واجبات ومحرمات درقرآن وسنت وجایگاه مستحبات درعاشورا وبرای اموات -قسمت نهم
آنچه بعنوان اعمال ورفتارمفیدومؤثر ازدنیا برای اموات در مطالب این مقالات بیان شده است
آنچه دردنیای امروزودربین مردم(وبخصوص دربین مدعیان وپیروان مکتب اسلام ) برای پس از مرگ برای آخرت دیگران(اموات) انجام می گیرد .
هر که بامش (پول و مقام وعنوانش) بیش ، برفش ( تعداد تاج و تابلو و آنهم گرانش) بیش
لازم به توضیح اینکه بحث تجدید میثاق با ( اهداف و آرمانهای) شهداء و اموات ( از بزرگان مکتب شیعه ) و بزرگداشت شخصیت آنها و زیارت قبور
آنان با نیت قرب الی الله و اعتراف مجدد بر عبد و بنده بودن خود از کنار قبور آن بزرگواران در برابر خداوند کریم و پندو عبرت گرفتن برای آینده
خوداست
خیلی از موارد مذکور جای سؤال و شبهه دارد وعلاوه بر آن مقداری از آنها را بدعت و گناه تشخیص داده است و بازتاب مثبت دنیائی برای مردم ( مرده
و زنده ) و بازتاب مثبت اخروی ( برای مرده ) نخواهد داشت
تمام آنچه مربوط به امام حسین (ع) و مراسم محرم و صفر می شود تمام آن مستحب است و اول باید به واجبات و بعد به عاشورا وامام حسین(ع) پرداخت
وعاشورابه معنای واقعی آن و آنچه مورد نظر اهل بیت(س) میباشد ، بهترین الگو برای مؤمن بودن و برای پیروان مکتب اسلام ، شخصیت حسین بن علی (ع) است .
واجب ومستحب باهمدیگر و مکمل هم برای مؤمن بیان شده است .
حضرت امام حسن عسگری(ع)می فرماید علامات مومن پنج چیز است ، پنجاه و یک رکعت نماز فریضه (واجب)و نافله (مستحب)وزیارت اربعین امام حسین(ع) و سجده برخاک گذاشتن
ادامه قسمت هشتم
بسم الله الرحمن الرحیم
مطالب اعلام شده در این ردیف از موارد قابل توجه و پاسخ دهنده به گوشه ای از سؤالات مورد نظر ما میباشد و این همان چیزی است که نویسنده را به تحقیق این مقالات وادار نموده است و لذا نکات مهم آنرا در دو بخش مورد بررسی قرار خواهیم داد :
الف - آنچه بعنوان اعمال ورفتارمفیدومؤثر برای اموات در مطالب مذکور بیان شده است
ب - آنچه دردنیای امروزودربین مردم)وبخصوص دربین مدعیان وپیروان مکتب اسلام )
برای اموات انجام می گیرد . و اما ،
الف - نکات مفید ومؤثرومهم دراعمال ورفتارفوق الذکر
- برای خواندن نماز میت باید توجه داشت که آن از شرایط مسلمان بودن است و مسلمان بودن دارای شرایط دیگری هم است و خواندن این نماز بر مرده مسلمان واجب است و فقط این عمل علامت برمسلمانی زنده گان و میت نیست .
- در نماز میت به خواندن حمد و قل هوالله و آیةالکرسی و الهیکم التکاثر اشاره شده است و قرائت این آیات و سوره ها باید ازکسانی باشد ( مرده و زنده ) که خواسته و دستورات این آیات رادرک کرده ورعایت می کنندوالا سودی برای آنهادربرنخواهد داشت .
- پس از سلام نمازمیت ، صلوات فرستادن وارد شده است و می دانید که در قرآن از ایمان آورندگان خواسته شده است که صلوات بفرستند و بیان آن از طرف دیگران سودی بحال کسی نخواهد داشت وافرادی که صلوات را می فرستند ومردگانی که صلوات هدیه آنها می شود ، باید از ایمان آورندگان باشند .
صدقه دادن برای مرده وارد شده است و می دانید که برای صدقه و انفاق کردن دراسلام و همچنین افرادی که مستحق آن هستند ، شرایطی از طرف قرآن کریم)واجبات ومستحبات(بیان شده است و خلاف آن برای صدقه دهنده و مرده مؤثر واقع نمی شود .
- افراد مورد خطاب در انجام اعمال و رفتار اعلام شده برای مردگان در تمام موارد ،مسلمانان و مؤمنان و ایمان آورندگان و نیز منتسب بودن مرده به این خصوصیات و این افراد میباشند و لذا این اعمال و رفتار از آن این مردم است که خصوصیات و کیفیت آنها راقبلا اً مورد توجه و بهره برداری قرار گرفته است .
- دراکثر قریب به اتفاق اعمال و رفتار ودستورات داده شده ، اینگونه نتیجه گیری شده است که دردرجه اول ودرسطح وسیع ودرمراتب بهتروبالاتر عاملین به این اعمال) دردنیا( سود خواهند برد ودر درجه دوم مردگان از این اعمال و رفتارسود می برند .
- تأکید شده است است که مردگان نباید از عمل خیر فراموش شوند وعمل خیر برای مردگان و برای پدر و مادر انجام دعا و اداء قروض ایشان به مردم واداء حق و حقوق خداوند و اداء حق الناس است و همچنین فرستادن صلوات برای پدر و مادر توسط فرزندان بعدازنمازواجب که دراینجانیزاعمال ورفتارواجب)به نیابت از مرده ( محور قرار گرفته است .
-اداءنماز)واجب(بهترین هدیه ازبرادرمؤمن درقیدحیات برای)مرده از مؤمنان(است .
-انسان با دیدن و مشاهده کردن مشخصات مرگ ، باید با اعتراف بر گناهان گذشته
خود و مقصر دانستن خود در آنها به توبه کامل بپردازد و برای قیامت و قبر خود دعا کند وبه وصیت بپردازد و در آن به تأکید بر اداء حقوق خداوند و اداء حقوق خلق همت گمارد واداء آنرا به دیگران نسپارد
- دعاکردن برای اموات ازطرف مؤمنین ومؤمنات وبرای همین افرادازمؤمنین ومؤمنات است.
- کافور به محل سجده میت می گذارندو اگر میت اهل نماز بوده است که این عمل مهرتأئید است و بهتر است که باشد و اگر اهل نماز نبوده است ، این عمل سندی بر رسوائی ودروغگوئی آن میت وعاملین به این مردردنیا و آخرت می شود و علاوه بر مجازات بی نمازی ، کیفر دروغگوئی را نیز ) برای مرده و کسانی که کافور بر محل سجده گذاشته اند ( به همراه خواهد داشت.
