واجبات ومحرمات درقرآن وسنت وجایگاه مستحبات وپدیده خرافات برای امام حسین(ع)-قسمت دهم
زیارتها
و دعاهای مربوط به حضرت امام حسین )ع(
آنچه بعنوان اعمال ورفتارمستحب ومناسب برای مؤمنان به مناسبت محرم
وامام حسین)ع(وعاشورابیان شده است
وپرداختن به آنها برای آنان دردنیاوآخرت سودمند خواهد بود.
آنچه در دنیای امروز بعنوان اعمال و رفتار منحصر به این ایام وجود
دارد و در بین مردم رایج و مرسوم شده است
آرزوی اهل قیامت این است که ای کاش زائر )بامعرفت ( امام حسین )ع(
بودند .
دشمن اهل بیت از زیارت عاشورا و شفاعت سود نمی برد و می دانید که
دشمنان اهل بیت ، دشمنان خدایند و اهل
محرمات هستند و توجهی به واجبات نمی نمایند .
بعض ااً بدلیل عدم شناخت اسلام واقعی و بدست نیاوردن شعور و معرفت
نسبت به امام حسین )ع( و واقعه عاشورا و یا
عناد ورزیدن با ارزشهای مکتب شیعه و عدم توانائی و نارسائی عقلی و
ذهنی برای دریافت پیام واقعی عاشورا اقدام
به اعمال ورفتارحقارت آمیزو هتاکی به ساحت مقدس اسلام وعاشورا
مینمایند و با رفتاری مانند قمه زنی ، زدن تیػ ،
زدن زنجیر های تیػ دار ، چرخاندن کباده تیػ بر دور کمر، قفل بستن به بدن ، سوراخ کردن بدن با برنده تیز ، راه
رفتن روی آتش با پای برهنه ، راه رفتن روی خرده شیشه به همین شکل ،
سینه خیز رفتن و کشیدن بدن روی زمین که
موجب خراش و زخم به بدن می شود ، ایراد ضرب و شتم و مجروح کردن خود با
دست و یا سایر ابزارممکن وتهیه
شمایل و..........................................................................
ادامه
قسمت نهم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمنا در ارتباط با متن زیارتها و دعاهای مربوط به حضرت امام حسین )ع(
باید گفت که هجم و
کیفیت آنهادرمفاتیح الجنان زیاد است و از صفحه 674 الی 708 و همچنین
از صفحه 714 الی 781 این کتاب میباشد که خلاصه آن نکته برداری وشمه ای ازمعرفی یک
مسلمان واقعی ووظائف
اونسبت به امام حسین )ع( در این خصوص بیان شده است وهمچنین یک مؤمن به
عنوان الگو و
نمونه و تمام عیار یعنی حضرت امام حسین )ع( در این فصل از این کتاب
معرفی شده است و بدنبال
او حضرت عباس ابن علی و پس از واقعه عاشورا نیز نسبت به معرفی سایر
معصومین )ع( در
همین راستا عنایت شده است و همینطور در مقابل آنها نمونه ای از کفار و
مرتدین و شخصیت و
عداوت آنها با اسلام تعریؾ و توصیؾ شده
است.
مطالب اعلام شده در این بند نیز می تواند به گوشه ای از سؤالات مورد
نظر ما در خصوص
بازتاب و جایگاه مستحبات و همینطور بازتاب وتأثیر اعمال و رفتار
دیگران برای متوفی پس از
مرگ وی پاسخگو با شد و مطالب مربوط به این بند را نیز در دو بخش
جداگانه مورد بررسی قرار
خواهیم داد . الؾ - آنچه بعنوان اعمال ورفتارمستحب ومناسب برای مؤمنان به مناسبت محرم
وامام
حسین)ع(وعاشورابیان شده است وپرداختن به آنها برای آنان دردنیاوآخرت
سودمند خواهد بود.
ب - آنچه در دنیای امروز بعنوان اعمال و رفتار منحصر به این ایام وجود
دارد و در بین مردم
رایج و مرسوم شده است . و اما : الؾ -
آنچه بعنوان اعمال و رفتار مستحب و مناسب برای مردم به مناسبت محرم و امام حسین
)ع( و عاشورا بیان شده است . -زیارت قبور ائمه و متوسل شدن به آنهاست
که درسایر مطالب نیز توضیحاتی در این رابطه
داده شده است که در اینجا نیز صدق می کند .
2- معرفی شخصیت وهویت وولایت وامامت امام حسین)ع(واداء تکالیؾ
الهی)واجبات و محرمات
و مستحبات و مکروهات(منطبق با آنچه در قرآن کریم بیان شده است توسط
نامبرده و در حد شناخت
و توجه و احترام به پیؽمبر )ص( و اوصیاء و اولیاء و مقربین خاص حق تعالی بطور اکمل میباشد و
این مهم خیلی فراتر از این است که کسی بخواهد بر آن توضیح و تفسیر و
شرح و سخن و شناختی در
مقایسه با امکانات روز داشته باشد و شناخت واقعی او ماوراء ذهن و توان
بشر است . - شهید،حسین
بن علی)ع(زنده ودر نزد خداوند منان است و در زیارت و بهره گیری و الگو قرار
دادن او باید به این دیده به او نگریست .
