دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

دشمن اصلی کیست؟ دشمنان اصلی امریکا واسرائیل هستندو برخی از دولتها وگروههاوعناصر فریب خورده بعنوان عوامل اجرائی و دشمن فرعی میباشند و همیشه درصدد یورش وتهاجم باشیوه سخت، نیمه سخت ونرم علیه جبهه اسلام ومسلمین و همچنین انقلاب اسلامی نشآت گرفته ازارزشهای اسلامی درسراسرجهان می باشند

دشمنان اصلی

سالهاست بودکه جهان در دست دوابرقدرت شرق وغرب مورد استعمارواستثمارقرارگرفته بود وهمه ی دار وندار آنها مورد غارت وچپاول این دوابرقدرت قرارگرفته بود، باپیروزی جمهوری اسلامی ایران با مبانی اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) با شعارنه شرقی ،نه غربی ، جمهوری اسلامی باایدئولوژی متفات باآنها وایجاد وضعیت سیاسی با استراتژی اسلامی و بروز نوعی قدرت فراگیر ودرعین حال غیر وابسته به شرق ویا به غرب موجب نگرانی وایجادزنگ خطر برای دوابرقدرت مذکور گردید وبا فروپاشی شوروی سابق وقدرت شرق ، امریگائیها احساس کردند تنها قدرت موجود درجهان هستندوبه نوعی کدخدائی بردهکده کوچک جهانی میباشند ودنبال منافع آن بودن ولیکن بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی باوحدت وایمان مردم واطاعت از ولی فقیه وبخصوص با صدور انقلاب اسلامی ایران با ارزشهای دینی وانقلابی ملت ایران وبیداری اسلامی ازپی صدور انقلاب درسایرکشورهای مسلمان منطقه وحتی غیر مسلمان ودرعین حال مظلوم سایرمناطق ،بتدریج منافع استعماری واستثماری غرب وصهیونیست بین الملل و موجودیت دولتهای دست نشانده غربی و دولت اسرائیل غاصب به خطر افتاد واین موضوع امریکائیها رابرآن داشت که بصورت علنی وبصورت وسیع وعمیق تر از گذشته با تحریک سایر دولتهای مزدور داخلی وخارجی وگروههای غیر اسلامی وتحریک قومیتهای محلی ومتاسفانه تاحدودی بنام اسلام( اسلام امریکائی) باایجادجنگ ودرگیریهای محلی، قومی، فرقه ای و مذهبی ازگسترده شدن عمق صدور انقلاب ایران واسلام گرائی جلوگیری کنند وبا برخورداری وبهره گیری از ابزارهای بین المللی نیز در تشدید محدودیتها وتحریمها علیه انقلابیون وگرایشهای اسلامی(اسلام ناب محمدی(ص)) جلوگیری نمایند و با سیاست انگلیسی بامعرفی چهره نادرست خود ، دشمن اصلی در این حوادث و درگرفتاریهای منطقه را گروهها وجریانات وابزارهای درگیر دردوجبهه حق وباطل معرفی نمایند وخود را بعنوان خیرخواه ویادشمن غیر اصلی جابیندازند واین درصورتی است که دشمن اصلی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان امریکا واسرائیل و دولتهای همدست با آنها دراروپا ودرمنطقه هستند وسایر فعالان و درگیر در جبهه مقابل ، عناصر وایزارهای دست نشانده آنها واز دشمنان فرعی اسلام ومسلمین وملتهای آزاده جهان میباشند وملتهای مسلمان وآزاده وبا بصیرت باید اولا دشمن اصلی از فرعی را تشخیص دهد و تمام دفاع وتهاجم خود را متوجه دشمن اصلی بنمایند- غافل نمانیم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

مساجد ونقش جوانان - قسمت اول

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۱۳ ب.ظ


مقدمه   

چکیده مقاله    

اهمیت وجایگاه مساجد دراسلام

مدیریت گذشته درمساجد ونقش آن درجامعه   

مساجد ، جوانان و پیروزی وحفظ انقلاب اسلامی ایران    

مدیریت فعلی در مساجد وجامعه

                                   راهکارهای افزایش نقش جوانان در مدیریت مسجد

نتیجه

   

