سطح جامعه نیز برنامه ریزی واقدام نمود.
دراین روش علاوه بر تضمین سلامت ونقش مثبت وارزنده آموزش برای حضور فعال و مستدام نیروهای مستعد ارزشی وحزب الهی در سطح جامعه ، امنیت فکری واخلاقی و دینی وسیاسی برای عموم مردم را فراهم خواهد کرد ویک جامعه سالم مذهبی ودر خور کشور جمهوری اسلامی ایجاد وبا تقویت وگسترش ارزشهای دینی و محدود ومحصور نمودن ناهنجاریهای اخلاقی و اعتقادی وسیاسی ، دربرابر تهاجمات مختلف دشمنان وبیگانگان آماده ، هوشیار ومقاوم بوده ونسبت به مقابله وخنثی نمودن آنها موفق وپیروز خواهند بود.
اجرای آموزش فراتر از قشر جوانان است وروشها واشکال مختلف طرح شده جوابگوی آن نمیباشد ولازم است با طرحها وابتکارات مدیریتی وتغیرات آموزشی در سازمان ها ومؤسسات مربوطه وبرنامه ریزی جامع وگسترده وبا بهره گیری از امکانات روز وشیوه های نوین نسبت به آموزش عمومی و فراگیر اقدام نمود.
آنچه مربوط به دروس عقیدتی وسیاسی مدارس ابتدائی و راهنمائی ودبیرستان ودانشگاهها ومحتوای آن بر می گردد ،  فراتر از این موضوع ومربوط به سیاست گذاران مربوطه در برنامه ریزی کلان کشور است.
صدا وسیما ومطبوعات وانتشار کتابهافراوان در زمینه های مختلف نیز موضوعی در همان راستا میباشد.
سخنرانیها ، موضع گیریها ، مصاحبه ها ، تجمعات ، مقالات و اعمال ورفتار صاحبان علم وسیاست و افراد مطرح ومتنفذ ومدیران رده بالا وارشد در سطح کشور ازجهات مثبت ویا منفی مؤثر ، ولیکن قابل کنترل وهدایت میباشند و چنانچه مسئولین ذیربط کوتاهی نمایند ، در برابر ملت وخداوند کریم و بهای سنگینی که تاکنون برای بدست آوردن انقلاب وجمهوری اسلامی واحیاء ارزشها پرداخت شده است  ،  پاسخگو خواهند بود.
اما آنچه مربوط به تمام سازمانها ونهادها وستادها وادارات آموزشی وتبلیغاتی وارشادی وبخصوص پیرامون ارزشهای دینی و اعتقادی واخلاقی وسیاسی ومنطبق با قرآن کریم وسنت وسیره انبیاء واولیاء الهی است ، باید توجه داشته باشندکه:
- تعلیم وتربیت دینی وآموزش مذهبی همه مردم در همه سطوح وبرای همه اقشار جامعه نیاز حیاتی است.
- درصورت تصعیف بنیه علمی مذهبی وسیاسی مردم خطرات آن اول متوجه همان مردم وسپس سایر مردم وجامعه را در بر خواهد گرفت ودنیا وآخرت را تحت شعاع  خود قرار خواهد داد.
- تهدیدات وحملات محسوس ونامحسوس دشمنان بین المللی به سرکردکی امریکا و صهیونیست بین الملل ووهابیت جاهل وعوامل داخلی آنان را نباید دست کم گرفت وبه فراموشی سپرد وهر روز باید زنگ هشدار را به صدا در آورد.
- دربرابر استفاده دشمنان داخلی وخارجی از امکانات وتدارکات وشیوه های نوین ومدرن زر وزور وتزویر ، روشهای ارتباطی صوتی وتصویری ، ایجاد شبهات دینی واعتقادی وسیاسی و طرح تسامح وتساهل ، توسل به شایعات ودروغ پردازی و سوء استفاده از فرصتها ، توطئه های سیاسی وفرهنگی واخلاقی وفکری ، بهره برداریهای اقتصادی و روانی ومقطعی ودیگر روشها ، باید شیوه های فراتر دقیق و صحیح و سالم وکاربردی و متناسب را ابداع وارائه نمود  ودر امر آموزش وتعلیم وتربیت دینی واعتقادی مورد توجه وبهره برداری قرار داد.
 - رعایت تقوا ، وحدت وهمدلی ، اطاعت از ولایت فقیه (رمز پیروزی در همه امور) نباید فراموش شود.
لذا در بهره گیری از شیوه های جدید باید اهمیت موضوع را به هرشکل ممکن به اطلاع مسئولین ذیربط کشوری جهت برنامه ریزی واقدام در رسانه های عمومی و مراکز آموزشی تحصیلی رساند.