- همچنین فردی که مرگ او نزدیک است از مؤمنین و مومنات در خصوص حقوقی که از آنها ضایع کرده است ) غیبت و تهمت و ... ) حلالیت بطلبد انجام واجبات وانجام مستحبات و ترک محرمات و جبران بدیها در دنیا توسط خود فرد و قبل از مردن ودر نتیجه پاک از دنیا رفتن است .
- مؤمنان را از مرگ و برای همراهی و اقامه نماز میت خبر کنید .
- برای مردگان استغفار کنید .
- عاق والدین ومنافق)کافر(وخلاف مذهب ازاعمال ورفتارذکرشده سودی نخواهند برد .
- اگر چهل مؤمن اعتراف به خوب بودن مرده در زمان حیات بکنند و از خدا برای او طلب آمرزش نمایند خداوند او را می آمرزد ، ناگفته نماند که دروغ و شهادت ناحق ازخصوصیات کفار است و مؤمن دروغ نمی گوید و شهادت ناحق نمی دهد ، لذا مرده بایدحداقل در ظاهر اینگونه بوده باشد و آن چهل نفر نیز واقعا مؤمن باشند.
- نظر و حرفی را که مردم ( مسلمانان ) در وصف مرده می گویند ( شناختی که مردم از مرده نسبت به عقاید و اعمال و رفتار در زمان حیات او دارند( ، این همان مطلبی است که در صفحه اول نامه عمل او نوشته میشود .
- ونکته و مطلب مهم آخر اینکه اکثر قریب به ا تفاق این اعمال و رفتار از مستحبات ومهمتر اینکه در تائید واجبات انجام شده توسط متوفی است و پرداختن به تمام آنها نمی تواندجوابگو و جبران کننده حتی برای یک عمل واجب که از انسان فوت شده است باشند و بااستغفار و روی آوردن مکرر به آنها برای اموات شاید باعث شود به نسبت ارزش این اعمال و رفتار، خداوند از حق خودش نسبت به انجام اعمال حرام و انجام ندادن واجبات )
حق الله( در مجازات او تخفیف و یا عفو و بخششی را عنایت فرماید و هرگزحق الناس بخشیده یاتخفیف داده نمی شود مگراینکه توسط بازماندگان جبران شود.
- ضمنا " در ردیف 55 نیز در این خصوص مطالبی بیان شده وخواهد شد . نظرات بیان شده در این مقالات را در مورد مردگان خواندید و ملاحظه نمودید ، حالاببینیم بدنبال اینکه فردی از دنیا می رود ، بستگان وبازماندگان وبرخی از مردم برای اوچه می کنند؟
ب - آنچه در دنیای امروز در بین بیشتر مردم) و بخصوص در بین مدعیان و پیروان مکتب اسلام ) برای اموات انجام می گیرد :
- اکثر مردم بدون توجه به وضعیت اعتقادی شخص مرده و همچنین بدون توجه به میزان پای بند بودن متوفی به واجبات ومحرمات درمراسم تشیع جنازه ، مراسم نمازمیت،مراسم بخاک سپاری و سایر مراسم مربوط به او شرکت می کنند وبه بازماندگان هرکه وهرجورباشند سرسلامتی داده وابراز همدردی می نمایند .بستگان و بازماندگان و بیشتر مردم مطلع شده از مرگ متوفی و همچنین کسانیکه بدنبال دعوت نامه و پیغام از مرگ او با خبر شده اند ، نیز دارای هر گونه عقاید وعامل بر هر عمل واجب و حرامی که باشند و در برابر دستورالعملهای مکتب اسلام و فرائض و تکالیف دستور داده شده درقرآن کریم ( واجب و حرام و مستحب و مکروه ) هرگونه دیدگاه و رفتاری که داشته باشند ، مهم نیست و همه بطور یکسان در مراسم مذکور شرکت می نمایند .
و نکته مهم در دو رفتار مذکور این است که خصوصیات و وضعیت ) اعتقادی ورفتاری و عملی ( زنده و مرده افراد ،برای اینگونه مردم هم تفاوتی نمی کنند .
- برای مردگان ( با کیفیت مذکور( مراسم بزرگداشت ، شب و روز سوم ، شب و روز هفته ، شب و روز چهلم ، شب و روز سالگرد و سالگردها وسایر بر نامه های دیگر وهمچنین ختم ها برگزارمی شود و یااینکه قسمتی از این مراسم بر پا می شود .
لازم است در خصوص مراسمی که در دنیای امروز برای متوفی انجام می شود علاوه برتطبیق این اعمال ورفتاربا نکات مفیدارائه شده درقسمت الف ، دراین مورد نیز با توضیحات مربوط به)دعا( اربعین امام حسین )ع( در ردیف 45 نیزتطبیقی صورت پذیرد .
-برای برگزاری مراسم متوفی اطلاعیه و پوسترها در کمیت و کیفیت های مختلف چاپ و در کوچه وخیابان نصب می شودوبعض ااً همراه با دعوت نامه کتبی برای آشنایان فرستاده می شود و گاه ااً در مطبوعات نیز اقدام به چاپ اطلاعیه می نمایند.
- در بعضی از مناسبتهای مذکور میوه وگز و شیرینی و غذا و بعض ااً همراه با چند نوع خورشت و دسر و به جهت رسم خرما و شله وحلوا و ... تهیه می شود و شرکت کنندگان در مراسم) که اکثر ااً دارای همان خصوصیات هستند ( با هر وضعیت مادی ومعنوی که داشته باشند، موردپذیرائی قرارمی گیرندونذرهاوسفره هاوقربانی ها نیز بعض ااً برپا می شود .
- در بعضی از مراسم های ذکر شده ( بدون توجه به میزان پای بندی متوفی و بستگان و بازماندگان او به دین اسلام و بدون شناخت و بدون در نظر گرفتن نحوه رفتار و عملکرد نامبردگان نسبت به قرآن کریم و دستورات آن ) به نشانه رسم توسط قاریان قرآن و یا از طریق صدای نوار اقدام به تلاوت و پخش صوت قرآن کریم درمنزل ودرمسجد ودرمحل برگذاری مربوط به مراسم وی می نمایند .
- در بعضی از مراسم های فوق الذکر و همچنین در مدت زمانی بعد از مرگ متوفی از طرف شرکت کنندگان در مراسم و در منز ل او بطور اختیاری و یا بصورت استیجاری درمنزل دیگران ویادرمساجدویادر قبرستانها اقدام به ختم قرآن برای متوفی می نمایند
- در بعضی مواقع بازماندگان وبستگان متوفی که بطور ناگهانی کسی را از دست داده اند ناسپاسی و بدگوئی و اظهار کلمات و جملات ناصحیح در شأن خداوند و یا برای روزگار را بیان می دارند .