-زیارت و دیدار او از حقوق خاص پیؽمبر)ص(
است و ایشان وملائکه واوصیاء الهی وفرشتگان
به زیارت او می روند . - اکثر ؼمهائی که در دنیا به انسان می رسد از
باب مشکلات و نارسائیهای دنیوی و عدم شناخت و
عدم توجه به اسلام است و لذا به جهت جدا بودن امام حسین )ع( از دنیا و
فدا کردن تمام هست و
نیست ( دنیوی( خود برای احیاء اسلام و قرار گرفتن در بطن دین ، زیارت
او این ؼم ها
را زائل می
کند . - شناخت امام حسین )ع( و حسین وار زیستن )یعنی انجام واجبات و
ترک محرمات و پرداختن به
مستحبات و دوری از مکروهات ( و زیارتش هول قبر را بر طرؾ می
کند . - آرزوی اهل قیامت این است که ای کاش زائر )بامعرفت ( امام حسین )ع( بودند .
- در اعمال و اذکار مربوط به زیارت امام حسین )ع( اعتراف و پیوند مجدد بر وحدانیت
و
بزرگواری خداوند موج می زند . - درآداب زیارت امام حسین)ع( صلوات
فرستادن است،که این ازگفتاراهل ایمان است
- از نتایج زیارت امام حسین )ع( کسب درجات برتر بهشت است که در این
امتیاز دو نکته حساس
وجود دارد ، اول اینکه انسان باید با تقوی باشد ) تا ازطریق تقوا بهشت
را بدست آورد ( واز این
طریق امام حسین )ع( را نیز آنگونه که هست ، بشناسد تا با این اعمال و
رفتار به درجات بالاتر
برود ، و دوم اینکه از خاصیتهای عمل و رفتار مستحب برای مسلمانان
واقعی پاداش بیشتر و بهتردر
دنیا و آخرت است . - از دوستان امام صادق و اهل بیت )ع( در این ایام
نوحه سرائی ، نوحه گری ، خواندن مصیبت
و بیان کیفیت شهادت و سایر مصائب و عزاداری و گریه و زاری میباشد و در
این راستا دشمنان
اهل بیت)لعنة الله علیهم اجمعین(نسبت به این مراسم و سایر موارد آن
طعنه می زنند . مهم اینکه می دانید دوستان اهل بیت از دوستان و بندگان مخلص و خوب
خدا وند و اهل واجبات
و مستحبات و مبری از محرمات و مکروهات هستند و مسلمانان واقعی نیزهمین
افراد میباشند .
- شناسائی حق و عارؾ شدن به حقوق امام حسین )ع(از آداب و مقدمات زیارت اوست . - در زیارت
امام حسین )ع( نباید تکبر نمود .
- گفتن تکبیرقبل اززیارت عاشورا،اعتراؾ بر
بندگی و تسلیم بودن امام حسین)ع(و دوستان او در
برا بر خداوند است .
3- دشمن اهل بیت از زیارت عاشورا و شفاعت سود نمی برد و می دانید که
دشمنان اهل بیت ،
دشمنان خدایند و اهل محرمات هستند و توجهی به واجبات نمی نمایند . -
دعاء اربعین و بزرگداشت اربعین فقط مخصوص امام حسین )ع( است ، مطلب قابل توجه و
مهم در این نکته این است که برای بزرگداشت در گذشت ییؽمبر
)ص( و بزرگداشت شهادت فاطمه
زهرا)س(وهمچنین بدنبال خاک سپاری اوصیاء و اولیاء دین، باستثنای
دستورات و احکام واجب در
ارتباط با میت ( ؼسل و کفن و دفن و نماز( به تشکیل و برگزاری مراسم خاص دیگری مانند روز
و
شب سوم ، روز و شب هفته ، روز و شب چهلم ، روز و شب سالگرد و امثالهم
اشاره ای نشده است
وبعیداست که این اعمال ورفتار جزاعمال )مستحب ( برای از دنیا رفتگان
باشد و فقط روز اربعین
برای شخص امام حسین )ع( وجود دارد و آن هم از این جهت است که اولا اً
خواهر و سایر بستگان
امام حسین )ع( و بازماندگان سایر شهدای کربلا بعد از آزادی از اسارت
روز بیستم صفر و چهلم
شهادت آنها بطور اتفاقی به کربلا و مزار شهدا رسیدند و برای تمامی
آنان واقعه با عظمت عاشورا
تکرارشد و برای همیشه برای آنها و جویندگان را ه آنان بیاد ماندنی است
و واقعه عاشورا در تاریخ
اسلام منحصر به فرد میباشد و دوم ااً یکی از بهترین هدایای الهی بر
عاملین به وظائؾ
اسلامی
شهادت است و مهمتر از آن پیام رسانی از اهداؾ
شهداء و بیعت با خدا وند و میثاق با راه و با
اهداؾ
آنها میباشد که در واقعه کربلا تمام این مهم در دو شخصیت والا مقام حضرت زینب )ع(
و
امام زین العابدین )ع( تجلی نمود و روز اربعین تجلیگاه آن بود و به
همین سبب این روز برای
شهادت امام حسین )ع( و برای اسلام و مسلمین از روز های با ارزش پس از
واقعه کربلا است و
بعد از آن در سالهای بعد تاکنون از احساس نیازی که مسلمانان واقعی در
انجام امور مستحبی و بهره
گیری معنوی از وجود خاندان اهل بیت)جمیع ااً سلام الله علیهم( در
راستای تزکیه نفس و برای عبادت
حق تعالی و رسیدن به اوج درجات انسانی و بهره مند شدن از نعمات دنیوی
و بخصوص اخروی
خداوند در مناسبتها و ایام مختلؾ
مربوط به آن عزیزان درکناراعمال ورفتارواجب وتبری
ازمحرمات به اعمال ورفتارمربوط به آن ایام روی می آورند . - خواندن
زیارت ، توسل نمودن ،دعاکردن ، نوحه خوانی و نوحه سرائی ، مداحی نمودن ،
مرثیه خوانی ، ذکر مصیبت مربوط به وقایع کربلا و اعمال و رفتار همانند
آن مربوط به امام حسین
)ع( است ،که از طرؾ مؤمنین و مؤمنات انجام می شود ، از راه دور و یا نزدیک تفاوتی ندارد
و از
هرکجا باشد از آن سود خواهند برد و اما
ب - آنچه در دنیای امروز و در بین مردم بعنوان اعمال و رفتار منحصر به
این ایام محرم
وعاشورا ترویج ومرسوم شده است . - تقسیم کردن و نام گذاری هرکدام از
ماههای محرم و صفر به سه قسمت ده روز، ده اول ( ده
روز اول( ، ده دوم ( ده روز دوم ) ، ده سوم ( ده روز سوم( و تشکیل
مراسم در یکی از این ده ها
در یکی از مکانهای اختصاص داده شده به آن وتعطیل کردن ویا به حداقل
رساندن اینگونه مراسم
درسایرماههای دیگر سال.