باید فرصتها ومنابع واماکن موجود و فعال و مشخصات و محل فعالیت صاحب نظران مؤمن و مرتبط با ارزشهای دینی واخلاقی وسیاسی وهمسو با اسلام ناب محمدی (ص) را به شکل ممکن باطلاع عموم  مردم رسانده شود.
لازم است صاحب نظران مفسدواماکن ومنابع وابسته به آنان و سرنخ های آلوده و منحرف و همگام با اسلام امریکائی  ومخالف با سیره و سنت انبیاء واولیاء الهی وارزشهای انقلاب را به مردم معرفی وخطرات آنان را گوشزد نمود.
بدون مطالعه و بررسی نیازها از تدوین وچاپ اطلاعیه ونشریه وجزوء وکتاب و... خود داری نمود وبا مطالعه وبررسی وتشخیص نیازهای ضروری ، مطالب خاص وویژه در غالب یکی از نشریات مذکور تهیه وبادقت وتوجه خاص بدست افراد مورد نظر ونیازمند به امور آموزشی رسانده واز تحویل آن مطمئن شد واز انتشار موارد انحرافی جلوگیری نمود.
بدون احساس نیاز آموزشی ، نسبت به نشست ها ومیتینگ های سیاسی وفرهنگی و بزرگداشت شخصیتها واساتید بزرگ علمی ومذهبی وبرگزاری همایشها وامثالهم اقدام ننمود  وبرای انجام هرگونه امری در این زمینه خصوصیات واهداف آموزشی  آن برنامه و نتایج مقطعی ودرازمدت آن باید مورد توجه قرار گرفته باشد.
    برای دست یابی به نتایج مثبت آموزشی توجه شما را به این نکات جلب می نمایم ، تمام امور آموزشی وسیاسی وحکومتی  اسلام و مسلمین در مساجد انجام می شده است ودر صدر اسلام مسجد مرکز حکومت وهرگونه تصمیم گیری برای مسلمین بوده است ، لذا باید تمام برنامه ریزیها وتعلیم وتربیت وآموزش بخصوص در بعد سیاسی وعقیدتی را بهر طریق ممکن به مساجد سوق داد وخود وجود مساجد وحضور در آن نوعی معنویت فردی واجتماعی را بدنبال خواهد داشت.
استفاده بهینه از سیستم های صوتی وتصویری مدرن موجود و به خدمت گرفتن روشهای ارتباطی فردی واجتماعی که در دسترس عمومی مردم است و امکاناتی مانند ماهواره ،  اینترنت ، پیام کوتاه ، انواع سی دی  وامثال آن به منظور تآمین شرایط و تدارک امکانات آموزش نیمه حضوری وغیر حضوری عمومی وفراگیر ، باید مورد مورد توجه قرار گیرد.
همه سازمانها ونهادها امکان بهره گیری هرکدام از روشهای مذکور را دارند ودر اشکال مختلف آموزش حضوری ونیمه حضوری وغیر حضوری عقیدتی وسیاسی به نظر می رسد:
شیوه آموزش حضوری همانند دانش آموز ومعلم وآن هم در تمام رده های مقاومت وبا تفاوت های آن در محتوا ونحوه اجرائی موجود ،  کارآئی خود را از دست داده است  وباید آموزش عقیدتی وسیاسی حضوری بصورت مباحثه و در سطح علمی وسیاسی بالا وگسترده ومستمر وبا حضور مستمع آزاد  و در برخی از رده ها وبخصوص در مساجد صورت پذیرد و نتایج مثبت حضور فعال وکسب امتیاز مثبت آن در جایگاهی از همکاری نیروهای مذهبی وپرونده آموزشی سازمانی وغیر سازمانی آنان ثبت گردد واین امتیاز فقط شامل افراد فعال ومؤثر در آن مباحثه گردد و بعنوان دوره آموزشی مورد بهره برداری ودخیل در سوابق فراگیران قرار گیرد واین بعنوان یک نمونه از آموزش حضوری مورد بررسی واقع شود.
در پیشنهاد بعدی در آموزش حضوری ، استفاده از روحانیت بعنوان استاد ومربی  در اینگونه دروس نقش اساسی ایفا خواهد کرد ولذا به منظور دست یابی به اهداف :
- انجام دوره آموزش عقیدتی وسیاسی بصورت حضوری برای تمام علاقمندان ونیروهای حزب الهی ومذهبی
- حضور همه آحاد مردم در اینگونه کلاسها وبهره برداری از موضوعات مطروحه و توجه به نقش مؤثر آنها درجامعه
- فعال و پررونق نمودن تمام مساجد وبهره مندی از جو معنوی حاکم بر آن وحضور نیمه اجباری جوانان و همه عناصری که باید در دوره آموزش مورد نظر شرکت نمایند ، در مساجد محل
- توجه به اهمیت مساجد برای حفظ وگسترش ارزشهای انقلابی ودینی
- متوجه نمودن روحانیت به وظیفه اصلی ارشادی خود و ادای دین خود به انقلاب واسلام وبهره مندی مادی آنان در حداقل ممکن بعنوان حق الزحمه مربیگری وتوجه واحترام  به روحانیت بعنوان پشتوانه مؤثر در حفظ وگسترش ارزشها
- دست یابی تشکیلات وسازمان به اهداف آموزشی ودسته بندی آموزشها وبرگزاری آزمون واعلام نتیجه وصدورگواهی ودرج در سوابق پرسنلی وسازمانی افراد واثر گذاری در سرنوشت پرسنلی وخدمات رسانی آنان.