- درموقعیتهای مختلف توسط شرکت کنندگان درمراسم حمد و سوره ای )صحیح یا غلط و ناقص ویا کامل ( وبدنبال همرنگ شدن با جماعت ، تلاوت می شود وباز با همان شرایط و خصوصیات طرفین )زنده و مرده( درحضور بازماندگان و بستگان متوفی برای اوطلب آمرزش و رحمت ازسوی خداوند می نمایند وسعی می کنند بازماندگان متوفی
)بخصوص آنهائی که صاحب منسب و موقعیتی هستند( متوجه ذکر و همدردی آنها بشوند.
- به مناسبتهای مختلف و به جهت رعایت رسم ، از طرف بعضی از شرکت کنندگان و
مدعوین در آن مراسم از طریق مراکز مختلف و مؤسسات و بنیادها و انجمن ها وهیئتها و
امثالهم تابلووتاج گل وتفت وبعض ااً حجله خریداری می نمایند وباقید نام ونشان خریدار و
متوفی در انظار عمومی و درحاشیه مجلس می گذارند وبعضی نیز با مراجعه به گل
فروشیها دسته یا تاج گل طبیعی خریداری و باز هم با قید نام و نشان متوفی و خریدار،به
مراسم متوفی تقدیم می دارند و در این زمینه هر که بامش ) پول و مقام وعنوانش ( بیش ،
برفش ) تعداد تاج و تابلو و آنهم گرانش( بیش . درارتباط با مراکز تأمین کننده اینگونه
امکانات نیز بیان توضیحاتی ضروری است :
این مراکز به منظورتأمین سرمایه برای نیل به اهداف مختلف تأسیس شده اند که
انشاءالله با نیت الهی وفی سبیل الله دارای اهداف و فعالیتهای فرهنگی و مذهبی و مهمتر از
همه آنها جذب و هدایت صدقات و انفاق مردم برای فقیران و مستمندان واقعی میباشد و لذا
شناخت مردم از کمیت و کیفیت این مراکز و نحوه کار آنها برای تأمین نیات بنیان گذاران
آن و نیات مراجعه کنندگان و بخصوص خریداران تاج و تابلو و دسته گل و امثالهم) که فقط
به منظور تقدیم به مراسم متوفی تهیه شده است ( ضروری میباشد و افرادی که قصد
پرداخت صدقه و انفاق را دارند حتم ااً این را می دانند که ، در پرداخت صدقه ، افراد
مستحق و مستمند و فقیر در فامیل و در بستگان ودرآشنایان ودرمحل به ترتیب از اولویت
برخوردارند و پس از آنها به سایر مردم می رسد که شناخت آن دسته از سایر مردم از
وظائف این دستگاهها و مراکز مشخص و مسئولیت دار در این خصوص میباشد و بهتر
است شناسائی افراد و خانواده های مستحق و تقدیم صدقات و انفاق به آنها از طریق این
مراکز اقدام شود و در راستای ضوابط و شرایط خاص آن اقدام نمایندوحتم ااً این
مراکزوبخصوص محیطهای جذب وهدایت کمک وصدقات وانفاق مردم به نیازمندان
واقعی،بهترین مرجع برای پرداخت صدقه وانفاق منطبق با)گوشه ای(از شرایط مربوط به
صدقات وانفاق دربحث مستحبات)قرآن کریم( میباشندو بایدمردم )مسلمان( با نیت و اراده و
تصمیم قبلی و قلبی به آن توجه و عنایت بنمایند .
اما خریداری و تقدیم تاج و تابلو ودسته های گل و امثالهم به شکل مرسوم در مراسم
اموات و بدون توجه به شرایط صحیح صدقات و انفاق ایجا د خلل و خدشه در نیت عمل می
نماید و مسلم ااً نیت و هدف خریدار و تهیه کننده در این است که به رسم روزگار و برای
همدردی و برای اعلام موجودیت بعنوان حضور در جلسه متوفی برای بازماندگان وهمانند
آن ، این خرید را انجام داده است و این در صورتی است که تأمین کنندگان ) فروشندگان(
از این نیت و اقدام خریدار نیز کاملا اً با خبر هستند و لذا موجب نوعی گناه و ریا کاری و
باعث زحمت ومنت و درد سر برای بازماندگان متوفی و در نتیجه موجب بی اثر کردن
اینگونه صدقات و انفاق برای خریدار و همینطور برای مرده می شوند و در واقع این
نوعی تجارت ومعامله ای بی نتیجه وباطل خواهد بود و نه اینکه عمل مستحبی صورت
نگرفته است بلکه در مواردی موجب گناه برای خریدار و فروشنده می شود و موجبات
خجالت و شرمندگی بعض دیگر از مردم و بروزاختلاف و نارضایتی و احیان ااً درگیری در
این زمینه را در پی خواهد داشت که این موارد نیز از مصادیق بارز گناه است و خارج از
عملکرد مؤمنین میباشد ( و تجار این معاملات باید منتظر مرگ دیگران باشند واز مرگ
دیگران برای مراجعات مشتری خوشحال شوند و در بعضی از موارد موجب اسراف و
تبذیر بخصوص در خرید گل طبیعی می شوند و علاوه بر گناهان مذکور ، این اقدامات
باعث دور شدن آن مراکز مقدس و مهم از اهداف و نیات اصلی خود می شوند و تا حدودی
مسئولیت زمینه سازی گناه برای شاغلین و مراجعین را می تواند درپی داشته باشند که
همگی در زمره گناهان است و اگر گناهی مترتب بر آن نباشد به نظر می آید که ثوابی نیز
برای زنده و مرده از این ناحیه نباشد و در صورتیکه همه موارد آن صحیح باشد و ریا
کاری نیز در بین نباشد و نیت فی سبیل الله و صحیح باشد ، درد سر و منت وزحمتی که
تابلو و تاج و دسته گل و امثالهم برای بازماندگان متوفی در بر دارد به مراتب بیشتر از
ثواب آن برای مرده است . و مراکز دریافت کننده را نیز از مسیر خود منحرف می کنند و
لذا به فراموشی سپردن و هدایت صحیح آن برمسلمانان و جهت دادن صدقات و انفاق واقعی
و صحیح مردم به آن مراکز و به سایر اماکن و افراد مطمئن ومورد نظر با نیت الهی و
بدون اطلاع دیگران طبق نظر اسلام ، لازم و ضروری و از وظائف مؤمنین ومؤمنات
است .