4- آماده کردن مساجد و تمیز کردن آنها در محلهائی که مسجد وجود دارد و
همچنین برپا کردن
خیمه و چادر و اختصاص دادن مکانی هائی در کوچه و خیابان به همین
مناسبت و همینطور تشکیل
مجلس در بعضی از خانه ها توسط اهل آن منزل به منظور برگزاری مجلس
عزاداری در یکی از
این ده ها . - هماهنگی مسئولین هیئت ها)درتمام مکانهای
موردنظر(باافراد سخنران)معمولا اً(از قشر
روحانی وبا مداحان و مرثیه سرایان و نوحه خوانان ، برای اداره مجلس و
همچنین هماهنگی و
برنامه ریزی به منظور تهیه و تدارک امکانات و جذب و هدایت نذورات و
هدایای مردمی برای
انجام پذیرائی از عزاداران با چای یا شیر و یا شربت یا ؼذا)صبحانه
یاناهاریاشام،بامنظورنمودن
موقعیت زمانی مراسم(وسایر اقدامات و نیازمندیها . - تهیه و نصب و راه
اندازی امکانات صوتی برای پخش صدای خوانندگان و گویندگان در تمام
محیط در نظر گرفته شده و حتی بعض ااً برای تعداد قابل توجهی از
منزلهای اطراؾ
مجلس که ساکنان
آن ناچارند تا پاسی از شب را با شنیدن این صداها طی نمایند و چه بسا
این صداها مزاحم آرامش
زندگی و موجب رنجش بیمار آنها شود که بطورحتم حق الناس وگناه است
ورعایت این حقوق
فراترازاینگونه صداها برای عزاداری خواهد بود . - پوشیدن لباس سیاه
وتشکیل دسته جات عزاداری) سینه زنی ، زنجیر زنی ، مرثیه خوانی و
همانند آن( درداخل و یا در مجاورت محیط منتسب به هیئت و بعض ااً حرکت
نمودن )با پای پیاده ویا
با وسیله نقلیه ( به سوی هیئت های دیگر و یا بسوی زیارتگاههاوهمانندآن
وبعض ااً عزاداران خاک و
گل بر سر و صورت و لباس خود می مالند و برای مدتی در محل عزاداری و در
مسیر حرکت هیئت
به همین شکل خواهند بود.
- بکارگیری سنج و دهل و طبل ، بیرق ، پرچم ( کوچک و بزرگ( و به اشکال
مختلؾ و
علم های
بسیار بزرگ با تیرچه چوبی و پارچه های رنگارنگ که با سختی و زحمت قابل
حمل و نگهداری
میباشند و بعض ااً استفاده از ساز و مارش و همانند آنها در طول
عزاداری و به خصوص در اوقات
حرکت هیئت ها . - ساختن تندیس و نماد سازی از شاخصه های طرفین درگیری
واقعه عاشورا و به معرض نمایش
گذاشتن برای مردم و پوشیدن لباس به شکل حیوانات و بعض ااً حمل و نقل
قسمتهای کوچک و بزرگ از
این موارد در حین حرکت دسته جات عزاداری ومهمتر اینکه با فضاسازی و
قرار گرفتن بعضی از
مردم در جایگاه شخصیتهای ( حق و باطل( واقعه کربلا را با اجرای هنری )
تعذیه خوانی( به
صحنه نمایش می گذارندو مثلا مردی با هویت متفاوت با مؤمنین در نقش
حضرت زینب )ع( ایفاء
نقش می کند و بر خلاؾ احکام اسلامی خو را به شکل زن در می آورد .