برای دست یابی به این اهداف وسایر اهداف دیگر  و برگزاری کلاسهای آموزشی درمساجد و بهره مندی عموم مردم و به همکاری گرفتن روحانیت محترم ، روشهای اجرائی ذیل پیشنهاد می شود:
- درسطح شهرودرسطح هرحوزه ودراکثر محله های شهر، مساجد دارای پایگاه مقاومت بسیج وسایر مراکز فرهنگی وقرآنی در آن ودارای شرایط عمومی برای تشخیص ودعوت سخنران را مشخص وجهت اجرای این طرح درطول سال با مسئولین مسجد هماهنگ وآنان ملزم به همکاری نمود.
- روحانی وامام جماعت همان مسجد شناسائی  ویا ازطریق همه پایگاهها وحوزه های بسیج وحوزه های علمیه روحانیون ولائی وارزشی و واجد شرایط برای مربیگری واستادی انتخاب ویا بصورت داوطلب مشخص و نشان شوند.
- برای همه افراد پرونده مربیگری تهیه وشرایط قانونی و انقلابی مطرح وتوافق واعمال گردد.
 - موضوع ومتن آموزشی عقیدتی وسیاسی وعلمی وفرهنگی واخلاقی به آنها داده شود و از آنها خواسته شود در طول هفته و درشبهای مشخص وبه مناسبتهای مختلف مذهبی و ایام الله به مدت یک ربع الی 20 دقیقه درقالب سخنرانی این موضوع را در بالای منبر توضیح دهند و جوانان وعلاقمندان راملزم به یادداشت برداری نمایند.
- مسئولین عقیدتی ومذهبی مسجد شامل پایگاه بسیج وسایر مراکز ویا نماینده قانونی عقیدتی بطور شایسته ( محسوس و یا غیر محسوس) اسامی فراگیران ثبت نام شده برای کلاس را کنترل وحضور وغیاب نماید.
- پس از پایان سلسله مباحث آن  مربی با اعلام قبلی تمام آن افراد به مکان وزمان خاصی دعوت و ضمن هماهنگی قبلی با آن مربی سؤالات درس تهیه و از این فرایران آزمون بعمل آید ونتایج مربوطه ثبت وپس از صدور گواهی در پرونده آموزشی وپرسنل افراد قرار گیرد.
- برای اطلاع وحضور عموم مردم موضوع درس و محل کلاس( مسجد مورد نظر) ونام استاد ومربی( روحانی وامام جماعت) ازقبل برای تمام شرکت کنندگان اعلام گردد وآنان در طی ارتباط با مراکز مذهبی داخل مسجد از کمیت وکیفیت کلاس مطلع شده واستقبال نمایند ، به نظر می آید بهترین شکل آموزش عقیدتی وسیاسی به شکل حضوری این روش باشد که باید مورد بررسی وتکمیل واقدام گردد.
شکل دیگر آموزش بصورت نیمه حضوری است که می توان قسمت حضوری آن را به روشهای فوق الذکر انجام داد وتمام فراگیران را نسبت به قرآن کریم ( سوره وآیات مورد نظر) واحادیث ( موضوع خاص) و کتاب وجزوء وفیلم وسی دی وآدرس اینترنتی و سایر موارد مورد نظر آموزشی در زمینه های عقیدتی وسیاسی راهنمائی ویا با تهیه آنها و تحویل به علاقمندان اقدام نمود  و در یک زمان ومکان خاص ، با اطلاع قبلی آزمون برگزار وبهره برداری نمود.
شکل سوم آموزش بصورت غیر حضوری است که بهترین راهکار برای درگیر نمودن تمام اعضای یک خانواده واستفاده از بهترین اوقات مناسب وفرصتهای خالی نیروهای مذهبی وخانواده های مربوطه برای فراگیری علوم سیاسی وعقیدتی است.