لازم به توضیح اینکه بحث تجدید میثاق با ( اهداف و آرمانهای( شهداء و اموات ( از
بزرگان مکتب شیعه ) و بزرگداشت شخصیت آنها و زیارت قبور آنان با نیت قرب الی الله و
اعتراف مجدد بر عبد و بنده بودن خود از کنار قبور آن بزرگواران در برابر خداوند کریم و
پندو عبرت گرفتن برای آینده خود ، با هر وسیله ای و بهر طریقی ممکن خواهد بود ، و
یکی از آن طریق تقدیم زیبا ترین و لطیف ترین آفریده های الهی در طبیعت است و آن
دسته گلی است که از رویش طبیعت تهیه و تقدیم می شود و هزینه ای برای تهیه آن از باب
اسراف پرداخت نمی شود ودر تهیه و تقدیم آن منت و زحمتی متوجه شخصی نخواهد
شدوعوارض نامطلوب جانبی نیز در بر ندارد وانسان با بهره برداری از نعمتهای الهی و
طبیعی موجود نیز نهایت استفاده رابرای خود و عبادت خداوند خواهد کرد واز بابت آن
حمد و سپاس خداوند را بجای خواهد آورد و این مورد از بحث تاج و تابلو و دسته های گل
خریداری شده قابل تفکیک میباشد و تهیه دسته گلی از طبیعت و نعمات و هدایای الهی توسط
دیگران و یاد کردن از شهداء و اموات بزرگ مکتب شیعه و پدران و مادران با آن می
تواند به دوراز جلب توجه ونظر دیگران و بدون اطلاع بازماندگان و بستگان سایر
اموات باشد ودر نتیجه ضمن کسب ثواب برای عاملین به آن زحمت و منت ومشکلی را نیز
برای دیگران بوجود نخواهد آورد . البته در شرایط امروزی با زندگی شهری و عدم
دسترسی آسان به آن ، این اقدام نیز می تواند نوعی زحمت غیر ضروری رابد نبال داشته
باشد و از طرف دیگر جمع آوری و نظافت پس از آن بر عهده کسان دیگری گذاشته می
شود که مسئولیتی ندارند و یا اینکه برای انجام آن بودجه بیت المال را هزینه می کنند و در
هر دو صورت خدائی ناکرده می تواند حق الله و حق الناس شود و لذا عدم انجام آن نیز بهتر
است و طبق احادیث اشاره شده صلوات و قرائت قرآن و حمد و سوره ) از طرف مؤمنین و
مؤمنات ( برای اموات که مؤمن بوده اند بهتر است ، البته فراموش نشود این مهم به منظور
پذیرفتن راه و منش متوفی از زمان حیاتش در پیروی مطلق از حضرت احدیت و به نوعی
تجدید میثاق و اعتراف بر بندگی دربرابر خداوند و ایمان واعتقاد به سرای آخرت و به یاد
مردن خواهد بود ، که دراین صورت اولا برای زنده و دوما برا ی مرده سودی را در بر
خواهد داشت ، بگذریم.
- همچنین از دیگر اقداماتی که امروزه برای مردگان انجام می شود ، خرید و تهیه
سنگها در اندازه ها و دارای مرغوبیتهای مختلف و بعضا همراه با عکس و قبر سازی و
بعض ااً ایجاد ساختمان و بنا های کوچک و بزرگ و نهایت ااً آباد کردن قبرستانها توسط
بازماندگان و وراث متوفی و همچنین تهیه و نصب تابلو و عکس و حفاظ و موارد مشابه و
بعض ااً خریداری و تأمین و اختصاص ملک و منزل و حاشیه ائی از زیارتگاهها برای محل
دفن و قبر متوفی است .
- درموارد معدودی توسط بازماندگان و بستگان در کنار سایر مراسم موجود ، در
خصوص اداء حق الناس و تاحدود امکان اداء حق الله برای متوفی اقدام می گردد .
- نهایت ااً رحمت و مغفرت فرستادن دیگران برای میت با مواجه شدن با بستگان و
فرزندان و بازماندگان وی و همچنین در مواجه شدن دیگران با عمل و رفتار و نتیجه
خیری از سوی آنها در طول عمر برای میت و همچنین متأسفانه نفرین و فحش و بدگوئی و
طلب عذاب و لعن خداوند از طرف همین افراد و سایرین درمواقع دیگر با مواجه شدن با
عمل و رفتار شری از طرف بازماندگان و فرزندان او برای همان متوفی در طول عمر
است و سایر اعمال ورفتار دیگر که ذکر آنها به موارد جزئی بر می گردد و کم و بیش همه
مردم در جریان آن ودر متن آنچه بیان گردید با کمیت و کیفیت های مختلف آن هستند.
در موارد ذکر شده بعنوان اعمال و رفتار موجود و مرسوم که در بین مردم برای دنیای
خودشان وتمام مردگان مسلمان وکافر وجود دارد ، عاملین به آن و همچنین افراد مورد
هدف و ذینفع ( مرده و زنده ) باید دید و بررسی کرد که چه کسی و هرکدام به چه مقدار از
این اعمال و رفتار سود خواهند برد و سود و زیان آنها چقدر است و بازتاب آن برایافراد
درنیا و شخص میت و مرده برای آخرتش چیست ؟
بهترین و کامل ترین و گویا ترین جواب این است ، که اولا اً این اعمال و رفتار و هویت
فاعلین ومفعولین آن رابانظرات اسلام)درقرآن کریم و نهج البلاغه و مفاتیح الجنان( مقاسیه
کنیدونتیجه بگیریدودوم اینکه تمام این مواردرابااعمال ورفتارردیف الف)درهمین بند( و
سایر موارد تطبیق و راس ااً نتیجه گیری نمائید .
نظر نویسنده مقاله این است که خیلی از موارد مذکور جای سؤال و شبهه دارد وعلاوه
بر آن مقداری از آنها را بدعت و گناه تشخیص داده است و بازتاب مثبت دنیائی برای مردم
( مرده و زنده ) و بازتاب مثبت اخروی ( برای مرده ) نخواهد داشت که خلاصه ای از این
برداشت به شکل کلی در یکی دو جمله در نتیجه گیری نهائی بیان خواهیم کرد و قضاوت
در مجموع موارد اعلام شده را بر شما خواننده گرامی می گذاریم .
29 -در شب 21 ماه رمضان حماد بن عثمان بر امام صادق )ع( وارد شد و پس از غسل
با هم پیوسته نماز خوانند و پس از آن امام دعا کرد و حماد آمین گفت تا صبح طلوع کرد و
اذان و اقامه گفتند و آنها با بعض از غلمان نماز صبح را به جماعت خوانند و بعد از نماز با
تسبیح و تقدیس و ثنای بر خداوند و صلوات بر پیامبر)ص( به دعا برای مؤمنین و مؤمنات
و مسلمین و مسلمات پرداختند .
30 - سید طاوس نقل کرده است که ذی العقده ماه اجابت دعاست و نمازی از رسول خدا
)ص( نقل شده که هر کس آنرا بجا آورد توبه اش پذیرفته می شود و گناهش آمرزیده می
شود و قبرش گشاده و نورانی می گردد که آن نماز چنین است ...
اجابت دعا و پذیرفته شدن توبه از وعده های خداوند بر مسلمانان واقعی است .