5-بعضابدلیل عدم شناخت اسلام واقعی و بدست نیاوردن شعور و معرفت نسبت به
امام حسین
)ع( و واقعه عاشورا و یا عناد ورزیدن با ارزشهای مکتب شیعه و عدم
توانائی و نارسائی عقلی و
ذهنی برای دریافت پیام واقعی عاشورا اقدام به اعمال ورفتارحقارت آمیزو
هتاکی به ساحت مقدس
اسلام وعاشورا مینمایند و با رفتاری مانند قمه زنی ، زدن تیػ ،
زدن زنجیر های تیػ دار
، چرخاندن
کباده تیغی بر دور کمر، قفل بستن به بدن ، سوراخ کردن بدن با برنده
تیز ، راه رفتن روی آتش با پای
برهنه ، راه رفتن روی خرده شیشه به همین شکل ، سینه خیز رفتن و کشیدن
بدن روی زمین که
موجب خراش و زخم به بدن می شود ، ایراد ضرب و شتم و مجروح کردن خود با
دست و یا سایر
ابزارممکن وتهیه شمایل مثلا از ائمه و نصب در محل هیئت و در دسته جات
عزاداری ، تهیه و
تدارک علامتهای آهنی با اشکال و اندازه های متفاوت کوچک و بزرگ که
اولا هر پره از آن و در
مجموع به شکل صلیب بوده و دوما مجسمه بعضی حیوانات و پرندگان بر روی
آن نصب شده که
دقیقا نماد و احیاگر نوعی بت پرستی است و همینطور حک نمودن شمایل همان
ائمه بر روی پره های
آن ، که این علامتها در سالهای نه چندان دور به دسته جات عزاداری وارد
شده است و به نظر می
رسد هیچ ارزش و جایگاهی در اسلام نداشته و بلکه موجبات شبه و هتک حرمت
واقعه عاشورا و
بخصوص اسلام را در پی دارد وموارد دیگری از این قبیل که در اکثر مواقع
نیز توسط افرادی انجام
می شود که در یک شناخت عمومی و بررسی و تحقیقات محلی و در یک تقسیم
بندی کلی ، عموم آن
افراد بطورکامل ودقیق درزمره اهالی معروفات دینی بامعرفی یک مؤمن
واقعی قرار نمی گیرند و با
این اقدامات ، ارزشهای اسلام و پیام عاشورا را در انجام واجبات و ترک
محرمات و امر به معروف
و نهی از منکرمورد تعرض قرار داده و موجب وهن شیعه و خشن و ؼیر
منطقی معرفی نمودن اسلام
می شوند
.
لازم به توضیح اینکه پرداختن به آنچه امروزه در این ارتباط در دنیا
رسم و ترویج شده است ، از
اهداؾ جمع
آوری این تحقیق خارج است و کمیت و کیفیت اکثر آنها را عموم مردم می دانند و
مطالب فوق الذکر بصورت کلی و بعنوان نمونه و سرنخ برای بررسی بیشتر
فراتر ازهدف نگارش
کتاب بیان گردید که می تواند در رسیدن به اهداؾ
کتاب نیز کمک نماید.
ازطرؾ
دیگر اعمال ورفتاری که تحت عنوان،محرم و عاشورا و امام حسین)ع( در مفاتیح الجنان
مطرح شده است را مطالعه کردید و همینطور مراسمی را که در این ایام در
محیط مذهبی محل
سکونتان مشاهده می کنید و احیان ااً در آن حضور می یابید و واقعیتی از
نمای سطحی و کلی آن بیان
گردید ، را مد نظر دارید.
6-شکی در آن نیست که همه این اعمال ورفتار با دید و ارزش و جایگاه
مستحبات انجام می گیرد و
جایگاه آنها بعداز واجبات میباشد وانجام دادن آن نیز بعد از واجبات
باید بگونه ای باشد که موجب
نادیده گرفتن محرمات و یا بروز آنهاو همچنین خدشه وارد شدن به واجبات
و مخدوش نمودن
ارزشهای دینی و اعتقادی و بازتاب منفی دنیوی و اخروی را بدنبال نداشته
باشد
می گویند آدم گرسنه ای در همین ایام از بیابان وارد شهری شد و بدلیل
محرومیت و فقر مطلق
فرهنگی و مذهبی ، به هیچ مکتب و مذهب شناخت نداشت و بخصوص به واقعه
عاشورا علم نداشت
ودر عین حال کاملا اً گرسنه بود و آنرا از ناحیه لامسه خود درک می کرد
، با آن وضعیت وقتی
وارد شهر شد با یک هئیت عزاداری روبرو شد مسئولین هیئت او را به سرو
غذادعوت و تعارف
نمودند ، ایشان هم از خدا خواسته بدون سؤال و جواب و بدون بررسی دلیل
و انگیزه این سفره واین
پذیرائی وارد مجلس شد و ؼذای مفصلی خورد و پس از آن پرسید چه خبراست واین سفره برای
چیست؟به اوگفتند در چنین روزی فردی بنام شمر سر امام حسین )ع( را
بریده است و هرسال به
همین مناسبت این مراسم و این سفره برپا می شود و آن مرد هم دستی به
شکم خود مالید و با دم
آستین قبایش لبانش را پاک کرد و از صمیم قلب و به همرا ه آه و نفسی
راحت گفت : دستش درد نکند
!!!