   مقذمه: مسجدبابهره گیری اززیباترین رکن نماز یعنی سجده نام گذاری شده است ومسجد یکی ازاماکن معنوی وموثر در میزان کمیت وکیفیت اعتقادی و عبادی مردم درراستای پرستش وعبادت خداوند منان در همه ادوار تاریخ بوده وخواهد بود و لذا وقتی که قرار باشد مساجد به یک مرکز معنوی ودینی برای عبادت خداوند منان حفظ گردد،با یک بررسی ساده واجمالی ازرهنمودهای الهی درآیات قرآن کریم که بیانگرهدایت متقین(آیات اول سوره حمد)میباشد،عبادت خداوند شامل رعایت حدود الهی درهمه بایدها ونبایدها پیرامون اصول و فروع دین و درتمام زمینه های مختلف فرهنگی واجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و معنوی واعتقادی،سیاسی وحکومتی،دفاعی ونظامی میباشد ومسجد بهترین مکان به منظور اجرای اوامر الهی است وباید از مسجد برای عبادت خداوندگام برداشت(اعراف 29)وبااین شرایط بنیان واساس مساجد باید برمبنای عبادت همه جانبه خداوند پایه گذاری،تاسیس ومدیریت وکنترل ونظارت گردد و بطور مسلم به منظور نیل به اهداف ذکر شده باید این امور از سوی متقین سازماندهی وصورت پذیردوبا توجه به اینکه آغاز شروع عبادت واوج رشد سنی افراد برای قرار گرفتن در بطن بایدها ونبایدهای الهی(انجام واجبات وترک محرمات)درسنین نوجوانی وجوانی میباشد واز طرف دیگر همین قشرعظیم جامعه مورد هدف درهمه ظرفیتها وهمچنین همه تهدیدات از سوی عاملان ودشمنان نسبت به اسلام ناب محمدی(ص) میباشندودشمنان با شگردهای پیچیده اعتقادی،سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی وحتی با استفاده از چهره نفاق(قدیم وجدید)به تهاجم وتوطئه علیه مردم وبخصوص نسل جوان درحال برنامه ریزی و تهاجم نرم میباشد،لذا بهترین شیوه و مناسب ترین شکل به منظورآگاه سازی وافزایش بصیرت عمومی اقشارمختلف جامعه وجذب وسازماندهی همه مردم وبویژه قشرجوان و بهره گیری همه جانبه از همه مساجد درراستای دفاع ونگهبانی ازارزشهای دینی وانسانی وخنثی سازی تمام توطئه ها واهداف دشمن،واگذاری امورمدیریتی وکنترل ونظارت آن به جوانان میباشد که با نوآوری وابداعات منطقی و توجه به قانون ومقررات وبا برنامه ریزی دقیق وبخصوص با همکاری مسئولین ذیربط در امورمساجد در همه زمینه ها به فعالیتهای دینی وسیاسی فراگیروعمیق مشغول شوند وبا توجه به اینکه باید همه چیز و همه امکانات و فعالیتهای مورد نظردرراستای عبادت حق تعالی قرارگیرد، باید مدیریت واداره مساجد نیز به کسانی واگذار شود که از هرجهت ممتاز واز بهترینهای اهل تقواوبامعرفت دراموردینی وسیاسی واجتماعی باشند و همه تلاش وهمت آنان از فعالیت درمساجدوجذب وسازماندهی جوانان وسایر مردم درتوسعه وعمق بخشی به شناخت و ایمان وعمل عموم مردم، به منظور عبادت خداوند صورت گیرد و بهترین مکان برای دستیابی به این امور همان مساجد با همین شیوه های اجرائی جدیدومناسب وکارساز و با حمایت سایر مردم ومسئولین ذیربط میباشد.

چکیده مقاله:

     درصدراسلام تمام امور عبادی وسیاسی واطلاع رسانی در همه امور جامعه درمساجد انجام می شده است و اهمیت و جایگاه مساجدعلاوه براقامه نمازوانجام سخنرانی وجلسات اخلاقی ومعنوی وآموزش وروخوانی واحیانا ترجمه و تفسیرآیات الهی،مرکز تصمیم گیری های حکومتی وسیاستگزاریهای خردوکلان درهمه زمینه های مدنی،قضائی،اجرائی،نظامی ودفاعی،عزل ونصب ها،عقدوفسخ قراردادها وآموزشهای نظامی وعلمی و افزایش وگسترش بصیرت عمومی مردم بوده است ولیکن در طول زمان با توطئه وسیاست گذاریهای دشمنان اسلام وایجاد بدعتهای غلط وباصطلاح درقالب ارزشهای دینی وبا چهره نفاق وسوءاستفاده ازنام مقدس اسلام وبا تبین ایدئولوژی غیراسلامی درجدائی دین ازسیاست،سعی کردند مساجد را به مرکز اقامه نماز وقرآئت قرآن وبعضی از جلسات فرهنگی وبخصوص انجام هرگونه اقدام خارج از دخالت درامور سیاسی وحکومتی سوق دهندوسایر امور مهم کشوری درسایر ابعاد را به بیرون مسجدارجاع نمایند واز دخالت دستورات ورهنمودهای الهی دراینگونه موارد جلوگیری نمایندومتاسفانه درسالهای گذشته نه چندان دوراین وضعیت براکثر مساجددرتمام ممالک اسلامی سایه افکنده و دردوران50 سال حکومت پهلوی درایران،این وضعیت به اوج خودش رسیده بود وبا شناخت وبصیرت فوق ا لعاده حضرت امام خمینی(ره)از همان دوران حکومت پهلوی وافشاگری های ایشان وحمایت وهواداری دیگر مبارزان همراه و همگام با حضرت امام(ره)بتدریج هویت وبهره مندی مردم ازمساجد دچار تغیر گردید و امور سیاسی واجتماعی وتبین اهداف سیاسی اسلام وتضادهای اجرائی سیاسی حکومت وقت با نظرات دین مبین اسلام دراکثر مساجد مورد نقد وبررسی قرارگرفت وبا شکل گیری مبارزات و باسازماندهی مردم ازداخل مساجدموفق به شکست ونابودی حکومت ستمشاهی وتشکیل حکومت جمهوری اسلامی با تمام ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص)وبا ولایت ومدیریت فقیه وبراساس تقوای الهی ووحدت دینی مردم درهمه ابعاد حکومتی گردیدندومساجدبه مراکز مهم سیاسی ونظامی وپشتیبانی برای نظام تبدیل گردیدوهمه جوانان اکثرامورحکومتی کشوررااز مساجد دنبال میکردندودراکثر همان مساجد نهادهای فرهنگی و بسیج تشکیل گردیدوبانفوذودخالت افراد موثردرمدیریت مساجد،خیلی ازامورکشوردرهمین مراکز برنامه ریزی واجرا می گردید وبا تغیر نوع تهاجمات دشمن تاحدودی مساجدوضعیت واستعداد وظرفیتهای اصلی خود رااز دست داده ودچار نارسائیهائی شده است وباتغیر مدیریت وسپردن آن به بعضی از افراد بی تدبیر وبا فعالیتهای جبهه لیبرالیتی درسطح جامعه بتدریج نقش جوانان درمساجد ودرنتیجه دراداره جامعه کم رنگ شده ونیاز به برنامه ریزی ودخالت دستگاههای ذیربط درمدیریت و امورمساجدودرنتیجه افزایش راهکارهای حضورجوانان درمدیریت آن وبه منظور نیل به اهداف آرمانی اسلام وانقلاب را دارد وبا همکاری مسئولین وحضور جوانان اجرای این فرآیند ممکن خواهد بود.