31 - شب نهم ذی الحجه از لیالی متبرکه و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در
آن شب مقبول و دعا مستجاب است و ...
32 - بشیر و بشر پسران غالب اسدی روایت کرده اند که در عرفات و روز عرفه در
خدمت امام حسین )ع( بودیم ، از خیمه خود بیرون آمد ند با گروهی از اهل بیت و فرزندان
و شیعیان و با نهایت تذلل و خشوع در جانب کوه ایستادند و رو به کعبه و دستها را مانند
مسکینی که طعام طلبد در برابر داشتند و دعای عرفه را خوانند .
نکته مهم این است که،خواندن دعای عرفه شخصیتی همانند امام حسین)ع(می خواهد که
در بین مسلمانان و حتی در بین معصومین )ع( کم نظیر است ، لذا برای خواندن این دعا
باید حداکثر تلاش و همت را نمود که به شخصیت و اهداف امام حسین )ع( نزدیک شد و
فاصله طولانی خود را با نزدیکان و یاران وی کم و کوتاه و به حداقل ممکن رساند ، دوست
داشتن امام حسین )ع( مقدمه ای براین راه است ولیکن اطاعت از خواسته ها و دستورات او
و پیمودن راهش ، که همان اطاعت و پیمودن راه خداست ، می تواند قرار گرفتن در مسیر
یاوران او را در بر داشته باشد ، که نهایتا به خداوند متعال و بهشت ختم خواهد شد.
33 - امام حسن عسگری )ع(در ارتباط با نمازهای)مستحبی( ایام هفته با اعلام کیفیت
خواندن آنها به آمرزش گناهان و نجات از سختی قیامت و داخل در بهشت شدن و شفاعت
بیاناتی فرمودند که نمونه آن این است هرکه روز جمعه چهار رکعت نماز بخواند و در هر
رکعتی سوره حمد و تبارک الذی بیده الملک و حم سجده را بخواند حق تعالی اورا وارد
بهشت کند و شفاعت او را در حق اهل بیت او قبول فرماید .
نکته مهم اینکه ، پذیرفتن امام عسگری )ع( بعنوان امام و پیشوا وقبول عقاید و نظرات
وی در سایر اعمال و رفتار و همچنین ایمان و اعتقاد به قرآن کریم و فرائض آن مقدمه ای
برای انجام سایر دستورات ایشان برای مسلمانان است .
34 - در حدیث از امام رضا)ع( آمده است که فرمود : ای پسر ابی نصر هر کجا که باشی
سعی کن که روز عید غدیر نزد قبر امیر المؤمنین )ع( حاضر شوی بدرستیکه خدا در این
روزمی آمرزد از هر مرد مؤمن و زن مؤمنه گناه شصت ساله ایشان را و در این روز آزاد
می کند از آتش جهنم دو برابر آنچه آزاد کرده است در ماه رمضان ودر شب قدر و درشب
عید فطر ...
ویک درهم در این روز به برادران مؤمن بدهی برابر است با هزار درهم که در اوقات
دیگر بدهی و احسان کن در این روز به برادران مؤمن خود و شاد گردان هر مؤمن و
مؤمنه را ...
و اقبال از رسول خدا روایت کرده که به مؤمنین تهنیت بگویند و برای این روز پوشیدن
جامه های نیکو و زینت کردن و بوی خوش استعمال کردن و شاد کردن شیعیان
امیرالمؤمنین)ع( و عفو از تقصیرات ایشان و بر آوردن حاجات و صله ارحام و اطعام
مؤمنان و عقد اخوت خواندن مؤمنین و ... بیان شده است .
نکات قابل توجه و مهم اینکه ، تمام اهمیت این روز برای واقعه غدیر است ، مسلمانان
اگر بر جانشینی حضرت علی )ع( بعد رسالت پیامبر )ص( و به دین اسلام با کامل شدن آن
با این واقعه ایمان بیاورند ، که واقعه غدیر یکی از مهمترین دستورات و نظرات و خواسته
های پیامبر اسلام )ص( از پیروانش است ، که پذیرفتن و ایمان به آن موجب می شود ،
مؤمن در دامن تمام نعمتهای این بند قرار بگیرند .
35 - اقبال از رسول خدا )ص( ، دعای روز عید غدیر را نقل کرده که در لابلای آن این
نکته مهم وجود دارد که می گوید ایمان آوردیم به نهان آنها و عیانشان و حاضرشان و
غائبشان و زنده آنها ومرده آنها وراضی هستیم که آنها امام ما و رابط بین ماو خدا باشند
و ...
نکته مهم ردیف قبل در باب همین ردیف نیز مصداق دارد .
36 - پیامبر اسلام )ص( پیش از مباهله ( در روز عید غدیر( اهل بیتش را در زیر عبا
جمع کرد و به دعا پرداخت و گفت ... اینها اهل بیت منند از ایشان بر طرف کن شک و گناه
وپاک کن آنهاراپاک کردنی،پس جبرئیل نازل شدوآیه تطهیررادرشأن ایشان آورد .
از این حدیت اینگونه بر می آید که، پرداختن به دعا و راز و نیاز با خدا وند و انجام
اعمال و رفتار مستحبی مورد نیاز همه بندگان خداوند میباشد ، حتی اگر بهترین مردم در
تقوی)ودررعایت واجبات و محرمات(باشند و مطلب دیگر اینکه شک و گناه)شیطان(در
کمین تمام مردم)وبخصوص مقربین(است وبایدهرلحظه انسان مواظب باشددردام او نیفتد .
37 - و شایسته است در این روز تصدق بر فقرا و مساکین و ایتام به جهت تأسی به مولای
هر مؤمن و مؤمنه امیر المؤمنین علی)ع( .
نکته : شرایط و نحوه پرداخت صدقه و انفاق و کمک به نیازمندان را با مطالعه بر
زندگانی حضرت امیر المؤمنین بیاموزیم و علی وار عمل نمائیم .
38 - از امام صادق )ع( در اعمال شب عاشورا استغفار زیاد و صلوات بر رسول خدا و آله
آمده است وهمچنین لعن به دشمنان ایشان سفارش شده است وشایسته است)مسلمانان( در
روز عاشورا مشغول کاری نباشند و گریه و نوحه و مصیبت و تعزیت امام حسین )ع(را
اقامه نمایند و در این روز مقتل بخوانند و روایت شده از ابن عباس که خدمت علی )ع(
رسیدم ایشان صحیفه ای را به خط خود و املاء پیامبر )ص( آورد و خواند برای من از آن
و در آن صحیفه بود مقتل امام حسین )ع( که خواند و گریه کرد و مرا هم به گریه انداخت .