با تهیه منابع آموزشی وتحویل به مردم ویا با راهنمائی آنها وخانواده مربوطه به منبعی مشخص ومعرفی مسجد و روحانی  راهنما ، بصورت حضوری آزمون برگزار ویا به همان صورت غیر حضوری نتیجه وخلاصه مطالب در قالب مقاله ویا پاسخگوئی به سؤالات تشریحی (تحویل شده)در مدت زمان معینی جواب دریافت وسایر اقدامات اداری انجام شود.
تاثیر زمان ومکان و اهمیت مساجد ونقش آموزش درسرنوشت فراگیر
    متاسفانه دراکثر مساجد ومراکز فرهنگی وقرآنی جایگاه وامتیازی برای دروس عقیدتی وسیاسی ومعارف اسلامی در نظر گرفته نشده است و عناصر داوطلب ونیازمند با ترجیح دادن بهره برداری از اکثر اوقات به نفع شخصی و به درس وبحث مدرسه ودانشگاه وپرداختن به کارهای اقتصادی از استقبال و روی آوردن به اینگونه کلاسها به نحوشایسته اقدام نمی کنند ودر اکثر مواقع این دوره های آموزشی موفقیت کامل را بدست نمی آورند.
همچنین درخیلی از مواقع ثبت نام ودعوت از افراد علاقمند وتشکیل کلاسها به ایام تعطیلات کوتاه مدت ویا طولانی مدت  در طول سال موکول می شود که این مواقع نیز زمان استراحت کاری وتحصیلی عموم مردم میباشد واین هم در کمیت وکیفیت(کاهش)دراستقبال عمومی ازآن مؤثر است وساعات ممکن برای انجام فعالیت دست اندرکاران برگزاری دوره ها ومربیان با زمان اشتغال بکار و یا تحصیل و استراحت خانوادگی افراد متقارن وهمزمان میباشد واین هم یک سوی دیگر ناهمگونی است.
ونکته دیگر اینکه دروس عقیدتی وسیاسی ومعارف اسلامی باید در یک مکان معنوی و برخوردار از فرهنگ انقلابی واسلامی تشکیل شود و علاوه بر اینکه مربی واستاد باید خود بخود نمونه کاملی از شعور ومعرفت معنوی وسیاسی درجهت دعوت ونیل به اهداف الهی باشند ، ازنظر سن وتحصیلات وسوابق واعمال ورفتار وبخصوص وضعیت ظاهری واجتماعی باید معرف آن درجات و محسنات دینی نیز باشند.
ومهمترازهمه شرایط مذکوراینکه بدلیل پیچیدگی شدیدزندگی بخصوص دربعداقتصادی وعادی شدن وضعیت ناهنجارفرهنگی واعتقادی مردم بویژه درقلمرو سست شدن وکاهلی دراعمال ورفتار عملی وتا حدودی به حاشیه سپردن سرای آخرت،همگی دست به دست همه داده است تاضمن عدم احساس نیاز به مباحث دینی(اعتقادی ، عملی ، اخلاقی ،فرهنگی) وسیاسی در استقبال ازآن وحضور در دوره های مربوطه قصور وکوتاهی وبی مسئولیتی فراوانی مشاهده ومعمول گرددومتآسفانه بااطلاع دشمنان خارجی وسرسپردگی عوامل داخلی آنان از این وضعیت در صدد برنامه ریزی وبهره برداری از شرایط نموده و با مقدمه سازی تهاجم وناتوی فرهنگی وحمله وتوهین به مقدسات دینی وایجاد اختلاف در بین شیعه وسنی وادیان مختلف ، طرح حمله به ارزشهای دینی واسلام ناب محمدی (ص) و جایگزینی اسلام امریکائی را در دستور کار خود قرار دهند واینجاست که هوشیاری ودقت عمل وبرنامه ریزی صحیح ودقیق مسئولین وآحاد مردم وبخصوص نیروهای مذهبی و دلسوز وهمواره مدافع انقلاب وجمهوری اسلامی با ارزشهای واقعی اعتقادی وسیاسی آنرا می طلبد و هرلحظه غفلت از آن موجب پیشروی دشمن خواهد شد وموفقیت دشمن شکست ونابودی را برای ما در بر خواهد داشت.
بااین شرایط چند طرح کلی وجزئی پیشنهاد می گردد:
- قبل از هرچیز باید کارهای موازی دستگاهها وسازمانها و نهادها وسایر ادارات درخصوص برنامه ریزی و اقدامات آموزشی وفرهنگی درسطح جامعه وبه منظور بهره برداری عموم مردم ویا یک قشر خاص هماهنگ شود وبا یک برنامه ریزی دقیق تمام امور بدست یک مسئول سپرده شود ویا اینکه یک مجموعه بر همه امور ناظر گردد ونهایتاٌ اینکه گزارش وعملکرد فعالیتها به یک دستگاه اجرائی وتوانمند منعکس شود  ، تا توزیع عادلانه ویکنواخت تمام امکانات مادی ومعنوی در سطح جامعه را در بر داشته باشد و از محروم ماندن یک محیط جلوگیری نماید و باتوجه به شناخت قبلی نسبت به محله های مختلف در اختصاص امکانات و اقلام مورد نیاز بصورت تخصصی وکارشناسی اقدام شود واز انجام کار بصورت موازی ونادیده گرفتن شرایط زمانی ومکانی واستفاده کلان یک محل در برابر عدم دسترسی محله دیگر به امکانات مورد نیاز جلوگیری بعمل آید.