 اهمیت وجایگاه مساجد دراسلام

     مسجد محل عبادت خداوند است ومکانی به منظور ارتباط عبد با معبود خود است و اهمیت آن در آیه 18 سوره توبه اینگونه آمده است که می فرماید : جزاین نیست که آبادانی وتعمیر مساجد بدست کسانی است که به خدواند و به روز رستاخیز ایمان آورده اند ونماز بپا می دارند وزکات می دهند و به غیر از خداوند ، هرگز ، نمی ترسند ، آنها امیدوارند که از گروه هدایت یافته گانند وهمینطور در آیه 36 سوره نور بیان داشته است ، درخانه ها ومکانهائی که خداوند رخصت داده است که رفعت یابند،  باید ذکر ونام خداوند درآنجا برده و خداوند عبادت شود وبرای رفتن به مسجد وانجام عبادت در آنجا درآیه 31 سوره اعراف اینچنین آمده است که : ای فرزندان آدم زینتهای خویش را در نزد مساجد بخود گیرید وبخورید وبیاشامید واسراف نکنید وشاید اسراف نکردن از این جهت باشد که از با رعایت سایر احکام الهی برای عبادت خداوند در هرزمینه ای از جهت جسمی وسلامتی روح وروان نیز ازآمادگی وسلامتی جسمی وروحی کامل برخوردار باشند.

درهمین رابطه به منظور پی بردن به اهمین مساجد به سخنان گرانقدر رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) از تاریخهای 21/8/57-1/2/58-18/4/85-14/8/59-10/4/60-18/6/60-22/7/61-25/7/61 توجه بفرمائید که فرموده اند: مسلمین صدر اسلام با اجتماع حج وبا جماعت جمعه کارهای مهم انجام می دادند. درخطبه روز جمعه این طور نبود که فقط یک سوره ودعائی بخوانند وچند کلمه بگویند، با خطبه های جمعه بسیج ، سپاه می شد ، واز مسجد به میدان جنگ می رفتند،وکسی که از مسجد به میدان جنگ برود، فقط از خدا می ترسد وبس ، واز کشته شدن وفقر وآوارگی نمی ترسد، وچنین سپاهی ، سپاه فاتح وپیروز است ومسجدها محلی بوده است که از همان مسجد ارتش راه می افتاد برای جنگ با کفار و با قلدرها،ازهمان توی مسجد،آنجا خطبه خوانده می شد * دعوت می شدند مردم به اینکه فلان مثلاٌ آدم متعدی در فلان جا قیام کرده برضدمسلمین یامال مردم راچپاول می کند،قلدری می کند،انحرافات داردوازهمان مسجدراه می افتادند و می رفتند طرف دشمن * از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می شده است واز مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار ووارد کردن آنها در بیرق اسلام بوده است * همیشه در صدر اسلام ، مسجد مرکز حرکات ومرکز جنبش ها بوده است * چون ملت مبارز رمز پیروزی را یافته است و با هوشیاری در یافته که بسیج عمومی ازسنگرهای الهی مساجد و منابر و محافل دینی تشکیل گردید، لازم است این سنگرهای اسلامی راحفظ نمائیم ، مجالس جماعت است که مردم در هرروز مجتمع بشوند در مساجد ، نه همان مجتمع بشوند، بگذارید این پیرمردها واز کار افتاده ها بروند ، نه ، مساجد باید مجتمع بشود از جوانها ، اگر ما بفهمیم که این جماعات چه فوایدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است ، چه مسائل سیاسی را حل می کند ، چه گرفتاریها را حل   می کند، اینطور بیحال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند نفر پیر زن وپیر مرد، وقتی جماعت برود واشخاص مؤثر بروند، همه بروند آنجا مجتمع بشوند ودرآنجا خطیب برایشان مسائل روز را بگوید ، مشکلاتی که دارند بگویند ، این حل میکندمطالب را * همین محرم وصفر وماه رمضان آنقدر برکاتی که بر این سه ماه مرتب است نمی شود انسان احصا کند . این اجتماع عاشورا واین برگزاری عزای شهید ، این  آنقدر برکات دارد. همان وقتی هم که این مسائل سیاسی در آن طرح نمی شد آنقدربرکات داشت برای ملتهاکه قابل احصا نبود * مسجدمحل بسیج بود،بسیج،سپاه بود،این مسجدها را باید شما محکم نگه دارید.نگویند به شما که دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم ، ماانقلاب کردیم مسجد درست کنیم*اسلام مساجدراسنگرقرار داد ووسیله شدازباب اینکه از همین مساجد،از همین جمعیت ها،ازهمین جمعه هاوجماعات،همه اموری که اسلام را به پیش می برد وقیام را به پیش می برد،مهیا باشد.