از دیگر اعمال این روز آمده است که از خوردن و آشامیدن خود داری کنند و هنگام
عصر افطار کنند که روزه محسوب نشود ، مگر اینکه در خصوص آن روز روزه واجبی
داشته باشند و هزار مرتبه قاتلان امام حسین )ع(را لعن نمایند و ...
واز مولی امیر المؤمنین )ع( آمده است که روز عاشورا روز برکت است ، گفتند چگونه
روز قتل حسین )ع( روز برکت است ، فرمودند: در این روز خدای تعالی توبه آدم را
قبول کرد ، یونس را ازشکم ماهی نجات داد ، سفینه نوح بر جودی قرار گرفت ، دریا برای
موسی شکافته شد ، و ....
توضیح اینکه در ردیف 45 در ارتباط با عاشورا و عزاداری نکاتی را بیان خواهیم
داشت و لیکن در اینجا نیز دونکته کوتاه وجود دارد ، اول اینکه باید امام حسین )ع( را
شناخت وواقعیت را دانست وآنچه واقعیت داردواعمال ورفتاری که مورد نظر اهل بیت
)ع( میباشد را در این ایام انجام داد ، و دوم اینکه تمام آنچه مربوط به امام حسین )ع( و
مراسم محرم و صفر می شود تمام ااً مستحب است و اول باید به واجبات و بعد به عاشورا
وامام حسین )ع( پرداخت وعاشورابه معنای واقعی آن و آنچه مورد نظر اهل بیت )س(
میباشد ، بهترین الگو برای مؤمن بودن و برای پیروان مکتب اسلام ، شخصیت حسین بن
علی )ع( است .
39 -حضرت عسکری )ع( روایت کرده که علامات مؤمن پنج چیز است :
پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله، زیارت اربعین ، انگشتر به دست راست کردن و
جبین را بر سجده خاک گذاشتن و ...
نکته مهم اینکه،واجب ومستحب باهمدیگر و مکمل هم برای مؤمن بیان شده است .
40 در این ماه پیامبر)ص( رحلت نمودند و علی )ع( متوجه غسل و حنوط آن حضرت شد
و بعد از تغسیل و تکفین بر آن جناب نماز گذاردند و آنرا در محلی که از دنیا رفت به خاک
سپردند و ...
حضرت علی)ع(مسئول کفن ودفن رسول اکرم )ص( و فاطمه زهرا)س( و یاران نزدیک و
انگشت شمار خود و بخصوص حضرت سلمان بودند ،
دو نکته در این مسئولیت وجود دارد ، اول اینکه اعمال و رفتار علی )ع( بر ای امور
مربوط به اموات باید الگو قرار گیرد وکارهای فراتر از آن صورت نگیرد و دوم اینکه
برای شرکت در مراسم تشیع جنازه و انجام امور به اموات ) از مؤمنین( و برگزاری
مراسم برای آنها و همچنین شرکت و دخالت و انجام وظیفه در این راستا توسط مؤمنین
میسر است و حتم ااً این امور توسط مؤمن برای غیرمؤمن انجام نمی شود و همینطور
برعکس.
41 - و به تحقیق روایت شده هرکس زیارت حضرت فاطمه زهرا)س(را بخواند و با آن ،
حضرت را زیارت کند و از خدا طلب آمرزش نماید حق تعالی گناهانش را بیامرزد و ...
نکته مهم شناخت آن حضرت است و همچنین تلاش برای پیمودن راه او برای اسلام و
برای ولایت و بعد از آن خواندن زیارت او و رسیدن به نتیجه مطلوب .
42 - و بوسیدن عتبه عالیه و آستانه مبارکه است و شیخ شهید )ره( فرمودند که اگر زیارت
کننده سجده کند و نیت کند که از برای خدا سجده می کنم به شکر اینکه مرا در این مکان
رسانیده بهتر خواهد بود و بعد از خواندن دعا تضرع کند و بخواند خدا را بحق صاحب قبر
که او را از اهل شفاعت آن بزرگوار ) صاحب قبر( قرار دهد و ...
در خصوص زیارت کردن عتبات عالیات حرفها و نکات زیادی وجود دارد و مجال این
ردیف و این کتاب نیست ولیکن مطالب برجسته آنرا بدین شرح بیان می داریم ، اول اینکه
سجده کردن فقط مخصوص خداست و نباید صاحب آستانه و عتبات را سجده نمود و دوم
اینکه در آن مراکز نیز باید هدف خداوند باشد و به عبادت خداوند مشغول شدوسجده
خداوندرا به جهت نصیب شدن این نعمت )زیارت عتبات عالیه ( نمود و مبنا و نیت همان
زیارت را در جایگاه اعمال مستحب برای عبادت خداوند قرار داد و تمام امور و حتی
حضور در آن مکان مقدس را از خواست و اراده خداوند دانست و سوم اینکه انسان هرچه
می خواهد در کنار آن مقبره دعا و زاری و راز و نیاز کند و در آنها فقط ازخداوند بخواهد
که حاجت)شرعی(او رابدهد و خداوند را به صاحب قبر که مقرب اوست قسم دهد و یا
اینکه از صاحب قبر بخواهد که با توجه به تقربش به حق تعالی واسطه اجابت دعاهایش
بشود و چهارم اینکه از خداوند بخواهد که شفاعت صاحب قبر را در روز قیامت نصیب او
بگرداند .
نکته مهم دیگر اینکه مسئولین و خدام و دست اندرکاران زیارتگاهها ) هرچند بنا و ایجاد
بقعه و حرم از سفارشات صاحبان آن اماکن نیست ولیکن ( بطوری به ساختمان سازی
بپردازندکه علاوه بر امکان تجمع مسلمانان در آن برای نهایت بهره برداری ، بتواند جو و
روحیه و حالت معنوی و الهی خاصی در محیط و بر مردم حاکم گردانند و برای مدتی
وجود انسان را دگرگون و خدائی سازند .