بنابراین لازم است در بین اعمال و رفتار مورد نظر اسلام و آنچه در این
رابطه وجود دارد
تطبیقی صورت پذیرد و توسط مسلمانان امور خلاؾ آن
اصلاح گردد و حسین وار محرم و عاشورا
و صفر را طی نمود و حداکثر بهره برداری صورت پذیرد و با توجه به تحقیق
ومطالعه وبررسی
وضعیت موجودوشرایط افرادی که به مستحبات می پردازند ، بهتر است جهت
اصلاح به این موارد
توجه شود : - شناختن و شناساندن شخصیت و اهداؾ
امام حسین )ع( و اینکه پیمودن راه او فقط مربوط به
ماههای محرم وصفر نیست وانسان مسلمان باید درطول عمر خود ،او را
راهنمای خویش و الگوی
عملی و رفتاری خود قرار دهد . - مساجد فقط برای عزاداری و آن هم برای
ماه محرم نیست ، پرداختن به امور مربوط به محرم و
امام حسین )ع( یکی از بهترین اعمال و رفتار مستحب است و باید به مساجد
برای اکثر اعمال واجب
و سایر مستحبات بها داد و اهمیت مسجد در قرآن کریم بیان شده است . -
مسئولین هیئت ها و افراد روضه خوان ومرثیه سرا و نوحه خوان و مداحان وسایر دست
اندر
کاران و مسئولین و میدان دارهای دسته جات و ... باید : - در طول سال و
در طول عمر و بخصوص در این ایام از بهترین و گرامی ترین بندگان
خداوندباشند)گرامی ترین وبهترین مردم درنزد خداوند با تقوا ترین
آنهاست، که اوصاف
آنهادرتکالیف ارائه شده توسط قرآن کریم کاملا اً توضیح داده شده
است(ولا اقل - این افراد باید به اسلام و امام حسین )ع( واهداف اوپایبند باشند و
آن را به مردم بشناسانند و
فقط واقعیت ومقتل و اسناد معتبر مربوط به تاریخ کربلا را بازگو و
قرائت نمایند ، انسان موجودی
است که خداوند در پی آفرینش او به خودش آفرین گفته است و نمونه بارز
آن در رسیدن به خداوند
کریم ، حضرت امام حسین )ع( میباشد و این افراد حق ندارند شخصیت انسان
رادرحدحیوانات
بعنوان عزاداری تحقیر نمایندوانسان این موجودبا شعوررادر زمره حیوانات
بی شعور قرار داد ، که
همین شعور آنان موجب دل سپردن به محبت اهل بیت )س( برای آنها شده است
و از طرؾ
دیگر
شخصیت امام حسین )ع( با این همه عظمت در روز عرفه و در آن دعا خود را
در برابر خداوند
منان کوچک می داند و به راز و نیاز می پردازد و باتفاق خانواده و
یارانش ، برای اقامه دستورات
حق تعالی به وقایع عاشورا دل سپرد و لذا درست نیست که این فرد که از
برترینهای هستی میباشد را
به نام خدا و امثالهم نامید و آن بزرگواران را به این القاب صدا زد که
آنها با آن کوچک بینی خود در
برابر خداوند کریم ، با این القاب و اسامی موجب ناراحتی و نوعی شرم و
حیا در برابر او می شوند
.
7- ابراز احساسات و تؽیر لحن و تن صدا و کمیت و کیفیت کلام ، منطبق و متأثر با محتوا و
ارزش مطالب در بیانات مفید خواهد بود و صداهای بلند و ؼیر
طبیعی و آواز خوانی و تغییر صدا
بدون متأثرشدن از اثرات روحی ومعنوی مربوط به درد و رنج و آلام این
ایام وعدم تأثیر پذیری از
محتوای مطالب و همچنین استفاده از هرگونه ابزار و کلمات و حرکات دیگر
فقط برای به گریه
نشاندن مردم درست به نظر نمی آید و برای اینکه بدانند چقدر تؽیر
لحن و صدای آنها مؤثر بوده است
فقط لازم است از مؤمنین حاضر در جلسه سؤال نمایند که چقدر مطالب بیان
شده به دل آنها نشسته و
در قلب آنها نفوذ کرده است و با چشم سر می توانند با دیدن ظاهر
مستمعین ( از جمع مؤمنین(
حدیث نا نوشته خوانند . ؟ و هرچقدر صدا و سوز و گداز آنها طبیعی و از
صمیم دل و قلب بوده باشد
، بهتر به دل شنونده نشسته
و او را منقلب می نماید و چنان گوینده باید اهل معرفت و شناخت حقوق
دین و شخصیت امام حسین)ع( باشد که خودش متوجه تؽیر
حالات و روحیاتش نشود و با درک
مطالب لحن و بیان و صوتش تؽیر پذیرد.