بهر حال آیات و نظرات حضرت امام(ره) در مورد نقش وجایگاه مسجد زیاد است ونمونه هائی از آن یاد آوری شد که غفلت از رهنمودهای الهی و عدم توجه به رهنمودهای حضرت امام(ره) و خالی کردن وخالی شدن مساجد از مردم وبخصوص از نسل جوان زنگ خطری برای آینده کشور ونظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بودو باید دانست که مسجد چیزی است که در هر برنامه ودر هرمرحله ای از امور دینی وحکومتی باید به آن توجه داشت که خود این توجه ورعایت نمودن مردم نسبت به آن بیانگرنوعی معرفت و نمودی از معنویت دینی وفرهنگی خواهد بود. وبخصوص اینکه در قرآن کریم به انگیزه الهی در خلقت انسان برای عبادت تاکید دارد(ذاریات56) وپیامبران واولیاء الهی و نواب خاص وعام امام عصر(عج) درزمان غیبت وظیفه ارشاد وهدایت واصلاح مردم بسوی خداوند یکتا و نیابت ایشان برای مدیریت و اداره حکومت و دردست گرفتن زمام امور جامعه از طرف خداوند با هدف نیل به سعادت وخیر ونیکی در دنیا وآخرت برای خود و برای مردم را برعهده دارند وخداوند کریم در قرآن مجید قوانین هدایتی واجرائی مردم وجامعه را کامل وجامع بیان داشته است و انبیاء واولیاءالهی نیز در سیره عملی ورفتاری خود متوجه آن شرایط و ضوابط بوده اند و لذا حاکمان اسلامی با استفاده از قرآن وسنت وسیره وروش انبیا/ئ واولیاءالهی وعقلانیت ونظر اجماع عالمان دینی واجتماعی ، در ادامه حکومت اسلامی موظف به انجام رسالت و زمامداری امور مسلمین وعموم مردم وجامعه اسلامی با اهداف مذکور میباشند و در هر زمانی از تاریخ این وظیفه بر عهده برترین فرد از مؤمنان در سطح جامعه وبا احراز شرایط لازم حکومتی میباشد ودر هیچ زمانی این مسئولیت کفائی از مردم مسلمان سلب ومنتفی نخواهد شد ونکته اساسی اینکه آموزش وتوضیح وتوجیه وشکل پذیری این فرآیند به توسط کارشناسان دینی وسیاسی واز طریق عموم مردم وبخصوص قشر جوان واز طریق مساجد ممکن خواهد بود.

مدیریت گذشته درمساجد  ونقش آن درجامعه

     بررسی این موضوع از سالهای خیلی دور شاید بعنوان نمونه های تاریخی با ارزش وقابل بحث باشد ولیکن ذکرسه  نکته بصورت کلی دراین راستا مفید وقابل توجه میباشد،اول اینکه دراداوار تاریخی گذشته مساجدبه اشکال مختلف در زمینه های مختلف اعتقادی، سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و حکومتی مورداستفادهقرارمی گرفته است ود وم اینکه بدلیل افشاءگری علیه حاکمان مستبد وزور گویان وقت و تشکیل وقیام گروههای نظامی ، سیاسی ومذهبی مخالف نسبت به حکومتهای طاغوتی و اشغالگران خارجی از داخل مساجد وتبدیل آن به مرکز مخالفتی باحکومت ، دراکثر مواقع مساجد مورد حمله وتخریب ومحدودیت حاکمان وقت واشغالگران قرار می گرفته است  وسوم اینکه همیشه احداث ومدیریت  همه مساجد به منظور خدمت به اسلام ومسلمانان نبوده است ونمونه بارز ومصداق عینی آن موضوع مسجد ضرار بوده که توسط منافقین وبا سوء استفاده ازنام مقدس اسلام و مثلا برای عبادت مردم مسلمان در برابر مسجد قبا احداث گردید و با دستور ونظر پیامبرگرامی اسلام(ص) تخریب گردید(توبه 107 و108) و لذا باید در پایه گذاری ومدیریت واداره مساجد بر این نکات مهم توجه داشت که محل مسجد وسیاست گذاری اجرائی در آن باید برای عبادت خداوند ودر همه ابعاد باشد وپرداختن به آن فراتر از این مقاله واین موضوع میباشد ولیکن به منظور آشنائی واطلاع دیگران ، ذکر وضعیت مدیریتی وکمیت وکیفیت اداره وکنترل ونظارت بر اکثر مساجد کشور در دوران حکومتهای گذشته و بخصوص در دوران حکومت پهلوی وسالهای نزدیک به انقلاب اسلامی جهت اطلاع ومقایسه ظرفیتهاوتهدیدات مساجددرزمانها ومکانهای مختلف مورداشاره قرارگرفت.

با نفوذ قدرت استکباری واستعماری امریکا وانگلیس در حکومت وقت ایران وارتباط گسترده سیاسی وفرهنگی حکومت پهلوی با رژیم اشغالگر صهیونیستی قدس ودر پی نفوذ سیاست ونظرات ودیدگاههای آنان در سیاستهای فرهنگی ، اجتماعی ومذهبی کشور با تبین واجرای ایده های لیبرالیستی ولائیک در شبکه اجرائی وسیاسی ومذهبی کشور و با تفکیک وتقسیم سیاست ودیانت از همدیگر ، امور سیاسی وحکومتی وحتی دینی مسئولین در فرهنگ منسوخ گردید و فرهنگی غرب زده و سرتاسر همراه با فساد وبی بند وباری را متوجه دستگاه حکومتی پهلوی نمود وآثار ونتایج زیانبار آن متوجه مردم وجامعه گردید و در همین شرایط ودر برابر اعتراضات وابراز نارضایتی مردم وجوانان ، نامبردگان امور دینی ومعنوی مردم را به داخل مساجد وبه تبلیغات روحانیت مرتبط می دانستند وضمن اعمال شدید کنترل ونظارت دررفتارهای دینی واعمال وکردار عموم مردم مسلمان ، اکثر قریب باتفاق مبارزان وافراد منتقد نسبت به امور جاری حکومت پیرامون امور مذهبی وفرهنگی را درگیر برخوردهای شدید حکومتی می کردند واکثر قریب باتفاق مساجد در اختیار دو3نفر پیرمرد همراه و همسو با سیاست جدائی دین از سیاست آنها ( بصورت آگاهانه یا غیرآگاهانه) بوده است و در همان شرایط فعالیت در مساجد شامل برپائی نماز(فرادا یا جماعت) وتشکیل جلسات قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان و10شب عزاداری امام حسین(ع) در محرم و صفر ومراسم مربوط به اموات بود ودر همان مجالس بی محتوا وفارغ از هرگونه گرایش وفعالیت سیاسی ، شخص سخنران ومسئولین مسجد و کمیت وکیفیت مراسم مورد نظر ، همگی تحت کنترل ومراقبت عوامل نظام بود وموضوع خاص دیگری در اینگونه مساجد مطرح و پیگیری نمی شد وتا حدودی مدیریت واداره مساجد با سیاستهای اجرائی وکنترلی حکومت همسو وهمراه بوده است.