توضیح اینکه در ارتباط با ا یجاد ساختمان و بنای حرم و تعمیر اطراف قبر اولیاءالله و
مقربین به حق تعالی و بنای بقعه و بارگاه برای آنها ، تأثیری در سرنوشت منسوبین به آن
قبوردر آخرت برای آنها ایجاد نخواهد کرد و مراتب و درجات آنها خیلی بالاتر از این
است که دعا و اعمال و رفتار دیگران و بخصوص نیازمندان به وساطت وعنایات آنها
بتواند برای آنها مؤثر باشدواین اقدامات )وساختن حرم و بقعه و بارگاه برای این عزیزان (
به منظورامکان حضورمسلمانان همراه باسلامتی وآسایش وامکان اسکان
وحضور)مقطعی(درحریم آن بزرگواران برای انجام فرائض و مستحبات و عبرت گرفتن
نیازمندان و بخصوص ایمان آورندگان میباشد و عبرت گیری مردم و بخصوص مسلمانان
در مراجعه به عتبات عالیات از سه جهت است ، ابتداء اینکه هرکسی در هر درجه و
مقامی از تقوی که قرار گرفته باشد نهایت ااً مرگ به سراغ او خواهد آمد و باید به فکر آن
باشد و دوم ااً اینکه انسان می تواند با محور قرار دادن قرآن کریم و رعایت دقیق و همه
جانبه تمام دستورات اصلی و فرعی آن به درجه ای برسد که برای تمام مردم و بخصوص
مسلمانان الگو و اسوه باشد و مقرب پروردگار گردد و نمونه عبرت برای آنان شود و
سوم ااً اینکه بهانه و عاملی ایجاد شود تا مؤمنین و مؤمنات بتوانند دور همدیگر جمع شوند
)تولی( و علاوه بر انجام فرائض به مستحبات بپردازند و ضمن اینکه ) مقداری از ) احیاء
و ترویج دین اسلام و تدین خود را مدیون آنگونه بزرگواران میدانند در حق همدیگر ودر
حق سایر مسلمانان دعا کنند و مهم اینکه وجود عتبات عالیات وحضور مردم در زیارتگاهها
برای مدتی موجب دوری از گناه و محکم شدن در رعایت فرائض و همچنین پرداختن به
مستحبات و حتی دوری از مکروهات می شود ، که این تشکیلات وبخصوص شخصیتهای
منسوب به آن عاملی درجهت امربه معروف ونهی ازمنکر میشوند و همین امر دلیلی بر
استحباب حضور مسلمانان در این مراکز می گردد و به جهت عاملیت در انجام دو فریضه
الهی ) امر به معروف و نهی از منکر( بهره و پاداشی نیز نصیب منسوبین و بانیان به آن
محیط خواهد شد و حتم ااً از همین جهات است که دوستداران دین اسلام و ره پویان این
عزیزان اقدام به ساخت و سازوایجادحرم ومحیطهای وابسته به آن برای انجام زیارت
خودوسایرین مینمایند.
43 - شیخ در مصباح فرموده اند ، بعد از زیارت رسول الله )ص( برو به نزد منبر و دست
بر آن بمال و بمال به صورت و چشمهای خود ، بدرستیکه شفاست و در پای منبر حمد و
ثنای خدا بجا آور و حاجت خود را به طلب ...
رسول خدا )ص( فرمود مابین قبر و منبر من باغی است از باغهای بهشت ، و منبر من
دریست بر درهای بهشت و ...
نکات مهم در این ارتباط اینکه ، وجود فیزیکی منبر چوب است و چوب خاصیتی ندارد
ولیکن منبر پیامبر )ص( و اطراف آن جائی است که دین خداوند و اسلام ناب محمدی)ص(
از آنجا معرفی و بیان شده است و در پای منبر او جای جلوس علی )ع( و یاران نزدیک
وواقعی پیامبر بوده است و در نتیجه شخصیت رسول اکرم )ص( و لبیک گویان واقعی به
فرامین وی و همچنین آنچه ) ابزار و امکانات ( در خدمت دین و رسالت او بودند در همه
جا و در همه وقت الگوی مناسب و شفای دل مؤمنان میباشند .
44 -درمصباح ودرجمال سبوع آمده است... ازهرکجاسلام وصلوات برحضرت رسول
)ص( فرستاده شود به آن حضرت میرسد و در روایتی وارد شده که ملکی موکل است بر
آنکه مؤمنی که صلوات فرستد ، آن ملک جواب گوید و علیک ، ودر روایت معتبر است که
پیامبر اسلام )ص( فرمود ، هر که زیارت کند قبرمرا بعداز موت من،خواهد بودمثل کسیکه
هجرت کرده بسوی من درزمان حیات
قابل توجه اینکه : صلوات و زیارت پیغمبر )ص( از خصوصیات مسلمانان واقعی و ایمان
آورندگان است و همچنین اطاعت و اجرای فرامین اوست و اول ایمان به رسالت و لبیک به
دعوت ایشان ملاک ومعیاراست وبعدپذیرش واحترام به شخصیت وی وآنهم بخاطر اینکه با
تمام وجوددرخدمت به اسلام بوده است.
محرم وعاشورا درمستحبات
45 - زیارت قبر امام حسین )ع( از حقوق پیغمبر )ص( است و کمتر ثوابی که بزائر آن
قبر شریف رسد ،آن است که گناهانش آمرزیده شود و حق تعالی جان و مالش را حفظ کند
تااورابه اهل خودبرگرداندوچون درروزقیامت شود حق تعالی او را حافظ تر خواهد بود .
درروایات بسیاراست که زیارت آن حضرت غم را زایل می کندو هول قبر را بر طرف
می کند وپیغمبران واوصیاءایشان وائمه معصومین وملائکه سلام الله علیهم اجمعین بزیارت
آن حضرت می آیندودعابرای زوارآن حضرت می کنندوایشان را بشارتها می دهند و حق
تعالی نظر رحمت می نماید به سوی زائرین امام حسین )ع( و در روز قیامت هرکسی آرزو
می کند که کاش زوار اما حسین بود و ...
آنگاه که از منزل خارج شدی به قصد زیارت ( امام حسین ع ) با حال خشوع و بسیار
بگو لا اله الا الله والله اکبرو الحمدالله و ثنای خداوند و صلوات بر پیغمبر وآل او بفرست و
روایت شده حق تعالی خلق می کند از عرق زوار قبر امام حسین )ع( از هر عرقی هفتاد
هزار ملک که تسبیح می کنند خدای تعالی را و استغفار می کنند برای او، و برای زوار امام
حسین )ع( تا آنکه روز قیامت بر پا شود و ...
و از امام جعفر صادق )ع( منقولست که هر که بزیارت قبر حسین )ع( برود پیاده ،
حق تعالی می نویسد از برای اوهر گامی هزار حسنه و محو می کند از او هزار گناه و بلند
کند از برای او در بهشت هزار درجه و ...
وعبدالله ابن حماد بصری از امام صادق )ع( می گوید که فرمود : گروهی می آیند نزد
قبر حسین )ع(از اطراف کوفه ومردمانی ازغیر ایشان و زنانی که بر آن حضرت نوحه
گری می کنند و این در نیمه ماه شعبان است ، پس بعضی قرائت می کنند و بعضی قصه می
خوانند یعنی کیفیت شهادت وسایر مصائب راذکر می کنندوپاره ای نوحه گری
میکنندوبرخی مرثیه می خوانند، عبدالله)به امام(گفت : فدایت شوم)در زیارت( دیدم پاره ای
از آنچه فرمودی ، و امام صادق )ع( فرمود : حمدخداوندی را که قرارداددر بین مردم
کسانی که به نزد ما می آیند و مارا مدح می کنند و مرثیه می خوانند برای ما و قرار داد
دشمن مارا از کسانی که طعنه می زنند بر ایشان از خویشان و یا غیر خویشان و تهدید می
نمایند ایشان را و زشت می شمارند کارهای ایشان را و در صدر همین حدیث است که هر
که به زیارت او می رود و بر او می گرید ، و هر که به زیارت او نمی رود و بر مصیبت
او اندوهناک میباشد و دلش می سوزد و هر که او را به یاد آورد و ترحم می کند و هر که
نظر می کند بسوی قبر پسرش در پائین پای او در بیابانی که خویشی و دوستی نزد او
نیست و حق او را غصب کردند و جمع شدند ، جمعی از کافران و مرتدان از دین و یاری
یکدیگر کردند تا او را کشتند و دربیابان دفن نکردندواز آب فرات منع کردند و ضایع کردند
حق رسول خدا )ص( را و وصیتی را که در حق او و اهل بیتش کرده بود و ...
و باز امام صادق )ع( در آداب زیارت به صفوان فرموده که سه روز ، روزه بدار و
غسل کن و بازباآب فرات غسل کن ، بدرسیتکه پدرم )امام محمد باقرع ) خبر داد از
پدرانش و از رسول اکرم )ص( که همانا این پسر من حسین کشته خواهد شد بعد از من در
کنار فرات و هرکس به زیارت او رود و غسل کند از فرات بریزد از او گناهان او مانند
روزی که از مادر متولد کرده است و ...
و از امام محمد تقی )ع( منقولست که هر که زیارت کند امام حسین )ع( را در شب
بیست و سیم ماه رمضان و آن شبی که امید است شب قدر باشد و در آن شب هر محکمی جدا
و مقدر می شود مصافحه کنند با او روح بیست و چهار هزار ملک و پیغمبر که رخصت می
طلبند از خدا در زیارت آن حضرت در این شب و از امام صادق )ع( مرویست که چون
شب قدرمیشود منادی از آسمان هفتم از بطنان عرش ندا می کند که حق تعالی آمرزید هر که
را به زیارت قبر حسین )ع( آمده است و ...
وبسند معتبر از بشیر دهان منقولست که گفت عرض کردم بخدمت امام صادق )ع( که
گاه است که حج ازمن فوت می شودوروزعرفه رادر نزد برامام حسین)ع(می گذارنم ،
فرمود که نیک می کنی ای بشیر ، هر مؤمنی که به زیارت امام حسین )ع( برود با
شناسائی حق آن حضرت،درغیرروز عیدنوشته شود برای او ثواب بیست وپنج حج و ... و
در روز عید صد حج و ... و در روز عرفه هزار حج و ... و فرمود ای بشیر هرگاه مؤمنی
برود به زیارت قبر امام حسین )ع( در روز عرفه و غسل کند در نهر فرات پس متوجه شود
بسوی قبر آن حضرت بنویسد حق تعالی از برای او به هر گامی که بر می دارد حجی که با
همه مناسک بعمل آورده باشد و ...
و حدیث معتبر از رفاهه منقولست که امام صادق )ع( به من فرمود .... هر آینه
حدیثی برای تو می گفتم که هرگز ترک زیارت قبر آن حضرت نکنی پس ساعتی ساکت شد
و بعد از آن فرمود خبر داد مرا پدرم ، هر که بیرون رود بسوی قبرامام حسین )ع( وعارف
به حق آن حضرت باشدو باتکبرنرود همراه او می شوند هزار ملک ازجانب راست و هزار
ملک از جانب چپ و نوشته شود برای او ثواب هزار حج و هزار عمره که با پیغمبر یا
وصی پیغمبر)ص( کرده باشد و ...
و علقمةابن محمد حضرمی می گوید به امام محمد باقر )ع( گفتم که تعلیم بفرما مرا
دعائی که بخوانم آنرا در این روز ( روز عاشورا ) هر گاه زیارت کنم آن جناب را از
نزدیک و دعائی بخوانم آنرا هرگاه زیارت نکنم او را از نزدیک و بخواهم اشاره کنم بسلام او
را از شهر های دور و از خانه ام ، فرمود بمن ای علقمه هر گاه تو بجا آوردی آن دورکعت
نماز و بعد از آنکه اشاره کنی بسوی آن حضرت سلام را ، پس بگو در وقت اشاره به آن
حضرت بعد از گفتن تکبیر این قول را ( زیارت معروف عاشورا ) پس بدرستیکه تو هر
گاه گفتی این قول را به تحقیق دعا کرده به آن چیزی که دعا می کند به زائر آن حضرت از
ملائکه و بنویسد خداوند از برای تو صد هزار هزار درجه و بوده باشی مثل کسیکه شهید
شده باشد با امام حسین )ع( تا مشارکت کنی ایشان را در درجات ایشان و ... وسیف بن
عمیره گوید که سؤال کردم از صفوان و گفتم که علقمة بن محمد این دعا را برای ما از
حضرت امام محمد باقر )ع( روایت نکرد بلکه همان زیارت را حدیث کرد ، صفوان گفت
که وارد شدم با سید خود حضرت امام صادق )ع( به این مکان پس بجا آورد مثل آنچه که ما
بجا آوردیم در زیارت و دعا کرد باین دعا هنگام وداع بعد از اینکه دو رکعت نماز گذارد
چنانچه ما نماز گذاشتیم و وداع کرد چنانچه ما وداع کردیم پس صفوان گفت که حضرت
امام صادق )ع( بمن فرمود که مواظب باش این زیارت را و بخوان این دعا را و زیارت
کن بآن ، پس بدرستیکه من ضامنم بر خدا برای هر که زیارت کند به این زیارت و دعا کند
به این دعا از نزدیک یا دور زیارتش مقبول شود و سعیش مشکور و سلامش به آن حضرت
برسد و محجوب نماند و حاجت او اقتضاء شود ازجانب خدای تعالی بهر مرتبه ای که
خواهد برسد و او را نومید بر نگرداند و گفت ای صفوان یافتم این زیارت را ازپدرم و پدرم
از پدرش الی از رسول خدا )ص( و او از جبرئیل و از خدای تعالی با همین ضمان و خدای
عز و جل قسم خورده بذات مقدس خود که هر که زیارت کند زیارت اورا قبول کند و فوز به
جنت و آزادی از دوزخ و قبول کنم شفاعت اورا در حق هر کس که شفاعت کند جزدشمن
اهل بیت که در حق او قبول نشود و ...
و حضرت امام حسن عسگری)ع( می فرماید علامات مومن پنج چیز است ، پنجاه و
یک رکعت نماز فریضه )واجب( و نافله )مستحب( ، زیارت اربعین ( امام حسین ع( ،
انگشتر بر دست کردن و سجده برخاک گذاشتن
ادامه درقسمت دهم
- ۹۳/۰۸/۱۰