- این افراد باید حسینی باشندوبرای عزاداران امام حسین)ع( از هر جهت
الگو باشند ، که هستند و
به خودسازی بپردازند و اگر شیطان این اجازه را به بعضی از آنها نمی
دهد و خدائی ناکرده بعضا
تعداد معدودی از این افراد برای فضولی و ریا و ریاست طلبی و سوء
استفاده و همانند آن در امور
مربوط به مسجد و محرم و امام حسین )ع( و عاشورا دخالت می کنند ، بر
سایر مردم است که با
رعایت شرایط و ضوابط اسلامی آنها را به گوشه ای از جمعیت هدایت نمایند
تا حداقل فیض ممکن و
مناسب را از جلسه امام حسین )ع( ببرد و مانع بهره برداری و مستفیض شدن
سایر مردم و موجب
خدشه وارد شدن به مراسم نشوند . - در ایراد سخنرانی و شعر و نوحه و
مرثیه و روضه خوانی نباید کوچکترین کلمه و جمله ای در
تحقیر و تضعیف امام حسین )ع( و اهل بیت او بر زبان رانده شود و یا بر
روی کاغذآورد ، که این
بر خلاف هویت و شخصیت و اهداؾ امام حسین )ع( میباشد و همانطور که
در بند های فوق تذکر
داده شد ضمن اعلام واقعیتها ، شجاعت و عظمت مولی امام حسین )ع( و اهل
بیت او و بویژه دلیری
و صبر و جرأت و جسارت خواهر بزرگوارش ، پیام رسان و مبلغ و مرثیه خوان
و نوحه سرا و
مداح واقعی کربلا ، حضرت زینب)ع(وفرزندامام حسین امام زین
العابدین)ع(رابیان نمودودراین
راستاتوصیه می شود کتابهای حماسه حسینی ( سه جلد( نوشته استاد شهید
مرتضی مطهری )ره(
نیزمورد مطالعه وبهره برداری قرار گیرد . - همچنین پول ها و سرمایه
هائی که از طرق مختلؾ )
نذر ، هدیه ، جذب کمک ، طلب یاری و .. )
برای مخارج هر گوشه ای از مراسم مربوط به محرم و عاشوراوامام حسین )ع(
ومخارج هیئت ها
ومساجد جمع آوری و هزینه می شود ، حداکثر تلاش و همت بر این قرار گیرد
که از پولها و سرمایه
های پاک جذب وهزینه شودو به عبارت دیگر ازکسانی این وجوه اخذ شودکه
نسبت به تعین وپرداخت
وجوهات واجب و شرعی ( خمس و زکات و حق الناس( اقدام می نمایند و به آن
توجه دارند و مقدمه
و لازمه هرگونه سرمایه و پول و امکاناتی برای هزینه و صرؾ
نمودن درامور مستحبی و بخصوص
مراسم مربوط به امام حسین )ع( پاک و تطهیر بودن آن است
-زنجیر زدن و سینه زدن و گریه و عزاداری کردن و تهیه وحمل پرچم عزا و
شرکت در سایر
مراسم همگی مستحب است و اولا اً کمیت و کیفیت آنرا تحقیق و صحت و سقم
آنرا کشؾ و
آنگونه که
مورد نظر اهل بیت عصمت و طهارت است انجام وظیفه نمود ، دوما افراد
شرکت کننده بایددرطول
سال ودرطول عمراهل واجبات و ترک محرمات بوده باشند و اگر کوتاهی کرده
اند،که مطمئن ااً این
طور است ، با شرکت در این مراسم توبه و گریه وزاری نمایند تا توبه
آنها قبول وتوفیق جبران
گذشته را بدست آورند و با زبان دل در اینگونه محیطهای معنوی با شاهد و
ناظر قرار دادن امام
حسین )ع( و در معیت سایر عاشقان آن حضرت با خدای خود درد و دل نمایند
و توضیح دیگر اینکه
8
مبادا در این مراسم طوری عمل نمایند که موجب کسر شأن اسلام و ارزشهای
دین گردد و این اعمال
ورفتار باید به گونه ای باشد که ضرری به انسان و دین او و مسلمانان و
جامعه اسلامی نزنند . - کسیکه می خواهد مدعی خدمت گذاری به این خانواده باشد
و خود را خادم الحسین بداند و بعض ااً
در اعمال و رفتار نمایشی و حماسی ، خود را در جایگاه و نقش آن عزیزان
مطرح و معرفی و ایفای
نقش بنماید ، خیلی باید جرأت و جسارت این را داشته باشد که در تقوی و
پایبندی خود به دستورات
وفرائض قرآن کریم ودرشناخت شخصیت ومعرفت و حقوق و اهداؾ
امام حسین )ع( و واقعه کربلا
چنین ادعائی را داشته باشد و در اوج کمالات معرفت و عمل قرار گرفته باشد
و اینگونه اعمال
ورفتاررا انجام دهدوبرای سایرین الگو قرارگیرد و با اینکه کمتر کسی
پیدا می شود که چنین
وضعیتی داشته باشد ولیکن بهتر است انسان گدای ناتوان درب این خانه
باشد تا اینکه در جایگاه آنان
ایفای نقش بنماید و چنان ادعا ئی در تقوی و ملقب شدن به خادم الحسین
)ع( را در خودباور کند وبا
این شرایط لازم است برای هر امری در این ایام از وجود بهترین ها
)درتقوی(استفاده شود.
- موارد مورد نظر نویسنده و سایر رفتارها و بود و نبودها را با دستورات
اصلی و فرعی در
قرآن کریم مقایسه کنید و سعی شود اگراشتباه و خدائی ناکرده نارسائی
وجود دارد ، پس از تحقیق و
بررسی )
با شرایط مندرج در بحث پیشنهادات ( در اصلاح آن بکوشید . 46 - درفوائد
تربت امام حسین )ع( مطالب زیادی گفته شده است و از امام رضا )ع( منقولست که
هر که بگرداند تسبیح حضرت امام حسین ( )ع( را و تسبیحات اربعه را ذکر
نماید با هر دانه بنویسند
از برای او شش هزار حسنه و محو کند از او شش هزار گناه و
بلندکندازبرای اوشش هزاردرجه
وبنویسندازبرای او شش هزارشفاعت واز امام صاق)ع( منقولست که هر که
بگرداند سنگهائی را که
از تربت امام حسین )ع( می سازند )یعنی تسبیح پخته شده(پس یک استؽفار کند
هفتاد استؽفار
از
برای او نوشته می شود و اگر تسبیحی را در دست نگاه دارد و تسبیح نگوید
به عدد هر حبه هفت
مرتبه از برای او نوشته شود
در این بند چند نکته اساسی وجود دارد، اولا اً امام حسین )ع( چنان
جایگاه و عظمت و درجه ای
دارند که می تواند نمود ومثال عینی و زنده وحقیقی برای اسلام وهمه
مسلمانان باشد که نام و یاد و
خاک و هر اثری از او می تواند برای مسلمان شدن و مؤمن ماندن در تمام
اعصار و در تمام عمر
الگوی تمام عیاری باشد ، و دوم اینکه امام حسین )ع( همه چیزش برای
عبادت خداوند بوده است و
همه چیز و همه کس خود را برای اسلام داده است و ایشان معناو تفسیر
کامل از کل قرآن کریم است
و به همین دلیل به این درجه و مقام رسیده است و یاد کردن از او با ذکر
خداوند ، اعتراؾ به
پاک و
منزه بودن و وحدانیت و بزرگواری خداوند است و سوم اینکه به یاد امام
حسین )ع( افتادن یعنی پی
بردن به خاصیت بندگی او در برابر خداوند و پرستش بی چون و چرای ایزد
منان و دادن همه چیز
و حتی جان شیرین خود برای حفظ اسلام و اقتداء کردن دوستداران وی به
مرام شهید کربلا به
منظور توبه از گناهان و شاهد و شفیع قرار دادن او در این امر و همچنین
جبران گذشته و عزم و
جزم و اراده مصمم و قوی برای انجام واجبات در شاگردی مکتب حسین )ع(
برای حفظ خود و حفظ
دین اسلام و چهارم اینکه تمام آنچه از ابزارهای منسوب به این خانواده
وجود دارد ، همگی وسیله ای
برای به یاد بودن ا ز آن بزرگواران ودر نتیجه با معرفت بهتر و بیشتر ،
انجام مستحبات و دوری از
9
گناه است و آخر اینکه جا دارد که خداوند کریم در برابر این همه از خود
گذشتگی ، اکثر باتفاق امور
معنوی را به امام حسین )ع( گره بزند تا در همه جا او الگوی مناسبی
برای مؤمنین در امور مستحبی
و حتی واجبات باشد.
47 - در ارتباط با دخالت و کم و زیاد کردن عبارات زیارت وارث می نویسند
.... تمامی اینها زیادی
و فضولی است ، شیخ ما در کتاب لؤلؤ مرجان این کلمات که متضمن دروغ
واضح است ، علاوه بر
جسارت ارتکاب بر بدعت و جسارت افزودن بر فرموده امام )ع( ، چنان شایع
و متعارؾ شده
که ،
البته چند هزار مرتبه در شب و روز در حضور مرقد منور امام حسین )ع( و
درمحضر ملائکه
مقربین و مطاؾ انبیاء و مرسلین )ع( به آواز بلند خوانده می شود و احدی بر ایشان
ایراد نمی کند و
از گفتن این دروغ و ارتکاب این معصیت نهی نمی نمایند و کم کم این
کلمات در مجموعه هائی که در
زیارت و ادعیه ، احمقان از عوام جمع آوری می کنند و گاهی اسمی بر آن
می گذارند ، جمع شده و
چاپ شده و منتشر گشته واز مجموعه این احمق نقل گردیده وکار بجائی
رسیده که بربعضی طلبه ها
مشتبه شده و در ادامه می افزاید : خوب تأمل کن در فرمایش این عالم
جلیل که مطلع است بر مذاق
شرع مقدس چگونه این مطلب همی عظیم و عقده بزرگ در دل او گردیده چون می
داند مفاسد این
کار را بر خلاؾ آنان که از علوم اهل بیت )ع( محروم و بی بهره ماندند و بدانستن ضؽثی
از
اصطلاحات و الفاظ اکتفا کردند که امثال این مطالب را چیزی ندانند بلکه
تصحیح و تصویب نموده
وعمل بر وفق آن نمایند لاجرم کار بجائی رسد که مصباح ال مجتهد و اقبال
و مهج الدعوات و جما
الاسبوع و مصباح الزائر و بلدالامین و جنةالواقیة و مفتاح الفلاح و
مقباس ربیع الاسابیع وتحفه و
زادالمعاد و امثال این کتب متروک و مهجور شود و این مجموعه های
احمقانه شایع شود که در دعای
مجیر که از دعاهای معتبره مرویه است در هشتاد موضع آن کلمه بعفوک زیاد
می کنند و کسی انکار
نکند و در دعای جوشن که مشتمل بر صد فصل است برای هر فصلی خاصیتی ذکر
کنند و با بودن
این همه زیارات مأثوره ، زیارات مفجعه جعل کنند و با بودن این همه
دعاهای معتبره مرویه
مضامین عالیه و کلمات فصیحه بلیؽه
دعائی بی ربط در کمال برودت جعل نمایند و نام او را دعاء
حبی گذارند و از کنکره عرش آنرا نازل نمایند و چند فضیلت برای او وضع
نمایند که انسان را
متحیر و سراسیمه نماید از جمله اینکه العیاذ بالله جبرئیل به حضرت
رسول )ص( از جناب حق
سبحانه و تعالی گفته باشد که هر بنده که این دعا را با خود دارد او را
عذاب نکنم اگر چه مستوجب
جهنم باشدوعمر خود را به معصیت گذارنده باشد و مرا در هیچ وقت سجده
نکرده باشد ، من آن بنده
را ثواب هفتاد هزار پیؽمبر بدهم و ثواب هفتاد هزار زاهد و ثواب هفتاد هزار شهید بدهم و ثواب
هفتاد هزار نماز گذار بدهم و ثواب هزار برهنه وهزاران ثواب دیگر
...... وباز در ادامه می نویسد
: هر که این دعای حبی را بخواندیا با خود بدارد بیامرزم او را و شرم
دارم که او را عذاب کنم ،
شایسته است انسان از شنیدن اینها عوض خنده گریه کند کتب ادعیه شیعه که
به مرتبه متقن و محکم
بوده که ؼالب
آنها که استنساخ می نمودند،خودشان از اهل علم بودندواز روی نسخی که بخط اهل علم
تصحیح شده علماء بوده مقابله و تصحیح می نمودند و اگراختلافی بود در
حاشیه اش به آن اشاره
می کردند، مثلا اً در دعای مکارم الاخلاق ... وبلػ
بایمانی در حاشیه اش اشاره می کنند در نسخه ابن
شناس ... وابلغ ابن سکون چنین است و بخط شهید چنین و هکذا کارش بجائی
رسیده که منحصر به کتاب مفتاح شده
که فی الجمله وصفش را شنیدی و ..... وهمینطوردر ادامه می دهد : فرضم
از ذکر این مطلب دو
چیز بود یکی آنکه آن تصرفاتی را که این شخص کرده بسلیقه خود این کمال
را دانسته و خلافش را
ناقص فرض کرده و حال همین چیزی که این کمال دانسته باعث نقصان شده پس
از اینجا قیاس کنیم
که چیزهائی را که ما از روی جهل و نادانی در دعاها و زیارات وارد می
کنیم یا به سلیقه ناقص خود
بعضی تصرفات را می کنیم و آنرا کمال فرض می نمائیم بدانیم که همان
چیزها پیش اهلش نقصان و
بی اعتباری آن دعا یا زیارت خواهد بود و شایسته است که ما به هیچ وجه
در این باب مداخله نکنیم و
هرچه دستورالعمل داده اند به آن عمل نموده و از آن تخطی ننمائیم و
همچنین بدنبال آن می
افزاید : این حقیر با اینکه می دانستم مذاق مردم این زمان وعدم اهتمام
ایشان رادرامثال این اموربرای
اتمام حجت سعی و کوشش بسیار کردم که دعاها و زیارات منقوله در این
کتاب ( مفاتیح
الجنان ) حتی الامکان از نسخه های اصل نقل شود و بر نسخ متعدده عرضه
شود و بقدری که از
عهده برآیم تصحیح آن نمایم تا عامل به آن از روی اطمینان عمل نماید
انشاءالله بشرط آنکه کاتبین و
ناسخین تصرؾ در
آن ننمایند و خواننده ها اختراع و سلیقه های خود را کنار گذارند . نکات قابل توجهی در این مطالب است ،
ازجمله اینکه : - در آنچه بعنوان دعا و اعمال و رفتار مستحب در بعضی از کتابها
نوشته شده و در بین مردم
مرسوم است ، احتمال دخل و تصرف و تفسیر به سلیقه نویسنده و گرد آورنده
آن وجود دارد ، که این
کار صحیح نیست و باید به صحت و سقم و اصل آن پی برد.
- ازاینکه کسی به قرائت وبهره برداری دیگران ازاین ادعیه اشکال نمی گیرد
، دلیل بر عدم
اطلاع مردم از اصل آن است و یا اینکه عموم ااً این موارد را به عنوان
ادعیه پذیرفته اند و بر همین
اساس کمتر کسی احساس مسئولیت در نهی نمودن متوسلین به این ادعیه می
نمایند .
-مستمسک قرار دادن این اعمال و رفتار توسط افراد سود جو و در لباس
دلسوز و بهانه قرار
دادن این اعمال و رفتار بعنوان حلال مشکلات مردم با کتاب و ادعیه و
سایر اعمال و رفتار خرافی
مربوط به آن موجب روی آوردن افراد بی بضاعت فکری و علمی به سوی آنها و
این ادعیه شده
است که متأسفانه تعداد آنها نیز زیاد است و قابل توجه و بررسی مسئولین
مکتبی میباشد .
-برای شناسائی واقعیتها و صحت و سقم ادعیه و خاصیتهای تمام اعمال و
رفتار مستحبی بهره
برداری از تمام دستورات بیان شده در قرآن کریم وبویژه مطالب ردیؾ دوم
در نتیجه گیری اولیه باید
مورد توجه و محور ارزیابی قرار گیرد و در یک جمله اینکه تمام اعمال و
رفتار مستحبی وادعیه باید
ریشه قرآنی ) در امور هدایتی ( داشته باشند و در ؼیر
اینصورت آن حدیث و دعا صحیح نمی باشد.
48 - حضرت امام صادق )ع( فرمود سلمان درک کرد علم اول وآخر را ، او دریائی
است که هرچه
از او برداشته شود تمام نشود و او از ما اهلبیت است و برای او شوق زائرین
و رؼبتشان
به زیارت
آن جناب کافی است ، تأمل در اختصاص و امتیازش در میان تمام صحابه و
جمیع امت ، باینکه
حضرت امیر المؤمنین)ع( در یک شب ازمدینه بمدائن رفت و بدست مبارک او
را غسل داد و کفن
نمود و نماز گذارد بر او با صفوفی از ملائکه و همان شب به مدینه مراجعت
نمود ، ادامه در قسمت11
- ۹۳/۰۸/۱۱