در همان سالها وپس از عدم موفقیت کامل قیام مردم به رهبری امام خمینی(ره) از سال 1342 با سخنرانیها وصدور بیانیه واطلاعیه های آن بزرگوار ، بتدریج شکل ومحتوای مراسم وسخنرانیها وبرگزاری جلسات دراکثر مساجد و در سرتاسر کشور دچار دگرگونی وتغیر شد وبه سوی جایگاه اصلی وواقعی خود گام برداشت واین مهم در اکثر مساجد وبه توسط جوانان و در همه زمینه های دینی وسیاسی شکل گرفت ومقدمات قیام عمومی مردم وپیروزی انقلاب اسلامی و برپائی حکومت جمهوری اسلامی در سال 1357را فراهم نمودند ونکته مهم واساسی اینکه مساجد با تغیر مدیریت و با طراحی واجرای برنامه های مختلف در همه ابعاد مورد نظر حضرت امام(ره) وبرحسب نیاز جامعه و همگام با توانائی وشناخت وآگاهی مردم و به منظور عبادت خداوند منان ونیل به سعادت وتقوای الهی انجام میگرفت ومساجد پایگاه ونقش اصلی خود را دراین زمینه ایفا نمودندو به عبارت دیگر اینکه به توسط مردم مومن وبا مدیریت جوانان وبا وحدت همکانی وبه تبعیت وپیروی از ولایت فقیه از حداکثر ظرفیتهای بالفعل وبالقوه وجودی مساجد استفاده شد وواقعه مهم سیاسی ومذهبی انقلاب اسلامی بوقوع پیوست ولذا لازم است به منظور فعال نگاه داشتن مساجد وبهره گیری همه جانبه از آنها به منظور حمایت وپشتیبانی از ارزشهای انقلاب ودستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی وتوسعه وعمیق ترشدن ایمان وتقوای مردم وبخصوص جوانان، از تمام ظرفیت همه مساجد وبا همان انگیزه وعلاقه ومدیریت جوانان برنامه ریزی واستفاده نمود ودر راستای توجه به اسلام ناب محمدی(ص)وجلوگیری از تبلیغ ونفوذ وگسترش اسلام امریکائی اقدامات شایسته رابعمل آورد،  دشمنان با توطئه وطراحی واجرای نقشه های شوم سیاسی وفرهنگی واجتماعی وحتی دینی واعتقادی وبا بهره گیری از چهره نفاق قصد دارند موقعیت وفرصتهای مساجد وجوانان را به نقاط ضعف وتهدیدات تبدیل وتعریف نمایند وهوشیاری وحضور جوانان واستفاده از ظرفیتهای مفید وحیاتی مساجد یکی از راهکارهای مناسب خنثی سازی این توطئه ها خواهد بود.