- پیشنهاد می شود تمام امور آموزشی اعتقادی وعملی وفرهنگی وسیاسی وحتی در صورت تشخیص ولزوم امورنظامی وامدادی وبهداشتی وخدماتی وسایر موارد عمومی عام المنفعه آموزشی  به مساجد سوق داده شود و از صرف هزینه های بیمورد و نصب چادر و سوله و مکانهای موقت که بعضاٌ مزاحمتهای محلی وعمومی وحق الناس واسراف در بودجه وامثالهم رادر بر دارد وکرایه نمودن مکان، جلوگیری نمود.
به سخنان گرانقدر رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت مساجد از تاریخهای 21/8/57-1/2/58-18/4/85-14/8/59-10/4/60-18/6/60-22/7/61-25/7/61 توجه بفرمائید:
مسلمین صدر اسلام با اجتماع حج وبا جماعت جمعه کارهای مهم انجام می دادند. درخطبه روز جمعه این طور نبود که فقط یک سوره و دعائی بخوانند وچند کلمه بگویند، با خطبه های جمعه بسیج سپاه می شد ، واز مسجد به میدان جنگ می رفتند،وکسی که از مسجد به میدان جنگ برود، فقط از خدا می ترسد وبس ، واز کشته شدن وفقر وآوارگی نمی ترسد ، وچنین سپاهی سپاه فاتح وپیروز است .
در صدر اسلام اینطور نبوده است ، مسجدها محلی بوده است که از همان مسجد ارتش راه می افتاد برای جنگ با کفار وباقلدرها، ازهمان توی مسجد، آنجا خطبه خوانده می شد ، دعوت می شدند مردم به اینکه فلان مثلاٌ آدم متعدی در فلان جا قیام کرده برضد مسلمین یا مال مردم راچپاول می کند، قلدری می کند ، انحرافات دارد وازهمان مسجد راه می افتادند ومی رفتند طرف دشمن.
مسجددراسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش حرکت های اسلامی بوده ، از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می شده است واز مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار ووارد کردن آنها در بیرق اسلام بوده است ، همیشه در صدر اسلام ، مسجد مرکز حرکات ومرکز جنبش ها بوده است .
چون ملت مبارز رمز پیروزی را یافته است و با هوشیاری در یافته که بسیج عمومی ازسنگرهای الهی مساجد و منابر و محافل دینی تشکیل گردید، لازم است این سنگرهای اسلامی راحفظ نمائیم.  
مجالس جماعت است که مردم در هرروز مجتمع بشوند در مساجد ، نه همان مجتمع بشوند، بگذارید این پیرمردها واز کار افتاده ها بروند ، نه ، مساجد باید مجتمع بشود از جوانها ، اگر ما بفهمیم که این جماعات چه فوایدی دارد واگربفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است ، چه مسائل سیاسی را حل می کند ، چه گرفتاریها را حل   می کند، اینطور بیحال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند نفر پیر زن وپیر مرد، وقتی جماعت برود واشخاص مؤثر بروند، همه بروند آنجا مجتمع بشوندودرآنجا خطیب برایشان مسائل روز را بگوید ومسائلی که ، مشکلاتی که دارند بگوید ، این حل میکندمطالب را. همین محرم وماه رمضان ، محرم وصفر وماه رمضان آنقدر برکاتی که بر این سه ماه مرتب است نمی شود انسان احصا کند . این اجتماع عاشورا واین برگزاری عزای شهید ، بزرگتر از شهید عالم، این عالم ، این  آنقدر برکات دارد. همان وقتی هم که این مسائل سیاسی در آن طرح نمی شد آنقدربرکات داشت برای ملتهاکه قابل احصا نبود.
مسجد محل بسیج بود ، بسیج سپاه بود ، این مسجدها را باید شما محکم نگه دارید . نگویند به شما که دیگر مسجد    می خواهیم چه کنیم ، ماانقلاب کردیم . ماانقلاب کردیم مسجد درست کنیم.
اسلام مساجد را سنگرقرار داد ووسیله شد از باب اینکه از همین مساجد ، از همین جمعیت ها، از همین جمعات ، ازهمین جمعه ها وجماعات ، همه اموری که اسلام را به پیش می برد وقیام را به پیش می برد ، مهیا باشد.
سخنان حضرت امام(ره) در مورد نقش وجایگاه مسجد زیاد است ونمونه هائی از آن یاد آوری شد که غفلت از امام و عدم توجه به رهنمودهای ایشان و خالی کردن وخالی شدن مساجد را زنگ خطری برای انقلاب وادامه حکومت جمهوری اسلامی را متذکر شویم.
پیشنهاد می شود با برنامه ریزی دقیق وجامع وشناسائی روحانیون و اساتید ومربیان انقلابی ومذهبی و ولایتی بطور هماهنگ در تمام این مساجد برنامه وکلاس آموزشی وبا اعلام قبلی  ،  برنامه هفتگی وماهانه وحتی سالانه داشته باشند.
و موضوعات آموزشی و محل کلاسها ( مساجد مورد نظر)باطلاع عموم برسد
برای عموم مردم بطور مرتب جوائز و یادبود بطور محدود تهیه وبعنوان جایزه وهدیه تقدیم شود.
شرکت در امتحانات وآزمون مربوطه واخذ گواهی برای شرکت کنندگان الزامی شود و ورود به مرحله بالاتر در درجات فرهنگی وعلمی و بهره مندی از خدمات عمومی در مساجد وامکانات فرهنگی،علمی وآموزش را موکول به ارائه موفقیت دراین دوره ها بنمایند.
بنابراین با حذف برنامه ها واقدامات موازی ووجود همه برنامه های آموزشی در مساجد و تداوم آن در طول سال علاوه بر بهره مندی عموم مردم ، افراد مذهبی نیز در مقطعی از روز وهفته وسال وماه و حداقل برای اداء تکالیف الهی در مسجد حاضر شده و با بهره مندی از آموزش از امتیاز مربوطه نیز استفاده خواهند کرد و مهمتر از همه اینکه با شعور ومعرفت از معنویت مسجد و معارف اسلامی وسیاسی برنامه های آن واهداف الهی فراگیر واستاد ومسئولان در هدایت بشر بسوی خداوند و خیر وسعادت در دنیا وآخرت برای همیشه بهره مند خواهند شد.
ذکر ویاد آوری دو نکته در این طرح نیز ضروری به نظر می رسد:
- حکومت جمهوری اسلامی است وایران اسلامی ام القرای امت اسلامی وجهان اسلام است وروحانیت قبل وبعد از پیروزی انقلاب نقش اساسی را درآن داشتند وهمانظور که درتمام اقشار جامعه بعضاٌ آدمهای ناهنجاری وجوددارد ، شاید در این قشرمتدین ومذهبی یکی2نفرپیدا شوندکه موافق بااین اموردرمسجدنباشند،آنچه ازسخنان ورهنمودهای حضرت امام(ره) در ارتباط با روحانیت وانقلاب وجمهوری اسلامی وجود دارد و لزوم اطاعت و بکارگیری احکام ودستورات دینی وحکومتی در قرآن کریم وسنت معصومین(ع) در کسب وتحصیل تقوای الهی ابلاغ گردیده است ، به صراحت می توان گفت،که این افراد مشکل دارند و نباید به نظر آنهاتوجهی کرد وباید آنها به بزرگان وعلماء دینی واگذار شوند والبته حفظ حرمت وقداست مسجد چیزی است که در هر برنامه ودر هرمرحله ای باید به آن توجه داشت که خود این توجه ورعایت نمودن مردم ، بیانگرنوعی معرفت و نمودی از معنویت خواهد بود.
- در جامعه اسلامی وتبین اهداف انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی و نقش با اهمیت مساجد در سرنوشت مردم وجامعه و همچنین شفافیت شرایط و مشخصات عناصر انقلابی و متدین ومذهبی وولایتی ودر یک کلمه با تقوا در مقابل دیگر افرادی که بنوعی با درصدهای متغیر دچار انحرافات مذهبی وسیاسی هستند ، وجود عناصر مخالف ویا ناراضی در مساجد وبعنوان هیئت مدیره ویا هیئت امناء جهت اینگونه فعالیتهای مذهبی وسیاسی وفرهنگی واجتماعی قابل پذیرش نیست و مسجد خانه خداست و اختیار آن در دست مؤمنین و مؤمنات است و باید در راستای امور دینی وسیاسی وحکومتی مورد بهره برداری قرار گیرد وجای تعجب است که چرا مسئولین مربوطه اجازه فعالیت و مدیریت در این اماکن مقدس را به اینگونه افراد مخالف وناراضی می دهند و عجیب تر اینکه در اختیار گرفتن مسجد برای فعالیت بسیجیان را به موافقت این افراد موکول وسنگ اندازی می کنند ولذا باید دست اینگونه افراد در جامعه اسلامی از مساجد کوتاه شود که تعداد آنها معدود است ولیکن یک مورد هم درجامعه اسلامی وآن هم درمسجد زیاد به نظر می رسد.
بهرحال غفلت از دشمن و عدم توجه به مردم وجوانان وسر سری گرفتن امر آموزش وتعلیم وتربیت  بخصوص در موضوعات عقیدتی وسیاسی در این دنیای پیچیده و تو در توی سیاسی و ضد اسلام ومعاند با جمهوری اسلامی ایران خطر آفرین است وباید با هوشیاری ومطالعه ودقت نظر و با برنامه ریزی جامع وگسترده به آموزش وتعلیم وتربیت دینی مردم وبخصوص جوانان وبویژه بسیجیان ، این نیروهای وفادار ومدافع با ارزش در انقلاب و برای حفاظت ونگهبانی از ارزشهای اسلامی ومعنوی همت گماشت.

ارزیابی دوره آموزش و مرییان
 
    علیرغم اهمیت وارزش ارزیابی مربیان آموزشی ، در اکثر دوره های آموزشی یکی از ضعیف ترین وبنوعی بی اعتبارترین برنامه های پایانی دوره ها شکل و نوع ارزیابی ، زمان انجام اریابی ، میزان توجه و اهمیت به ارزیابی دوره و مربیان واحیاناٌ مسئولان ومکان وامکانات آموزشی بوده است .
هر دوره ای وهر شخص مربی واستادی وهمچنین مکان وامکانات آموزشی باید مورد ارزیابی قرار گیرد ونتیجه ارزیابی حتماٌ در دوره مشابه بعدی مورد توجه و دخیل قرار گیرد.
فرم وشکل ارزیابی نباید به چند سؤال تستی ومورد نظر مسئولان مربوطه متوقف شود وبنوعی فراگیر آموزشی در یک عمل انجام شده قرار بگیرد.
فرم ارزیابی باید بصورت سؤالات تشریحی و جزئی باشد که فراگیر آنچه در ذهن اوست را منعکس نماید.
یکی از روشهای مناسب ارزیابی مصاحبه حضوری یک کارشناس ارزیابی با فراگیران دوره میباشد.
هر درس و هرمربی با سایر نیازهای ارزیابی در حین آموزش باید مورد ارزیابی فرا گیر قرار بگیرد و فرم مربوطه باید در طول دوره در اختیار اوباشد.
چنان باید به فرم و نفس ارزیابی اهمیت داد که با اعلام قبلی به فراگیران یک امتیاز شایسته برای آن در نظر گرفته  و حتی از طریق همین فرمها ومصاحبه میزان حضور وتوجه فراگیر در دوره آموزسی را مورد ارزیابی قرار داد.
از نتیجه ارزیابی  نیازهای آموزشی فراگیران ، هویت وخصوصیات سیاسی ومذهبی وتوانائیهای علمی اساتید ، نقش زمان و مکان وامکانات آموزشی،کمیت وکیفیت آموزش،میزان سرمایه گذاری دربحث آموزش باید بدست آوره شود.
ارزیابی مربیان رابایدجدی گرفت ودراولین فرصت نقاط ضعف وقوت وی راباطلاع ایشان رساندودرارزیابی بعدی بدنبال اصلاح آن به نقش ارزیابی توجه نمود. قرآن کریم درآیه 5 سوره جمعه می گوید، شرح حال کسانیکه علم تورات را دارند وبه مضامین آن عمل نمی کنند همچون حال چهارپایانی است که بارکتاب برمی دارند، حال که سودی به حال آنها ندارد.
ارزیابی می تواندیکی ازابزارهای شناسائی میزان کمی وکیفی علمی وسیاسی واعتقادی فراگیران باشدوضمن توجه به آن درامر آموزش باارزیابی دقیق وجامع می توان سطح معنویت آنان راارزیابی کردویک نتیجه گیری آماری بعمل آورد.باید بطور کارشناسی به ارزیابی در همه ابعاد پرداخت و در ادامه وروندکارآموزش ازآن استفاده نمود.           
نتیجه گیری
    انواع آموزشها در زمینه های مختلف واز جمله در زمینه عقیدتی وسیاسی از نیازهای حیاتی بشر است وباید به آن توجه داشت و جامعه اسلامی ایران ومسئولین مذهبی و متدین وولایتی آن باید به فکر سلامت دینی وسیاسی مردم باشند وبه این نکته توجه داشته باشند که دشمن به اشکال مختلف و با روشهای نوین ارتباطی سعی می نماید در تضعیف وتخریب اصول اعتقادی وعملی وفرهنگی واخلاقی وسیاسی مردم وجامعه به هرطریق ممکن اقدام نماید وتوسط عوامل وعناصر سست عنصر وابسته داخلی یکسری ناهنجاریها و اعتقادات وروشهای سیاسی غلط و ناروا و غیر اسلامی راجایگزین آن نمایند.
با شناسائی مسئولین واساتید ومربیان وبخصوص روحانیت دلسوز وانقلابی وولایتی وتوانمند وبکارگیری آنان بعنوان استاد ومربی و استفاده از مساجد بعنوان مکان معنوی ومذهبی مناسب و در تمام اوقات شبانه روز ودر طول سال اقدام به آموزش مردم در سطح عمومی وبخصوص قشر جوان ومؤثر در آینده انقلاب وکشور وبویژه برای عناصر ولایتی ومومن برنامه ریزی آموزشی بعمل آورده واقدام نمود و برنامه های مذهبی ومعنوی وآموزشی مساجد را در دست گرفت وبه نحواحسن استفاده نمود.
موضوعات آموزشی ومکان ومدت آن ونام مربی واستاد به اشکال سازمانی وقانونی باطلاع جوانان و داوطلبان رسانده شوده و به منظور تکمیل پرونده آموزشی و احتساب امتیاز آن در برخورداری از هرگونه امتیاز محلی ومعنوی وفرهنگی وآموزشی در مسجد و همینطور بهره مندی از هرگونه خدمات سازمانی  ازحضور آنان در کلاسها وسخنرانیها آمارگیری وپس از آزمون (حضوری وغیر حضوری)مربوطه نسبت به صدور کارنامه وگواهی آموزشی اقدام نمود.
درآموزش به هرشکل حضوری ونیمه حضوری وغیر حضوری باید از روشهای نوین آموزشی وارتباطی سمعی وبصری ومکتوب استفاده نمود واز هزینه های عمومی بی هدف در چاپ وتکثیر وتوزیع  انواع نشریات با اهداف مشترکی که پیگیری خاص ندارد صرف نظر نمود واز کارهای موازی و بی هدف وخارج از مساجد جلوگیری کرد وبایدبگونه ای عمل نمودکه ازحضور مربیان واساتیدواحتمالاٌ روحانیت بی انگیزه وفاقدروحیات انقلابی ومذهبی وسیاسی ومغایر باارزشهای اسلام ناب محمدی(ص)دراینگونه برنامه هاوکلاسها ممانعت بعمل آیدومسئولیت واداره مساجدنیزدردست اینگونه افرادنباشد.
در آموزش عقیدتی و سیاسی باید جلوتر از توطئه دشمن حرکت نمود و نسبت به خنثی سازی آن و هوشیار نمودن مردم کوشید وایجاد انگیزه های مثبت ومعنوی و بهره گیری از تمام امکانات صوتی وتصویری وارتباطی نوین می تواند از راهکارهای مناسب به منظور جذب مردم و ارتقاء بخشیدن وفراگیر نمودن وعمق بخشی به امور عقیدتی وسیاسی در اینگونه آموزشها باشد.
 
  • حسن مومنیراد

نظرات  (۱)

ریشه بیماری ها و درمان آن

3 - و جریان درمانگری و بهبود و شفای آدمی، همان جریان هدایت او بسوی خداست که نور سلامت است: « این کتاب برای کسانی که ایمان آوردند هدایت و شفاست.» فصلت 44- زیرا در منطق قرآنی چیزی تحت عنوان امراض جسمانی وجود ندارد بلکه اینها عوارض هستند یعنی نشانه های مرضی که در دل است و در چندین آیات سخن از مرض قلب است و تنها عضوی از وجود انسان که کانون مرض یا سلامتی می باشد دل اوست که مرضش از کفر و شفایش از ایمان است، از تاریکی و روشنائی. و لذا نزول قرآن جهت خروج انسان از ظلمات و ورودش به عرصه نور است. (حدید9)-

... پس این علوم (پزشکی ) ماهیتاً ضد سلامتی و کافرانه اند و لذا برای اندک تسکینی برای یک بیماری همه ارزشهای اخلاقی و معنوی را قربانی می کنند و لذا علم پزشکی تبدیل به یکی از قلمروهای سیطره بی چون و چرای شیطان بر انسان شده است و کوس اناالحق می زند...

 

 از کتاب "خداشناسی امامیه - امام شناسی قرآنی و خودشناسی الهی- جلد چهارم  " استاد علی اکبر خانجانی - ص 773

      لینک دانلود :

    http://d01.megashares.com/dl/osVCEI7/khodashenasiemamieh4.zip

 در صورت فیلتر بودن  از وبلاگ : https://noorehasti.wordpress.com/ دانلود کنید

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی