دو نکته نیز در این ردیف وجود دارد
، تمامی فیض برندگان اززیارت علی بن موسی الرضا (ع) مؤمنان هستند که
قبلاً اینگونه افراد توصیف شدند و دوم عارفین به حق امام رضا(ع) که این هم
، خلاصه مجری و عامل به تمام فرائض و دستورات دین مبین اسلام در قرآن
کریم ( واجبات و محرمات ) است .
-آنچه تاکنون درخصوص زیارت کردن ودرخصوص اموات در تمام موارد (وبویژه ردیف 28 ) توضیح داده شده است در اینجا نیز صدق می کند.
-زیارت و توسل به پیغمبر (ص) و ائمه
(ع) که امری جداگانه و از نیازهای بشر است و تا حدودی توضیح داده شده است و
این مهم ماوراء زیارت اهل قبور است.
نکته بسیار مهم این است که همه این
اعمال مستحبی است وانجام عمل مستحبی از مؤمنین برای مؤمنین ( زنده و مرده )
است و اینکه خصوصیات مؤمنین قبلاً در انجام واجبات و ترک محرمات توضیح
داده شده است و به همین دلیل شامل افراد غیر مؤمن نخواهد شد.
در بین مردم و مدعیان به پیروان و
معتقدان به دین مقدس اسلام بعضاً اعمال و رفتاروکرداری مشاهده می شودکه
بطورمستقیم اشاره ای به آن درقرآن کریم و نهج البلاغه و همچنین مفاتیح
الجنان نشده است ولیکن این اعمال و رفتار بعنوان امور مستحبی مورد توجه
این مردم ( مسلمان ) قرار گرفته است و انجام آنها در بین آنها و بخصوص از
طرف خانمها ترویج وگسترش یافته است و اگر به این موارد در سایر منابع دیگر
اشاره شده است لازم است مورد تحقیق و تطبیق و بررسی قرار گیرند.
پرداختن به اموری که رضایت خداوند در
آن نیست و بر علیه بندگان ( خوب و مسلمان ) خداوند باشد و به منظوربرخورد
با دیگران ودعا و نفرین کردن برعلیه آنها باشد و شرایط بیان شده در قرآن
کریم و دستورات و فرائض آن و اگر واجبات و محرمات را می دانند ولی توجهی به
آنها نمی کنند و یا فرائض اصلی برای آنها بی اهمیت میباشد ولیکن موقعیت
آنها طوری شده است که (بدور از ریا و خود نمائی و با رعایت دقیق شرایط و
ضوابط آن و بقول خودشان برای رضایت خداوند)مستحبات راانجام می
دهند،همانند اینکه کافری عمل خیری راانجام بدهد ،با این تفاوت که تمام ثواب
وارزش ومحسنات واجروپاداش این اعمال و رفتار ( مستحبی) برای اینگونه مردم
، به اندازه ذره ای از عذاب و مجازات و عواقب ناگواری را که به موجب ترک
واجبات و انجام محرمات شامل حال خود کرده اند ، نمی تواند باشد و نهایتاً
عذاب آخرت ( با تخفیف نامحسوس از اعمال و رفتار مستحبی ) جزای این افراد
است وآتش جهنم گریبان آنها را خواهد گرفت ( والله اعلم). مطالب نهج البلاغه
ونظرات مفاتیح الجنان در این زمینه رعایت نشود ومد نظر قرار نگیرند ،
این امور نوعی گناه و اسراف است و نه اینکه صاحب باصطلاح نذر به نتیجه
مثبت و دلخواه نخواهدرسیدبلکه گناهی رامرتکب شده است وبایدمنتظر عواقب
دنیوی و اخروی آن باشد.
نتیجه گیری نهائی درمورد جایگاه مستحبات