مساجد ، جوانان وپیروزی وحفظ انقلاب اسلامی ایران

    دربررسی همه نهضت ها دریک صد سال گذشته و مطالعه پیرامون قیام مردم علیه حکومتهای فاسد زمان خود و همچنین به منظور دفاع در برابر تهاجم ونفوذ بیگاناگان به داخل کشور ، دراکثر موارد همه قیامها دریک نکته با همدیگر مشترک بوده اند وآن اینکه همگی به پشتوانه وحمایت توده مردم صورت می گرفته است و مردم مؤمن ومسلمان ایران به رهبری روحانیت بیدار وهوشیار خود و به منظور حفظ مقام ومنزلت مرد وزن مسلمان و احیاء ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) وجلوگیری از ادامه حکومت نامشروع حاکمان واشغاگران فاسد وجلوگیری از ادامه نفوذ بیگانان و با هدف قرب الهی و جامه عمل پوشاندن به دستورات خداوند قیام می نمودند وبه مبارزه پرداختند ، خداوند کریم در آیه 46 سوره سبا می فرماید:  حال به امت خود بگو جز این نیست که من شما را به یک سخن سفارش وپند دهم که همگی برای خداوند نهضت نموده ، دو نفر دو نفر یا هریک تنها درامردین قیام کنید و باگذشت سالها ودر ادامه قیامهای مذکور، مبارزات حضرت امام خمینی(ره) در سال 1342به شکل سازمان یافته ای علنی شد و رژیم پهلوی به شدت و با تمام قوا در صدد برخورد و نابودی آن بر آمدند وبا دستگیری حضرت امام (ره) اور ابه ترکیه وسپس به عراق تبعید نمودند و ایشان نیزازراه دورقیام ملت را هدایت ورهبری می کردند وحکومت طاغوتی ودیکتاتوری پهلوی نیز با شدت بخشیدن به امور امنیتی واطلاعاتی و با تغیروتشدید قوانین قضائی ومسائل سیاسی وامنیتی ومستبد به رآی خویش و بانظر استعمارگران ، با بدترین شکل ممکن با مردان وزنان مبارز برخورد میکردند وزندان وشکنجه های قرون وسطائی واعدام (شهادت) وتبعید وسایر محرومیتهای اجتماعی واداری در روبروی مبارزین قرار داشت ولذابا وسعت گرفتن مفاسد حکومتی و از طرف دیگر بالا رفتن بصیرت وآگاهی مردم  و فراگیر شدن قیام ومبارزات حضرت امام(ره) وهوادارنش در سطح جامعه ، قیام مردم در سالهای 1356 و1357 درسطح کشور توسعه وگسترش یافت وبا تقدیم بیش از هفتاد هزار شهید وصدها هزار مجروح ومعلول وخسارتهای فراوان درروز 22 بهمن سال 57 به مبارزات وقیام ملت ایران به پیروزی رسید وحکومت استبدادی شاه ساقط گردید وحکومت الهی ومعنوی جمهوری اسلامی ایران در ادامه حکومت انبیاء واولیاء الهی با ولایت یکی از نواب عام برجسته و با شرایط کاملاٌ الهی ومعنوی امام عصر(عج)تشکیل وبه ادامه حکومت پرداختند و باید بر این باور بود که انقلاب اسلامی ایران ورهبریت آن با توسل به ایمان وتقوای مردم مسلمان وبا پیروی از نظرات الهی برای اجابت دعوت خداوند سبحان وانجام عبادت حق تعالی انجام گرفت و مردم با وحدت وهمدلی یکدیگر به پیروزی رسیدند وخداوند درقرآن کریم می فرماید، پیروزند کسانیکه فرمانروای آنان خداوند وپیامبرومؤمنانند بدرستی جمعیتی که باخدایند(حزب الله)پیروزند (مائده56ومجادله 22) و خداوندوعده فرمودکه حق دین اسلام راپیروز وپایداروباطل وشرک رامحو ونابود میفرماید واگرچه کافران راخوش نیاید(انفال8)  و در همان ایام مبارزات وپس از پیروزی انقلاب اسلامی، رعایت ادب واحترام مردم به همدیگر،کمک های مالی واقدامات عملی در حل نمودن مشکلات همدیگر درمقطع انقلاب ، احیاء وپرورش ارزشهای دینی واخلاقی ، ایجاد محدودیت و برخورد با ناهنجاریها و عوامل وآثار منکر فرهنگ غربی ووابسته درکشور ، انجام امر به معروف ونهی ازمنکر ، تلاش در جهت اقامه قسط وعدل ، احیاء وپررونق نمودن مساجد ، احترام وارزش گذاری به اساتید علم واخلاق اسلامی وبخصوص روحانیت دلسوز ومبارز ، حفاظت وگرامی داشت خون شهداء ورسیدگی به امور مبارزان ومجروحین و افرادی که در بند زندان شاه وساواک بودند ، پذیرش ندامت وابستگان به رژیم ستم شاهی و جا دادن به آنها و بخصوص به سربازان وارتشیان درجمع مبارزاتی خودشان وبهره مند کردن آنها از رحمت ورآفت اسلامی ، احساس مودت وبرادری وهمبستگی سیاسی ، دل سپردن واطاعت محض از ولایت مطلق فقیه ، عدم انجام اعمال ورفتار خودسرانه، عدم توجه به امور دنیوی و وقت گذاری فراوان درراه مبارزه با باقیمانده آثار رژیم طاغوت ، جداسازی عناصر نفوذی و جدا کردن حساب آنها وسایر گروههای ضد انقلاب از جمع انقلابیون مسلمان (حتی اگر از بستگان انقلابیون بودند) و پرداختن به سایر امور واعمال ورفتاری که به نظر می آمد برای نتیجه گیری سریع درانقلاب اسلامی مورد نیاز باشد، تشکیل گروهها ونهادی فرهنگی وشبه نظامی، تشکیل کمیته های انقلاب وگروههای گشتی وحفاظتی، تشکیل کارگروههای اصلاح وامورتربیتی وقضائی، شناسائی ومعرفی چهره های لایق حکومتی و تشکیل میتینگ های سیاسی، اینها نمونه هائی از اقدامات کاملاٌ اجتماعی وفرهنگی ومعنوی است که در پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور ترویج وتقویت بنیه علمی واخلاقی مردم جاری ومؤثر بوده است  ودر تمام سالهای اول انقلاب در بین آحاد جامعه نقش اساسی وحیاتی خود را ایفا می نمود واین موارد از دلائل مهم درایجاد احساس وظیفه عمومی همه مردم نسبت به انقلاب وارزشها بوده است و اینگونه امور را در اخلاق ورفتار انبیاء واولیاء الهی وشاگردان مکتب شیعه می توان ردیابی نمود وبا این توضیح نکته اساسی در این است که اکثر این فرآیند توسط جوانان واز طریق مساجد صورت گرفته واقدام می شده است واین در شرایطی بود که مدیریت واداره وکنترل ونظارت بر امور مساجد در دست جوانان قرار گرفته بود و طراحی واجرای برنامه های معنوی، اخلاقی ، سیاسی واجتماعی وحتی نظامی وحکومتی از سوی همه جوانان واز داخل مساجد سرچشمه می گرفت واکثرامورجامعه و نظرات و نیازهای حکومتی درمساجد پیگیری واجراء میگردید و مسجد به همراه جوانان با بصیرت عمیق وهمه جانبه آنان نقش برجسته محوری و حیاتی در سطح جامعه و برای حفظ وبقا انقلاب اسلامی را برعهده داشته است وجا دارد با بررسی عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ، به نقش جوانان ومساجد در پیروزی انقلاب وکشف وخنثی سازی تمام توطئه های دشمنان داخلی وخارجی از بدو پیروزی انقلاب تاکنون بر علیه نظام ودستاوردهای آن وادامه یافتن حکومت جمهوری اسلامی با موفقیتهای روز افزون آن مورد بررسی وتوجه قرار گیرد.

عوامل پیروزی انقلاب اسلامی وتشکیل دهنده نظام مقدس جمهوری اسلامی درسال 1357قیام اکثریت مردم مسلمان وتکیه بر ارزشهای دینی وبا وحدت وهمدلی ویکپارچگی آنها دراطاعت وپیروی از ولایت فقیه بوده است وانقلاب اسلامی ایران درزمانی پیروز شد که اکثریت قریب باتفاق کشورها و بنوعی تمام دولتهای دنیا تحت سیطره ومستعمره یکی ازقدرتهای دوگانه جهانی یعنی بلوک غرب به رهبری ایالات متحده امریکا باگرایشات سیاسی واقتصاد لیبرالیستی وسرمایه داری ، لائیک وسکولار واز طرف دیگر بلوک شرق به رهبری اتحادجماهیر شوری باگرایشات سیاسی واقتصاد کمونیستی و صددرصد دولتی بودند ودرآن شرایط با رهبری امام امت(ره) وایمان ووحدت مردم ،حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین ورهنمودهای الهی وسنت وروش انبیاء واولیاءالهی تشکیل گردید و یکی از محورهای اصلی موثر بر این ره آورد و اجرای فرآیند آن ، سخنرانی وافشاگری ودعوت مردم به قیام ومبارزه برعلیه طاغوت واستکبار جهانی به توسط روحانیت واساتید علوم دینی وسیاسی حوزه های علمیه ودانشگاهها و از داخل مساجد و در همان جو و شرایط متفاوت اجتماعی ، سیاسی وفرهنگی و معنوی در سطح جامعه و متفاوت با همه دنیا بوده است.

انقلاب اسلامی ایران بدون حمایت وبدور از نفوذ قدرتها وعناصر شرق وغرب وفارغ ازهرگونه وابستگی سیاسی،اقتصادی،فکری وفرهنگی به دیگران بوقوع پیوسته و شاکله آن فراترازاقدامات سیاسی توسط یک گروه ویک جامعه کوچک بوده و درعین حال فراگیر وهمه جانبه درسطح یک کشوربزرگ با یک ایدئولوژی وجهان بینی اسلامی وصد درصد متفاوت با ایدئولوژی وجهان بینی شرق وغرب و متفاوت بااکثر حکومتهای جهان وحتی کشورهای باصطلاح مسلمان منطقه انجام گرفته است و بدون بهره مندی از قوانین و مقررات حاکم بر دول مذکور وبراساس اعتقاد دیرینه مردم به حکومت حق وعدل قرآن کریم وبرپایه ایمان به خداوند یگانه واختصاصی دانستن حاکمیت ومشروعیت آن به خداوند منان ولزوم اطاعت وتسلیم دربرابراوامر الهی وبهره مندی ازاحکام وقوانین سیاسی وحکومتی وازپی رهنمودهای الهی در قرآن کریم و از سنت انبیاء واولیاء الهی برنامه ریزی شده است واتکاء به آراء ونظرات عموم مردم مسلمان وایجاد دموکراسی اسلامی و مذهبی ونفی هرگونه ستمگری وستم کشی وسلطه پذیری براساس قسط وعدل واستقلال سیاسی واقتصادی واجتماعی وفرهنگی وهمبستگی ملی از شاخه های اجتماعی آن بوده و سپردن حاکمیت کشور ونظام جمهوری اسلامی در غیبت امام زمان(عج) برعهده فقیه عادل وبا تقوی وآگاه به زمان وشجاع ومدیر ومدبر یعنی ولایت فقیه دراستمرار حکومت انبیاء واولیاء الهی مبنای مشروعیت آن قرار گرفته است و نکته مهم واساسی اینکه همه هویت معنوی ومذهبی وکیفیت سازماندهی وشکل پذیری آن از مساجد و ازسوی همین جوانان مسلمان سازمان وشکل یافته است.

در کنارشناسائی فرصتها درپیروزی انقلاب اسلامی ، نکته مهم واساسی دیگر شناسائی وبررسی تهدیدها وبخصوص رفتارها وعملکرد همه دشمنان داخلی وخارجی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب است، افراد وگروهها وکشورهائی که با برنامه ریزی کامل وقوی به نبرد با جمهوری اسلامی برخواستند ، دشمنان دیرینه  ازجمله امریکا ، شوروی ، اسرائیل ، انگلیس و تمام سران حکومتی مستعمره وهمسو ووابسته به آنان درسطح جهان ودر سطح منطقه و بخصوص سران اعضای ناتوو همچنین دولتهای دست نشانده منطقه و همینطور گروهها وشخصیتهائی که نسبت به ارزشها واعتقادات الهی وانسانی بیگانه بودند در غالب تشکلهای سازمان یافته در داخل کشور ازگروههای معروف به راست: مانند سلطنت طلبان ، مشروطه خواهان ، درفش کاویانی ، پاسداران فرهنگ و امثالهم که وابسته ومورد حمایت غریبها وبخصوص امریکا بودند وگروههای معروف به چپ: مانند حزب توده ، سازمان فدائیان خلق اقلیت واکثریت ، پیکار، راه کارگر ، اتحادیه مبارزان کمونیست ، سهند ودیگر وابستگان به شرق کمونیست وگروههای معروف به فرق ومذاهب: مانند بهائیت ، فرقه های مختلف دراویش نعمت اللهی وگنابادی وخاکساریه و نوربخشیه وشیخیه وقادریه ونقشبندیه وهمه پیروان عرفانهای کاذب و مدعیان رسالت وامامت ومرتبطین با امام زمان ودیگران وتاحدودی برخی از عناصر فریب خورده در اقلیتهای مسیحی ، ارامنه ، زرتشتی ها  وسایر اقوام غیر مسلمان وابسته ومورد حمایت استعمار جهانی وسران دولتهای منطقه و همچنین گروههای معروف به لیبرال ودگراندیش : مانند نهضت آزادی ، جبهه ملی ، حزب ملت ، پان ایرانیسم ، موحدین انقلابی و جریان بنی صدر و شیخ علی تهرانی و جریان منحرف فکری واعتقادی سروش و باند مهدی هاشمی معدوم و دفتر آقای منتظری (که بعدها خود ایشان را نیز در بر گرفت) و رفتارها و مواضع هواداران افرادی مانند دکتر شریعتی و دکترمصدق و مهندس بازرگان وامثالهم و گروههای التقاطی : مانند آرمان ، پیمان ، میثمی ، و در رآس آنان سازمان منافقین (مجاهدین  خلق ایران) و فرقان و همینطور فعالیت گروههای کرد دمکرات وکومله و ایجاد ناآرامیهای غرب وشمال غرب کشور و نفوذ بعضی از سران ارتش و ساواک در جمع آنها و همچنین تشکیل گروه خلق عرب و ایجاد زمینه آشوب در جنوب و نفوذ ایادی امریکا و وهابیت در شرق وغرب کشور وتهدیدات حمله نظامی امریکا واسرائیل به ایران وطراحی کودتاها درسطح کشور و تبلیغ وترویج ومورد حمایت قرار دادن رویکرد و ایدئولوژی نفاق جدید و طراحی وطرفداری از انقلابهای رنگی و دخالت در سیاست خارجی ایران وسعی وتلاش بر جلب نظر سران تمام کشورها در سطح جهان وبخصوص کشورهای مخاصم در طراحی واجرای توطئه های سیاسی ، اقتصادی و نظامی وعلمی وتکنولوژی و ایجادتنش و کارشکنی در روابط خارجی ودر اهداف داخلی وخارجی جمهوری اسلامی و حتی دخالت ناجوانمردانه و مستبدانه در زمینه برقراری روابط دیگر کشورها با ایران وارد عمل شدند و تلاش وفعالیت همه جانبه ومستمری در راستای عدم موفقیت  جمهوری اسلامی و به زعم خودشان ،  به شکست ونابودی کشاندن نظام وپایه های دینی و مردمی حکومت جمهوری اسلامی  ، علیه ملت ودولت قیام کردند و نکته حیاتی اینکه، اساس وجودی وفعالیت همه این گروهها باحمایتهای سیاسی ومالی دشمنان بین المللی و بخصوص سرویسهای اطلاعاتی امریکا و انگلیس واسرائیل وخیلی از دولتهای اروپائی وحتی آسیائی در منطقه ، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بصورت مخفی وآشکار بوده است و حتی بعضا به فعالیت علنی و موضع گیری پرداخته و بواسطه عوامل مذکور و به انحاء مختلف از داخل وخارج ازکشور با تهیه وتوزیع کتاب و نشریه وشبنامه وسی دی وتهیه خوراک تبلیغاتی برای رسانه های خبری به مخدوش نمودن افکار عمومی پرداختند و با نقد وبررسی جانبدارنه ومقرضانه و بدور از واقعیت در مورد سیاستهای اقتصادی وسیاسی وفرهنگی واجتماعی وحتی مدنی کشور علاوه بر بیان نظرات ودیگاههای (ناهنجار) خود ، سعی بر فریب وجذب جوانان نمودند و بتدریج عده ای سمپات و هوادار وعضو جذب تشکیلاتهای رسمی وغیر رسمی خود نمودند وباتلاش مضاعف به منظور تضعیف نظام جمهوری اسلامی سعی بر ارتقاء کمی وکیفی این تیپ جریانات نمودند تا با آسیب رساندن جدی به نظام آنها را جایگزین آن نمایند وبا تغیر شکل حکومت درایران ، یک ساختار سیاسی رنگی وغیر سلطنتی ولیکن وابسته ومستعمره به یکی ازقدرتهای جهانی در ایران حاکم نمایند ونتیجه گیری اساسی ومهم اینکه در عموم برنامه ریزیها واقدامات صورت گرفته توسط  دشمنان ، حمله به مساجد و جبهه گیری در مقابل دستاوردهای آن در دستور کار همه آنها قرار داشته است و منفور جلوه دادن مساجد وهرگونه فعالیت در داخل آن وغیراطمینان معرفی کردن فعالان (جوانان) در مساجد وجدا کردن و بریدن  جوانان وطرفداران خود از مساجد از فعالیتهای اجتماعی وفرهنگی آنها بوده است  ، یکی از محورهای خود باوری دشمنان درطراحی واجرای توطئه های خود علیه نظام وارزشهای مقدس آن فاصله گرفتن وجبهه گیری در برابر مساجد وجوانان فعال در آن بوده است واما برخلاف خواسته واقدامات دشمنان و با بهره گیری از رهنمودهای حضرت امام(ره) ورهنمودهای مقام معظم رهبری و در راستای اطاعت الهی ومعنوی از ولایت ، همان تعداد معدود جوانان وبسیجیان و حمایت همه جانبه ملت ونیروهای خود جوش مردمی وسنگر قرار دادن مساجد ، تمام توطئه های فراگیر این گروهها یکی پس از دیگری خنثی ودر هم شکسته وعوامل وعناصر خائن ومزدور ووابسته آنها متواری ویا به دست قانون سپرده شده اند و ناکارآمدی توطئه های دشمنان خارجی را به همراه داشته است وبا یک بررسی ساده نقش جوانان ومساجد ومراکز علمی ومعنوی دراین فرآیند بخوبی روشن وقابل توجه میباشدوجوان ومسجد توام با یکدیگر نقش اول را در این موفقیتها داشته است و نقش موثر علما واساتید دین واخلاق و سیاستمداران دینی و همچنین خادمان و دلسوزان واقعی نظام وحضورجوانان و نقش محوری  وکلان مساجد درآن انکار ناپذیر است وفراموش نمودن جوانان ومساجد خیانت به انقلاب و به همه جوانان وبه نیروهای مردمی است. 

ادامه در قسمت دوم

 

 

 

 

 

  • حسن مومنیراد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی